مکس ورشتاپن؛ قهرمان فرمول یک 2022 ژاپن

مکس ورشتاپن «Max Verstappen» ستاره‌ای که برای سریع بودن متولد شد، پسر راننده سابق فرمول یک جوس ورشتاپن، جوان‌ترین برنده تاریخ مسابقات فرمول یک. این کماندوی هلندی برنده آخرین دور مسابقات فرمول یک در ژاپن در 30 سپتامبر 1997 متولد شد. ورشتاپن با رسیدن به عنوان جوان‌ترین راننده فرمول یک در 17 سالگی، ماشین خود، رقبای خود و رکوردهای این ورزش را به مراتب ارتقا داد. جوان‌مرد هلندی ردبول مسابقات را با ذات مسابقه‌ای خود در دست گرفت.

مکس ورشتاپن

زندگی ورزشی ورشتاپن

امتیازآور کم‌تجربه F1 دیری نگذشت که جوان‌ترین برنده مسابقات هم شد، در سن 18 سال و با یک رانندگی فرصت‌طلبانه اما کنترل‌شده و مسلط در اولین حضور ردبول در بارسلونا 2016. یک راننده سپر به سپر واقعی، یک رانندگی خیره‌کننده دیگر در برزیل از پشت خط تا روی سکو، در یک مسیر خیس دشوار، تمام توجهات را به سمت خود جلب کرد. با مجله هم‌تایر در زندگینامه کوتاه مکس ورشتاپن همراه باشید.

نام تیم  رد بول Red Bull
کشور «ملیت»  هلند
تعداد مدال‌ها  60 مدال
مجموع امتیازات فرمول یک  1557.5 امتیاز
شرکت در گرند پری  141 بار
قهرمانی جهان  2 بار «2021 و 2022»
تاریخ تولد  8 مهر 1376

30th September 1997

محل تولد  بلژیک

نگرش بلندپروازانه و دانش فنی منطقی ورشتاپن گاهی اوقات او را نسبت به هم‌تایان خود و دستمزدهایش در حاشیه قرار داده است. اما اشتباهاتی که در ابتدا پتانسیل او را خدشه‌دار کردند، جای خود را به بلوغ داده‌اند، به صورتی که که شجاعت و انرژی جای اشتباهات او را گرفته است. سکوها یکی یکی تصاحب شد و در نقطه اوج خود به عنوان قهرمانی F1 رسید و مکس افسانه‌ای همچنان در اوج می‌تازد.

مطلب پیشنهادی: تقویم 2023 مسابقات فرمول 1 با بیش‌ترین تعداد مسابقه مشخص شد!

قهرمانی مکس

چگونه مکس ورشتاپن قهرمان فرمول یک جهان شد؟

ژنِ جوس ورشتاپن پدر مکس، راننده هلندی سابق فرمول یک و مادر بلژیکی کارتینگ سوار او سوفی کمپن، در رگ‌های مکس جریان دارد. علیرغم اینکه ورشتاپن از خانه پدری‌اش جدا شده و در موناکو زندگی می‌کند ولی همچنان به خانواده‌اش نزدیک است. بعد از گذشت 24 سال از تولد او مکس امیلیان ورشتاپن قهرمان F1 جهان شد و WDC 2021 را به دست آورد.

او اکنون یکه‌تاز و سریع‌ترین راننده فرمول یک 2022 است. با وجود اینکه مکس کارکشته در بلژیک به دنیا آمده و بزرگ شده ولی او خود را هلندی می‌داند و به عنوان نماینده هلند مسابقه می‌دهد. او کار خود را در فرمول یک در سال 2015 در سن 17 سالگی آغاز کرد که حتی دیگر مجاز نیست. او حتی قبل از اینکه گواهینامه رانندگی معمولی بگیرد، گواهینامه سوپر FIA خود را گرفت!

مطلب پیشنهادی: لاستیک‌های فرمول یک با تایرهای معمولی چه تفاوتی دارند؟

جشن قهرمانی ژاپن 2022

در سال 2015، مکس پیش‌تاخته یک جهش بزرگ از مسابقات F3 اروپا به مسابقات فرمول 1 انجام داد. تکان دهنده بود، اما مکس ورشتاپن و ردبول ثابت کردند که ردبول می‌داند در حال پرورش یک ستاره است. هرچه می‌گذشت او بهتر و بهتر می‌شد. او جوان‌ترین برنده فرمول یک و جوان‌ترین برنده سکو شد. از آنجایی که ردبول تا سال 2021 طول کشید تا ماشینی بسازد که به اندازه کافی رقابتی باشد، ورشتاپن نتوانست جوان‌ترین قهرمان جهان شود. اما او چهارمین قهرمان جوان پس از کسب عنوان قهرمانی در سن 24 سال و 73 روز است. امسال، او شماره 1 را به عنوان اولین راننده لقب گرفت.

یکی از زیباترین قاب‌های فصل 2021 نبرد حماسی، پر انرژی و سخت بین او و لوییس همیلتون بود، مکس در آخرین دور مسابقه از همیلتون سبقت گرفت و با پیشتازی، پیروزی و عنوان قهرمانی جهانی رانندگان فرمول یک 2021 را به دست آورد. در سال 2022، نیز ردبول و مکس موفق به قهرمانی در فرمول یک ژاپن شدند! ورشتپن که در سال گذشته نیز قهرمان جهان شده بود، توانست برای دومین سال پیاپی این عنوان را به دست آورد و با دو قهرمانی سال در کنار رانندگان بزرگی همچون فرناندو آلونسو و آیرتون سنا فقید قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی: لوییس همیلتون افسانه‌ای، قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان کیست؟

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *