ورود آقایان ممنوع؛ نکات خاص رانندگی برای خانم‌ها

1f94ba53b1b84cdc7484ae1322898b917fc4ec3c 1598957467 3«کی بهت گواهینامه داده؟» جمله‌ی نادرستی که شما هم حتما شنیده‌اید! رانندگی خانم‌ها همیشه یکی از مواردی بوده که حواشی و بحث‌های بسیاری را معطوف خود کرده‌است. باور اشتباهی که وجود دارد این است که رانندگی خانم‌ها خوب نیست. در صورتی که آمار تصادفات ثابت می‌کند که خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند و احتیاط بیش‌تری نسبت به آقایان در رانندگی دارند.

رانندگی خانوم‌ها

رانندگی خانم‌ها

در دنیای امروزی بسیاری از کلیشه‌ها و تبعیض‌های جنسیتی از بین‌رفته و در حال نابودی است. بسیاری از کارهایی که در گذشته انجام‌ آن‌ها توسط زنان غیرمعمول و تابو بود، امروز عادی و معمولی شده‌است. در گذشته، کمتر زنی را پشت فرمان می‌دیدید که رانندگی می‌کند؛ اما امروزه نیمی از رانندگان سطح شهر بانوان هستند. در برخی شهرها مثل تهران، راننده تعدادی از اتوبوس‌های BRT نیز خانم بوده و خانم‌ها قادر به رانندگی با ماشین‌های سنگین هستند.

با این وجود، بسیاری از مردان بر این باورند که رانندگی فقط مختص آقایان است و هیچ راننده خانمی نمی‌تواند به خوبی آقایان رانندگی کند! برای بررسی این نظریه بهتر است بدانید، تفاوت رانندگی میان خانم‌ها و آقایان فقط و فقط ناشی از تفاوت‌های جسمی و روحی میان این دو جنس است.

خانم‌ها از لحاظ جسمانی در مقایسه با آقایان، قدرت بدنی پایین‌تری دارند؛ همین امر سبب می‌شود تا خانم‌ها در موقعیت‌های سختی مثل جوش آوردن موتور خودرو، پنچرشدن لاستیک ماشین، ترافیک‌های سنگین و یا هر مشکل فنی دیگری به خوبی قادر به حل مسئله نباشند و منتظر کمک‌ سایر رانندگان بمانند.

رانندگان خانم حتما بخوانند: آموزش کامل تعویض لاستیک خودرو هنگام پنچری + ناگفته‌های طلایی

خانم‌ها از لحاظ روحی ظریف‌تر و محتاط تر هستند و در مقایسه با آقایان با دقت و حساسیت بسیار بالاتری رانندگی می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند با سرعت آرامی رانندگی کنند، بین خطوط برانند و اجازه ندهند که نشانگر سرعت ماشین فراتر از سرعت مجاز برود. همین اتفاق موجب می‌شود تا بسیاری از مردان تصور کنند که خانم‌ها بسیار آهسته رانندگی می‌کنند و همین آهسته بودن آن‌ها باعث وقوع تصادفات شدیدی می‌شود. در صورتی که آن‌ها فقط در حال رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هستند.

 

البته خانم‌های محترم نیز باید بدانند که سرعت پایین همیشه منطقی نیست و در مواقعی حتی بسیار خطرآفرین است. پس رانندگی ایمن با توجه به وضعیت جاده‌ و سرعت مناسب، بهترین نوع رانندگی است که بانوان و آقایان هردو باید آن را به خوبی رعایت کنند.

راننده زن

نکات بسیار مهم در رانندگی خانم‌ها

با توجه به این نکته که خانم‌ها و آقایان هردو در یک کشور و با قوانین مشابه رانندگی می‌کنند، در یک جاده و خیابان ماشین را می‌رانند، هر دو تحت تعالیم رانندگی یکسانی قرار می‌گیرند، هردو با قبولی در یک آزمون‌ رانندگی گواهینامه می‌گیرند، پس نباید تفاوت چندانی بین رانندگی زن و مرد وجود داشته باشد. اما در مواردی دیده می‌شود که برخی از بانوان نمی‌توانند تسلط کافی و استرس در هنگام رانندگی داشته ‌باشند و برخی اوقات مرتکب اشتباه شده و باعث وقوع تصادفات شدید یا ترافیک می‌شوند. بنابراین، در ادامه مطلب در مجله‌ی هم‌تایر به برخی از نکات مهمی که باید خانم‌ها به آن‌ها توجه کنند تا بتوانند تسلط کافی روی رانندگی خود داشته ‌باشند، می‌پردازیم.

  • یک مربی ماهر داشته باشید.

برخی از خانم‌ها سعی می‌کنند تا از پدر، برادر یا همسر خود رانندگی را یاد بگیرند. در حالی‌که این روش ناکارآمد و در برخی از اوقات مشکل‌ساز نیز هست. پدران یا همسران شما بر اساس قوانین سال‌های گذشته یا بر اساس عادات رانندگی خود به شما رانندگی را یاد خواهند داد و همین اتفاق باعث می‌شود تا شما رانندگی را بر پایه قواعد و اصول یاد نگیرید. به‌علاوه، دلسوزی‌هایی که اغلب وابستگان نسبت به دختر یا همسر خود دارند باعث می‌شود تا خطاهایشان را به آن‌ها گوشزد نکرده و رانندگی اصولی را به خانم‌ها یاد ندهند.

  • بسیار زیاد تمرین و تکرار داشته باشید.

بدون شک، پسران و مردان نیز از بدو تولد رانندگان خوبی نبوده‌اند و صرفا به دلیل تمرین و رانندگی بسیار زیاد، تسلط و مهارت کافی پیدا کرده‌اند. خانم‌ها نیز نباید در مرحله اول ناامید شوند و از یادگیری رانندگی قطع امید کنند؛ بلکه باید ضعف‌ها و مشکلات خود در رانندگی را پیدا کرده و با تمرین و تمرکز روی آن‌ها، رانندگی خود را بهبود بخشند.

  • به‌تنهایی رانندگی و پارک کردن خودرو را تمرین کنید.

یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیزترین قسمت رانندگی برای خانم‌ها پارک کردن است. بسیاری از خانم‌ها نمی‌توانند فاصله خودرو خود تا ماشین کناری، جلویی و عقبی را تخمین بزنند و همین اتفاق باعث می‌شود تا در هنگام پارک دوبل، به خودروی خود یا ماشین دیگری آسیب بزنند. برای تقویت مهارت رانندگی و پارک کردن خودرو بهتر است چندین بار به تنهایی خودرو را پارک کرده تا ابعاد ماشین دست‌تان بیاید و قلقِ پارک کردن را به‌دست آورید. استفاده صحیح از دنده عقب نیز یکی از مشکلات متعدد خانم‌ها در رانندگی است که برای تقویت آن نیز باید آن را تمرین کرد.

  • اعتماد به‌نفس داشته باشید و نترسید!

متاسفانه از ابتدا در جامعه ما این باور جا افتاده که دست فرمان مردان از خانم خیلی بهتر است. همین کلیشه باعث شده است که در ناخوداگاه خانوم‌ها این عقیده که «من نمی‌توانم راننده خوبی شوم» جا افتاده باشد. بسیاری از خانم‌ها پس از سوارشدن به ماشین دچار استرس و اضطراب می‌شوند. همین روحیه باعث می‌شود تا خانم‌ها تسلط و تمرکز لازم برای رانندگی را از دست بدهند و نتوانند به خوبی رانندگی کنند

. هنگامی‌که خانم‌ها می‌ترسند و اعتمادبه‌نفس کافی را ندارند، بزرگ‌ترین مانعی که در مقابلشان‌ وجود دارد، خودشان هستند. پس باید همواره اضطراب خود را کنترل کنید و اعتمادبه‌نفس داشته باشید. خانوم‌های راننده می‌توانند با گوش دادن به یک موسیقی آرام و لایت در حین رانندگی آرامش خود را حفظ کنند.

UBER Woman driving 224 1 1 scaled

  • باک بنزین‌تان را پر کنید.

همیشه قبل از سفر به هر جایی، آمپر بنزین را چک کنید. گرفتار شدن در جاده به‌دلیل تمام شدن پمپ بنزین وقتی عجله دارید و به مهمانی دعوت هستید، بدترین ضدحال است. متوقف شدن خودرو در یک ترافیک سنگین و گشتن به دنبال 4 لیتری بنزین یک کابوس است.

  • به محیط اطراف توجه کنید.

خانم‌ها باید همواره این نکته را به یاد داشته‌ باشند که کل جاده و خیابان متعلق به آن‌ها نیست و باید با ملاحظه و درنظرگرفتن فضا برای سایر ماشین‌ها رانندگی کنید. صحبت کردن با تلفن همراه، آرایش کردن پشت چراغ قرمز و رانندگی با سرعت پایین در لاین سرعت، همه از جمله نکاتی است که باید رانندگان خانم آن را رعایت کنند.

18151911 101

به داشبورد و چراغ‌های صفحه کیلومتر توجه کنید.

چراغ‌های موجود در داشبورد و صفحه کیلومتر از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در رانندگی هستند که با توجه به آن‌ها می‌توان از وقوع بسیاری از مشکلات یا حوادث جلوگیری کرد. روشن‌شدن هر چراغ یا چشمک زدن آن‌ها نشان‌دهنده‌ی خطا یا ایرادی در ماشین است که نشان می‌دهد در کارکرد کلی خودرو مشکلی وجود دارد. در این شرایط باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  • محل امنی را برای پارک کردن انتخاب کنید.

وقتی بالاخره به مقصد رسیدید، حتما امنیت محلی که پارک می‌کنید را مدنظر داشته باشید. اگر محل پارک شما ناامن باشد، احتمال سرقت خودرو و آسیب زدن به آن را بالا می‌برد. برای حفظ امنیت، از پارک کردن در مناطق خلوت و پَرت خصوصا در شب و تاریکی پرهیز کنید. حتی الامکان در نزدیکی خیابان یا محلی پر رفت‌وآمد پارک کنید.

  • به بوق و نور بالای رانندگان پشتی بی‌توجه نباشید.

احتمالا شما هم هنگام آموزش رانندگی شنیده‌اید که به بوق‌زدن دیگر راننده‌ها بی توجه باشید. در صورتی که اشتباه است! بسیاری از مواقع پیش می‌آید که شما در لاین سرعت با سرعت پایینی در حال رانندگی هستید، در این حین راننده پشتی از با بوق زدن و نور بالا دادن قصد دارد شما را از حضور خود آگاه سازد. در این شرایط راه را برای او باز کنید و موجب بسته شدن لاین سبقت نشوید. همیشه بوق زدن برای اذیت کردن شما نیست.

  • همیشه درهای ماشین خود را قفل کنید.

حتی زمانی که پشت فرمان هستید و در حال رانندگی هستید، مهم است که درهای ماشین خود را قفل کنید. همه جوانب را در نظر بگیرید، ممکن است وقتی پشت چراغ قرمز ایستاده‌اید یا داخل یک کوچه در حال رانندگی هستید، یک دزد باهوش در حال تعقیب کردن شما باشد! او به راحتی می‌تواند درب ماشین را باز کند و از شما سرقت کند. قفل کردن درب خودرو یک اقدام ساده است و می تواند جان شما و وسیله نقلیه شما را نجات دهد.

  • هرگز به خاطر فرد مشکوکی که به شما علامت می‌دهد، توقف نکنید!

برخی از حوادث به این دلیل رخ می دهند که سارق با جلب توجه شما یا مثلا با گفتن این‌که لاستیک‌تان پنچر است، شما را وادار به توقف کند! اگر فرد مشکوکی با رفتار مشابه دیدید، به خصوص اگر کسی اطراف‌تان نیست و هوا تاریک است، هرگز توقف نکنید. مگر اینکه خودتان متوجه اتفاقی غیرطبیعی شده باشید.

ad79d1ab37394e09b12ff654affb51f1 8

مطلب مرتبط: انواع آسیب لاستیک و روش های رفع آن

هنگام تصادف حین رانندگی چه‌کار کنیم؟

  • پیشگو باشید!

حرکت بعدی خودروی جلویی را پیش‌بینی کنید. تصادف حین رانندگی یک اتفاق بسیار معمولی و طبیعی است. همان‌طور که روزانه در حال رانندگی در خیابان‌ها هستید، قطعا نگاهتان به صافکاری‌ها افتاده است، همیشه جلوی مغازه ماشین تصادفی پارک شده است! قرار نیست شما هیچ‌وقت در طول رانندگی‌تان تصادف نکنید. پس خدای ناکرده هنگام تصادف، نترسید و خونسرد باشید. پلیس و بیمه همه روال کار را به شما نشان خواهند داد. هرچه‌قدر هم که شما راننده با احتیاط و خوش دست و فرمانی باشید، یک راننده بی‌احتیاط همیشه خطرآفرین است.

با پلیس تماس بگیرید.

اگر در شب یا در هر زمانی از روز تصادف کردید، باید با پلیس تماس بگیرید. گزارش پلیس و ثبت تصادف و شکایت طرفین برای شرکت بیمه شما ضروری است. اگر تصادف جزئی است و مقصر مشخص است، صرفا می‌توانید با دریافت مدارک طرف مقابل یا مبلغ خسارت قائله را خاتمه دهید. اما همیشه اولویت با پلیس است.

تصادف رانندگی

نکات کوچک اما تاثیرگذار رانندگی

  • یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث استرس و کاهش تسلط به رانندگی در خانم‌ها می‌شود، نوع پوشش آن‌ها است. خانم‌ها برای رانندگی آسان‌تر و مسلط‌تر باید از پوشیدن دامن یا کفش پاشنه بلند خودداری کنند. این نوع پوشش علاوه بر عدم تسلط، بسیار خطرآفرین است.
  • قبل از بازکردن درب خودرو و پیاده شدن، حتما و الزاما آینه‌ها را چک کنید. عدم توجه به آینه احتمال برخورد خودروهای عبوری به درب ماشین را به شدت افزایش می‌دهد.
  • خانم‌های گرامی باید بدانند که ترمزکردن ناگهانی نه تنها از تصادفات شدید جلوگیری نمی‌کند، بلکه باعث شوک به سایر رانندگان شده و احتمال تصادفات شدیدتری را بالا می‌برد. هنگامی که ناگهان مجبورید ترمز کنید، نرم ترمز بگیرید. البته این کار در بعضی مواقع اورژانسی کاربرد ندارد.
  • یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث حواس‌پرتی خانم‌ها در رانندگی می‌شود، مسلط نبودن آن‌ها به آدرس‌ها و خیابان‌ها و سردرگمی حین پیدا کردن مسیر است. یک مسیرِ از پیش تعیین‌شده باعث می‌شود با آرامش بیش‌تری رانندگی کنید. به همین دلیل بهتر است که از یک سیستم مسیریاب مثل برنامه ایرانی نشان یا گوگل‌مپ در حین رانندگی استفاده کنند.
  • رانندگی در شب نیازمند تجربه و مهارت‌های خاصی است که با تمرین و ممارست به دست می‌آید؛ به‌دلیل خطرات و محدود شدن میدان دید در تاریکی برای رانندگان تازه‌کار کمی دشوار است. بنابراین توصیه می‌شود خانم‌هایی که تسلط کافی به رانندگی ندارند، تا زمان تبحر و تسلط به خودرو از رانندگی در هنگام شب خودداری کنند.
  • انجام به‌موقع تست‌های ماشین و چک کردن آن توسط فرد متخصص از جمله مهم‌ترین کارهایی است که از وقوع اتفاقات ناگوار احتمالی جلوگیری می‌کند. خانوم‌های محترم باید به این موضوع توجه کنند و ماشین خود را به طور مرتب و در بازه‌های زمانی معین مثلا یک‌بار در هر ماه چک کنند.
  • خانم‌ها باید به انواع صداها و بوهای غیر معمول ماشین بی‌توجه نباشند و نسبت به آن‌ها حساس باشند. در واقع صداها و بوهای جدید نشان‌دهنده اتفاقی غیرعادی در داخل ماشین هستند و باید سریعا به آن‌ها رسیدگی شود.
  • به همراه داشتن شماره تلفن فردی مطمئن و کاربلد برای کمک‌رسانی در حین خرابی ماشین برای رانندگان خانم یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که در حین وقوع اتفاقی غیرمنتظره مفید خواهد بود.
  • برخی از خانم‌ها به دلیل نداشتن اطلاعات فنی مناسب نمی‌توانند خدمات مناسبی مثل روغن موتور، لاستیک، سرویس و … برای ماشین خود انتخاب کنند. استفاده از خدمات لازم و ضروری مناسب و باکیفیت همچون روغن موتور و ضدیخ در ماشین بسیار مهم بوده و می‌تواند عملکرد ماشین را بهبود بخشند.
  • تنظیم‌بودن باد لاستیک‌ها نیز از جمله عوامل بسیار مهم در عملکرد ماشین است که بسیاری از خانم‌ها به آن توجه نمی‌کنند؛ اما باید همواره این نکته را بدانند که زیاد یا کم‌بودن باد لاستیک‌ها، هردو باعث وقوع حوادث ناگوار و ترکیدن لاستیک ماشین می‌شوند و باید همواره به تنظیم‌بودن آن‌ها توجه کرد.
  • مخزن شیشه‌شور خودرو همیشه باید پر باشد. راننده باید زاویه دید شفاف و عاری از هرگونه کثیفی داشته باشد.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره اهمیت تنظیم باد تایر؛ بند کفش هایم را سفت کن!

pexels kindel media 8550829

نکات امنیتی به هنگام رانندگی

  • اگر به تنهایی سفر می‌کنید، قبل از حرکت، برنامه‌های سفر خود از جمله مسیر سفر و برنامه‌تان را  خصوصا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید.
  • پول نقد، جواهرات گران‌قیمت، وسایل با ارزش را همراه خود حمل نکنید.
  • هنگام رانندگی از کفش‌های راحتی مانند کفش‌های کتانی استفاده کنید.
  • قبل از پیاده شدن از خودرو، حتما از بالا بودن شیشه‌های خودرو مطمئن شوید.
  • پشت ترافیک یا کوچه های خلوت با دست چپ «دستی که نزدیک به شیشه است»، با گوشی کار نکنید. این کار احتمکال به سرقت رفتن گوشی را افزایش می‌دهد.
  • برای احتیاط وسایل ساده برای دفاع از خود را در ماشین به همراه داشته باشید.

کلام آخر

با توجه به تمامی نکاتی که گفته شد، رانندگی نیز مانند سایر مهارت‌ها اکتسابی بوده و آقایان و خانم ها هردو می‌توانند به سطح مشابهی از مهارت رانندگی دست پیدا کنند. رانندگی هیچ ربطی به جنسیت ندارد. یک راننده با دست فرمان خوب و با کلاس همیشه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کند. تخطی از قوانین هرگز نشان‌دهنده‌ی مهارت بالای رانندگی نیست.

در نتیجه، برخلاف باور عمومی جامعه و کلیشه‌های جنسیتی موجود که زنان را رانندگان خوبی نمی‌دانند، مردان با اعتمادبه‌نفس کاذب، عملکرد شتاب‌زده، رفتارهای قانون‌گریزانه و تخطی از قوانین سهم بیشتری در تصادفات سنگین و مرگ‌بار دارند. اگر نظری موافق یا مخالف در این‌باره دارید، در قسمت نظرات کل‌کل را شروع کنید!

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *