10 نکته طلایی که هنگام خرید تایر خودرو باید بدانید!

تایر خودرو همواره یکی از مهم ترین اجزای یک خودرو بوده و انتخاب و خرید تایر خوب نیز یکی از عوامل تاثیرگذار برای یک رانندگی ایمن و مطمئن است. گرچه رشد و پیشرفت روزافزون تکنولوژی به‌خصوص در صنعت خودروسازی، باعث تغییرات به‌سزایی در زندگی روزمره شده است؛ اما همچنان لاستیک های خودرو عمر مفید محدودی دارند و هنوز لاستیک های با عمر نامحدود پا به این عرصه نگذاشته‌اند. با هم‌تایر همراه باشید تا از نکات مهم هنگام خرید تایر مطلع شوید. فروشگاه رینگ و لاستیک همتایر در استان همدان به عنوان شعبه اول هم‌تایر هم بزودی افتتاح خواهد شد!

کیفیت لاستیک

خرید لاستیک های جدید می تواند یک تجربه دلهره آور باشد. شما با مجموعه‌ای متنوع از برندها، اندازه‌ها و انواع لاستیک‌ها برای انتخاب روبرو هستید، بنابراین سردرگم شدن طبیعی است. اما نگران نباشید: این مقاله نکات ضروری خرید تایر را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید با آگاهی کامل تایر مناسبی را برای وسیله نقلیه خود، نسبت به قیمتی که می خواهید بپردازید انتخاب کنید.

نکات مهم هنگام خرید لاستیک

اگر در انتخاب تایر کمی اشتباه کنیم، این اشتباه می‌تواند امنیت خودرو و سرنشینان آن را متوجه خطر کند؛ بنابراین به هنگام خرید لاستیک خودرو باید با آگاهی کامل، بهترین گزینه ممکن برای خودرو خود را انتخاب کنیم؛ اما چطور؟ چطور از میان هزاران مدل تایر موجود، مناسب ترین را برای خودروی خود انتخاب کنیم؟ در این مقاله قدم به قدم نکات طلایی در خرید تایر خودرو را باهم بررسی خواهیم کرد.

قبل از خرید تایر جدید، فروشگاه یا مغازه‌ای که قصد دارید از آن تایر تهیه کنید را بررسی کنید. حتما قبل از اقدام به خرید اطلاعات خود را به‌روز کنید و از قیمت ها مطلع باشید، چرا که حین خرید حضوری دستتان چندان برای انتخاب باز نیست، زیرا که تنوع اجناس و همینطور وقت و حوصله فروشنده محدود است. اگر قصد دارید از یک فروشگاه اینترنتی خریدتان را انجام دهید، کار شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. چرا که با تنوع بالای اجناس روبرو هستید و به صورت مستقیم با فروشنده رودرو نیستید و هر چقدر که مایل هستید، می‌توانید در فروشگاه اینترنتی جستجو کنید. همچنین می‌توانید به بخش نظرات و بازخورد مشتریان مراجعه کنید و با خواندن و بررسی میزان رضایت مشتریان قبلی، از انتخاب فروشگاه و یا تایر مورد نظر خود مطمئن شوید یا حتی در صورت لزوم در انتخاب‌تان تجدیدنظر کنید.

نکته اول: از سالم بودن ماشین مطمئن شوید

قبل از اینکه اقدام به خرید تایر کنید، ابتدا باید از وضعیت فنی خودرو و میزان عمق آج تایرها اطمینان حاصل کنید. چرا که برخی مشکلات فنی مثل: اشکال در جلوبندی خودرو، باعث لاستیک سایی شده و شاید فقط یک یا دو لاستیک شما نیاز به تعویض داشته باشند. اکثر مردم بدون توجه به وضعیت خودرو اقدام به خرید لاستیک می‌کنند و از ارزیابی وضعیت فنی خودرو غافل می‌شوند. شما به عنوان یک راننده حتما باید هرچند وقت یک‌بار خودرو و لاستیک ها را بررسی کرده و میزان سایش و عمق آج لاستیک‌های خود را بررسی کنید. با این کار احتمالاً متوجه خواهید شد که یک یا دو لاستیک شما بیشتر از لاستیک‌های دیگر سایش داشته و مستهلک‌تر شده‌اند. برای رفع این مشکل حتما باید پیش از خرید لاستیک‌های جدید به یک تعمیرگاه و تعمیرکار مجرب و کاربلد مراجعه کنید.

تعمیرگاه

نکته دوم: نسبت به نوعِ آب و هوای محل زندگی خود بی تفاوت نباشید

آب و هوا و شرایط دمایی در هر نقطه از جهان متفاوت است. اکثریت قریب به اتفاق خودروهای امروزی با عنوان لاستیک‌های چهار فصل عرضه می‌شوند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در تمام طول سال و در هر شرایط آب‌وهوایی عملکرد قابل قبولی را از خود ارائه دهند. این فاکتور به معنای سواری قابل قبول و پایداری مطمئن، رانندگی ایمن، چسبندگی مناسب در اکثر مواقع از سال می‌باشد. با توجه به تمام فصل بودن آنها، اکثر صاحبان خودروها آنها را همیشه استفاده می‌کنند و انتظار زیادی را از آنها در فصل زمستان دارند. اما نباید فراموش کرد که آنها روی برف و یخ در شهری مثل همدان عملکرد چشم‌گیری ندارند؛ در صورتی که لاستیک های دارای یخ شکن به دلیل نوع طراحی آج‌های خود عملکرد بی نظیری دارند و هنگام بارش برف کشش و چسبندگی بسیار بهتری را ارائه می‌دهند.

مطلب خواندنی: کفشِ همه‌جا پوش ماشین؛ لاستیک چهار فصل چیست؟

تاثیر شرایط جوی

نکته سوم: قیمت لاستیک بسیار مهم است

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل در خرید تایرهای نو میزان بودجه‌ای است که برای آن در نظر گرفته‌اید. باید توجه به تنوع زیاد قیمت‌ها عامل دیگری نظیر کاربرد لاستیک برای شما می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. قیمت های متفاوت لاستیک‌ تفاوتِ ارزش آن‌ها نشانگرِ کیفیت، عمر و پایداری لاستیک است. لاستیک ماشین چیزی نیست که فقط یک‌بار آن را بخرید و حتی اگر در بهترین حالت هم از آن مراقبت کنید، طی یک بازه‌ی زمانی 3 تا 5 ساله ملزم به تعویض آن هستید، چرا که عمر مفید تایر به اتمام می‌رسد. رانندگی با تایری که فرسوده شده، کاری بسیار خطرآفرین است. به همین دلیل است که قیمت لاستیک و عوامل موثر روی افزایش و کاهش آن بسیار مهم است.

صد البته که برای خرید یک جفت لاستیک با کیفیت‌تر باید بیشتر هزینه کنید. اما کیفیت بالاتر به معمای عمر و دوام بیشتر است! اگر حاضر به پرداخت مبلغ بالاتری نباشید، در نهایت شما لاستیک‌های ارزان قیمت را پیش‌روی خود دارید. این لاستیک‌ها شاید قیمت مناسبی داشته باشند؛ ولی دوام کوتاه‌تری دارند و باید با آن‌ها کنار بیایید.

انبار لاستیک

نکته چهارم: نسبت به عمر مفید و مایلژ تایر حساس باشید!

این نکته فوق العاده مهم به شما کمک می‌کند که چگونه یک خرید منطقی و به دور از تاثیر ارزان قیمت بودن یک لاستیک داشته باشید. با دانستن این اصطلاح قلمبه متوجه خواهید شد که خرید یک جفت لاستیک ارزان قیمت صرفا به معنای صرفه جویی در خرید شما نیست! چرا که به قیمت تمام شده هر حلقه لاستیک، بر اساس تقسیم قیمت بر عمر مفید لاستیک، مایلژ تایر گفته میشود. این بدان معناست که اگر شما یک لاستیک با قیمت بالاتر و عمر مفید بیشتری خریداری کنید، قطعا یک خرید اقتصادی و منطقی خواهید داشت.

توجه شما را به این مقاله جلب می‌کنیم: مایلژ تایر؛ نکته ای که نباید راجع به لاستیک های ارزان قیمت بدانید!

انداره گیری عمق آج

نکته پنجم: برند و کارخانه تولیدکننده لاستیک

نام برند و کارخانه تولیدکننده محصول به‌خودی‌خود نقش به‌سزایی روی خرید نهایی محصول دارد. لاستیک‌های موجود در در بازار ایران به دو دسته‌ برند ایرانی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از برندهای صاحب نام در هر دوی این دسته‌ها، به‌ واسطه کیفیت و مرغوبیت، محبوبیت بیشتری دارند و مصرف‌کنندگان استقبال بیشتری برای خرید آنها نشان می‌دهند. به همین خاطر، این برندها به‌‌دلیل کیفیت و تقاضا بالاتر تبعا قیمت بیشتری هم خواهند داشت.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که قبل از انتخاب برند بودجه شما حرف اول را می‌زند. اگر می‌توانید بودجه بیشتری برای خودرو خرج کنید، احتمالاً بهترین پیشنهاد برندهای شناخته‌شده و درجه یک خارجی است. اگر بودجه محدودتری دارید و ترجیح می‌دهید برندهای داخلی انتخاب شما باشد، بازهم دست شما باز است و گزینه‌های محبوب و مرغوبی وجود دارند که ارزش خرید آنها بالاست. برای مثال از بین برندهای ایرانی های ایرانی می‌توانید به بارز یا کویر تایر اعتماد کنید.

کارخانه لاستیک

نکته ششم: کاربرد خودرو

توجه به نیازها و انتظاراتتان از خودرو را حتما مدنظر داشته باشید؛ کاربرد و کارایی که شما از ماشین انتظار دارید از دیگر عوامل مهم هنگام خرید تایر است؛ اگر مالک یک خودروی شاسی‌بلند هستید و در طول سال انگشت‌شمار به ماجراجویی می‌پردازید و خیلی کم قدم به مسیرهای آفرودی می‌گذارید، احتمالا انتخاب یک تایر همه‌جارو برای شما مناسب‌تر است. از سوی دیگر کارایی‌ای که یک راننده محترم تاکسی از خودرو انتظار دارد با کارایی خودروی یک خانوم دکتر متفاوت است، چرا که خودروی تاکسی که جزو ناوگان حمل و نقل عمومی به حساب می‌آید، به نوعی وسیله کار رانندگانش است، یا اگر هدفتان شرکت در مسابقات درگ است باید سراغ تایرهای مسابقه‌ای بروید. به هر صورت قبل از اقدام به خرید تمامی نیازها و انتظارات خود را لیست کنید و سپس اقدام به تعیین نوع تایر کنید.

تاکسی

نکته هفتم: تاریخ تولید و انقضای لاستیک

یکی دیگر از عواملی که باید هنگام خرید تایر به آن توجه داشته باشید تاریخ تولید و سن لاستیک است. گرچه مدت‌زمان نگهداری و تاریخ انقضای لاستیک به کیفیت مواد و فناوری به کار رفته در تولید آن بستگی دارد، اما بر اساس استاندارد جهانی، لاستیک خودرو حداکثر تا ۵ سال پس از تاریخ تولید قابل‌استفاده است. توجه داشته باشید که حتی اگر از لاستیک خودرو استفاده نکرده باشید و آن را در شرایط مناسبی نگهداری کرده باشید، باز هم پس از ۵ سال نباید از آن استفاده کنید. زیرا گذشت زمان موجب ایجاد آسیب‌های استاتیک در لاستیک می‌شود. کیفیت مواد به کار رفته در لاستیک کاهش می‌یابد و اتصالات عرضی پلیمرها شکسته می‌شود. مواد ضد اُزن و ضد اکسیژن موجود در لاستیک نیز پس از ۵ سال تبخیر می‌شوند و روند تخریب آن سرعت می‌گیرد. دقیقا مثل یک تکه کِش کهنه.

بی‌توجهی به تاریخ انقضای لاستیک و استفاده از آن پس از ۵ سال خطراتی مانند ترکیدن لاستیک و تصادف را به‌دنبال خواهد داشت. تاریخ تولید لاستیک به‌صورت یک کد 4 رقمی روی دیواره لاستیک درج شده است که تاریخ تولید به میلادی بوده و دو رقم اول مربوط به سال و دو رقم بعدی، نشان‌دهنده هفته تولید آن است. علاوه بر این هنگام خرید لاستیک جدید باید عواملی مثل ساییدگی در هنگام انبار داری و یا در معرض آفتاب بودن لاستیک را باید در نظر بگیرید. اشعه‌ی ماوراءبنفش خورشید می‌تواند لاستیک را خشک و شکننده کند و باعث آسیب به بافت تایر شود.

اینجا بخوانید: عوامل موثر بر افزایش طول عمر لاستیک

تاریخ تولید لاستیک

نکته هشتم: گارانتی لاستیک

گارانتی لاستیک مساله‌ای اساسی است که هنگام خرید تایر باید به آن توجه داشته باشیم. آگاهی از قوانین گارانتی لاستیک، دستورالعمل‌ها و مواردی که گارانتی را باطل می‌کند، برای خریداران کاملاً الزامی است. اما هنگام خرید لاستیک معمولا گفته می شود که این لاستیک ها همراه با گارانتی  ارائه می‌شوند. اما حقیقت اینکه گارانتی لاستیک شامل چه عواملی است یعنی بعد از بروز چه مشکلاتی پس از استفاده از تایر می توان از گارانتی آن استفاده کرد. این که در هنگام رانندگی لاستیک خودرو شما با لوازم تیز اصابت کند و باعث آسیب به سطح آن شود، یکی از مهم ترین عواملی است که در بین موارد شامل گارانتی لاستیک قرار می گیرد.

اغلب تولیدکنندگان لاستیک دو نوع گارانتی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. گارانتی نوع اول نقص، پارگی و بی‌کیفیتی آج‌های لاستیک را پوشش می‌دهد. اما گارانتی نوع دوم خطرات ناشی از معیوب بودن لاستیک در جاده را شامل شده و خیال شما را راحت می‌کند. در هنگام استفاده از لاستیک ها ایجاد سایش به دلیل وجود اصطکاک بین آن و سطح جاده موضوع اجتناب پذیر است. اما در صورت ایجاد سایش های یک طرفه، سایش های عمیق و یا حتی پله ای شدن تایر از شایع ترین مواردی هستند که به دلیل عدم رعایت شیوه استفاده صحیح برای لاستیک ها رخ می دهد و شامل گارانتی نمی‌شود. بنابر این هنگام خرید لاستیک نو از فروشنده اطلاعات لازم بابت گارانتی را دریافت کنید.

گارانتی لاستیک

نکته نهم: توجه به علائم و ارقام حک شده روی دیواره تایر

هنگام خرید تایر باید یک آشنایی اجمالی با اعداد و علائم درج شده روی دیواره تایر داشته باشید. اعداد و علائم روی لاستیک، نشان دهنده اصلی‌ترین مشخصات و ویژگی‌های یک لاستیک هستند. علائم مهمی همچون: تاریخ تولید لاستیک، میزان فشار باد مجاز، بار مجاز، سرعت مجاز، سایز لاستیک، فاق لاستیک، شاخص ضریب سایش Treadwear، شاخص چسبندگی Traction، شاخص مقاومت گرمایی Temperature و … همه این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بتوانید با آگاهی کامل‌تری تایر جدید خود را خریداری کنید.

علائم روی دیواره لاستیک

نکته دهم: زمان خرید تایر

زمان خرید تایر نو از دو جنبه قابل بررسی است، اول زمان نیاز به تعویض تایر باتوجه‌ به عمر تایر یا تاریخ انقضا یا بروز ایراد غیرقابل ترمیم مثل ترکیدن لاستیک است. برای تشخیص زمان مناسب تعویض تایر کهنه با نو معمولا بررسی ظاهری تایرهای قدیمی یا توجه به تاریخ انقضای تایر یا عمق آج آن کفایت می‌کند. دوم زمان خرید تایر نو برای صرفه‌جویی اقتصادی است. هرگاه عمق شیارهای روی تایر به کمتر از حدود ۲ میلی‌متر کاهش یافت، توصیه می‌شود که تایر قدیمی تعویض شود. حتی اگر قسمتی از دیواره‌ی جانبی تایر به‌طور غیرمعمول برجسته شد، باید تعویض شود. بهترین زمان برای خرید تایر ازلحاظ اقتصادی در فصول متضاد است. برای نمونه اگر قصد خرید لاستیک زمستانی دارید، بهتر است در فصول گرم سال اقدام کنید.

از دیگر نکات قابل توجه درباره خرید تایر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. سعی کنید از یک برند و مدل برای هر چهار چرخ استفاده کنید. استفاده از یک مدل تایر روی یک محور الزامی است. استفاده از لاستیک‌ها با اندازه‌های مختلف و مارک‌های متفاوت در یک محور اشتباه است. این کار امنیت خودرو در سرعت‌ بالا را به خطر می‌اندازد. چراکه می‌تواند سبب سایش بیش‌ازحد یکی از تایرها و ایجاد صدای آزاردهنده هم بشود
  2. در هنگام خرید لاستیک باید به نوع خودرو و همچنین نوع رینگ توجه کرد. رینگ حتما باید استاندارد خودرو باشد و از نظر پهنا و قطر رینگ مشابه لاستیک استاندارد باشد.
  3. لاستیک جلو، قسمت جلوی خودرو را هدایت می‌کند و بالطبع بخش اعظم وزن خودرو در پیچ‌ها را تحمل می‌کنند در حالی لاستیک‌های عقب نیرو‌های رانشی را تحمل می‌کنند به همین دلیل است که لاستیک‌های چرخ جلو بیشتر در قسمت بیرونی خورده می‌شوند و لاستیک‌های چرخ‌های عقب از قسمت مرکز آج خورده می‌شوند.
  4. قبل از مسافرت‌های طولانی باید از سالم بودن لاستیک‌ها، چرخ و زاپاس اطمینان حاصل کنید.
  5. از قراردادن لاستیک در محیط باز و در معرض تابش مستقیم نور خورشید به شدت پرهیز کنید.

کلام آخر

در این مقاله در هم‌تایر نکات طلایی در هنگام خرید تایر خودرو را باهم بررسی کردیم. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا یک خرید اقتصادی و به‌صرفه داشته باشید. همچنین خرید از یک مرجع مطمئن و معتبر می‌تواند خیال شما را راحت کند. اطمینان از اصالت کالا باعث آسودگی خاطر شما و همچنین جایگزینی تایرهای با کیفیت با تایرهای قبلی می‌شود.

ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی از هم‌تایر

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاه‌

هر آنچه که باید درباره فاق لاستیک بدانید! لاستیک فاق کوتاه خوب است یا بد؟ - مجله‌ی هم‌تایر

[…] و خرید مطمئن تایر، می‌توانید به مقاله‌ای با عنوان «10 نکته طلایی که هنگام خرید تایر باید بدانید» مراجعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *