ورود لاستیک به بورس کالا هم‌زمان با افزایش نرخ ارز «آذر 1401»

این روزها خبرهای داغی از بازار سرمایه‌گذاری و اقتصاد می‌شنویم. افزایش نرخ دلار سبب شده که توجه بسیاری از افراد به سمت بازار سرمایه جلب شود. در این میان، دولت‌مردان و مسئولان دستوراتی را ارائه کرده‌اند که در این مطلب از مجله هم‌تایر به بررسی این دستورات می‌پردازیم. از جمله آخرین اقدامات مسئولین، ارائه طرح ورود لاستیک به بورس کالا است. در ادامه این موضوع را تحلیل می‌کنیم که چه جنبه‌های مثبت و چه مشکلاتی احتمالی را به دنبال خواهد داشت.

تاثیرات مثبت ورود لاستیک به بورس کالا

در ابتدا باید بگوییم که ورود لاستیک به بورس کالا مزیت‌های بسیاری داشته است. از آن‌جایی که لاستیک جزو کالاهایی است که در ایران از سیستم قیمت‌گذاری ویژه‌ای پیروی می‌کند، اولین تاثیر مثبت آن، آزادسازی قیمت‌ها است. حالا با ورود لاستیک به بورس کالا، قیمت لاستیک با توجه به فاکتورهای مختلفی مشخص می‌شود. البته در ابتدا قیمت این کالا با کمی افزایش روبه‌رو بوده که باید بگوییم که کاملا طبیعی است.

ورود لاستیک به بورس کالا مزیت دیگری هم دارد. در سال‌های اخیر میزان ورود سرمایه به بورس با کاهش روبرو شده بود که بررسی دلایل آن از حوصله این بحث خارج است. ورود لاستیک به بورس کالا باعث شده که امکان سرمایه‌گذاری روی آن برای مردم فراهم شود و به این ترتیب، میزان نقدینگی در بورس افزایش خواهد یافت. افزایش نقدینگی در بورس همچنین باعث جلوگیری از خروج سرمایه از کشور می‌شود. با توجه به اینکه در بورس کالا شما مبلغی را معادل ارزش کالای موردنظرتان پرداخت می‌کنید و ریسک آن پایین‌تر است. علاقه‌مندان بیشتری را به سمت خود جذب کرده است. در این حالت بسیاری از افراد به دنبال قیمت لاستیک هستند تا در صورت مساعد بودن شرایط برای خرید اقدام کنند.

ورود لاستیک به بورس

تاثیرات منفی ورود لاستیک به بورس کالا

به‌طورکلی باید بگوییم که ورود هر کالایی به بورس بیش از آنکه معایبی داشته باشد، دارای مزیت است. ورود لاستیک هم از این قاعده مستثنا نیست. البته همان‌طور که گفتیم ورود لاستیک به بورس کالا باعث آزادسازی قیمت آن می‌شود.

در ابتدای کار یکی از معایب چنین کاری، افزایش قیمت لاستیک است. احتمالاً در ابتدا تصور کنید که این کار باعث می‌شود که قیمت کالایی افزایش پیدا کند و اصلاً خوب نیست اما این تصور کاملاً اشتباه است. به‌مرورزمان، آزادسازی قیمت هر محصولی باعث می‌شود که آن محصول قیمت واقعی خود را داشته باشد. یعنی فروشنده می‌داند که بر روی هر کالایی باید سودی منطقی داشته باشد و آن را افزایش نمی‌دهد. خریدار هم می‌داند که برای خرید هر محصولی باید قیمت مناسب آن را پرداخت کنید. این کار باعث می‌شود که لاستیک یا هر کالای دیگری به‌مرور زمان به یک قیمت ثابت و تثبیت شده برسد. به‌طور کلی باید بگوییم که اگر ورود کالایی مانند لاستیک به بورس کالا به درستی انجام شود، معایب خاصی نخواهد داشت و فقط مزیت دارد.

افزایش نرخ لاستیک

تاثیر افزایش نرخ دلار بر روی قیمت لاستیک

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با قیمت لاستیک باید بدانید، تاثیر افزایش نرخ دلار بر روی آن است. همان‌طور که می‌دانید، نرخ دلار بر روی اقتصاد ما تاثیر بسیار زیادی دارد. با افزایش نرخ دلار، قیمت بسیاری از کالاها نیز افزایش پیدا می‌کند. کالایی مانند لاستیک، جزو موارد وارداتی است و اگر داخلی هم باشد، مواد اولیه آن وارداتی است؛ بنابراین بیش از کالاهای دیگر تحت تأثیر دلار خواهد بود. حالا هم‌زمان با ورود لاستیک به بورس کالا و آزادسازی قیمت آن، شاهد افزایش نرخ دلار هم بودیم. انتظار می‌رود که پس از مدتی نرخ دلار ثابت شود و قیمت‌ها به ثبات برسند. اما چیزی که روشن است این است که در پی افزایش نرخ دلار، قیمت لاستیک هم به طور حتم افزایش پیدا می‌کند.

هر سوال دیگری در مورد این موضوع دارید را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم. برای اطلاع از آخرین اخبار صنعت لاستیک، مجله هم‌تایر را دنبال کنید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *