ممنوعیت واردات رنو به کجا رسید؟ 3 آذر 1401

بعد از گذشت ۴ سال از ممنوعیت واردات خودرو، بسیاری از محصولات وارداتی در شرایطی در دستورالعمل وزارت صمت قرار گرفته‌اند که در لیست خودرو‌های ممنوعه هستند. آیین‌نامه واردات خودرو که در نهایت سوم شهریور ماه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد، واردات خودرو با سقف ۲۰ هزار دلار و اولویت خودرو‌های زیر ۱۰ هزار دلار مجاز اعلام شد. از سوی دیگر سقف منابع ارزی برای واردات خودرو نیز حداکثر یک میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. برای جزییات بیشتر با ما در مجله هم‌تایر همراه شوید.

محدودیت‌های وارداتی

از دیگر محدودیت‌های واردات در آیین‌نامه مذکور اینکه کلیه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. واردات خودرو‌های اقتصادی تا ۱۰ هزار دلار در صورت تولید و ساخت داخل مشمول مشوق‌های اقتصادی می‌شوند. یکی دیگر از محدودیت‌های واردات نیز قید ساخت داخل وارد‌کنندگان است، که البته باید به تأیید وزارت صمت برسد. آیین‌نامه مذکور در شرایطی بازار وارداتی‌ها را با محدودیت‌هایی در واردات و انتخاب مشتریان مواجه کرده تدوین چنین دستورالعمل‌هایی در گذشته هم اتفاق افتاده است.

ممنوعیت واردات رنو

در هر صورت آیین‌نامه واردات خودرو که در شهریورماه امسال به تصویب رسید را می‌توان تیر آخر به بدن بی‌رمق وارداتی‌ها خواند. همان‌طور که عنوان شد آیین‌نامه مذکور با محدودیت‌های زیادی در واردات همراه است به علاوه اینکه در هفته جاری وزارت صمت واردات محصولات فرانسوی را نیز ممنوع اعلام کرد. این در شرایطی است که دو خودروساز بزرگ کشور پس از تلاش‌های فراوان برای به دست گرفتن بازار وارداتی‌ها، برنامه‌ریزی زیادی برای واردات خودرو‌های دو شرکت فرانسوی رنو و پژو در دستور کار داشتند. بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد بازار به سمت چینی‌ها سوق پیدا می‌کند که البته این مسیر بار‌ها از سوی رسانه‌ها و برخی از وارد‌کنندگان به‌طور صریح عنوان شده بود که وزارت صمت آن را تکذیب کرد.

مطلب مرتبط: آخرین وضعیت خودروهای وارداتی اعلام شد! «آبان 1401»

واردات فرانسوی ها منوط به پرداخت غرامت است!

در هفته جاری سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد:

«ورود محصولات فرانسوی به کشور ممنوع است! اما با گذشت دو روز تأکید کرد که واردات فرانسوی‌ها منوط به پرداخت غرامت و خسارت به خودروسازی کشور می‌باشد. حالا باید دید که با حذف پژو و رنو، چه خودرو‌هایی در بازار کشورمان حضور خواهند داشت. اگر بخواهیم محصولات سایر برند‌ها را بررسی کنیم، محصولاتی همچون کمری، رافور و لکسوس که مدل‌های زیادی از آن وارد ایران شد. تویوتا کمری و رافور مدل ۲۰۲۳ هم‌اکنون بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارند. یک مدل از رافور با قیمتی معادل ۴۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.»

همچنین هیوندا النترا، کیا سراتو، اپتیما، می‌تسوبیشی اوتلندر و توسان و جنسیس همگی در لیست ممنوعیت واردات وزارت صمت قرار دارند؛ چرا که این خودرو‌ها بالای ۳۰ هزار دلار قیمت دارند. این‌که قرار است چه خودرویی با چه برندی و چه قیمتی به دست مشتریان مشتاق ایرانی برسد سؤالی است که پاسخ آن تا حدودی مجهول است؟!

منبع

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *