معرفی مسابقات سری W

معرفی مسابقات سری W یا (W-Series)

مسابقات سری W یا W-Series سبک جدیدی از مسابقات اتومبیل‌رانی است که با هدف ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان به وجود آمده است. مسابقات سری W راه را برای رانندگان زن جوان هموار می‌کند و باعث می‌شود زنان بیشتری به مسابقات موتوراسپرت جهانی راه یابند. افتتاحیه این مسابقات در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ برگزار شد و ما شاهد استقبال بی‌نظیری از این مسابقات بودیم.

 

 

مسابقات سری W

مسابقات سری W هرساله در کنار مسابقات فرمول یک، در ۶ راند ۳۰ دقیقه‌ای در گرند پری و در طی ۸ هفته برگزار می‌شود. این مسابقات اولین بار در اروپا برگزار شد و هدف برگزارکنندگان این بود که در سال‌های بعد، مسابقات را در آسیا و آمریکا هم برگزار کنند تا از تمام جهان فرصت شرکت و تماشای این مسابقات مهیا باشد.

مسابقات سری W

رانندگان مسابقات W-Series در طول یک فصل در رشته‌های مختلفی مانند مسابقات قهرمانی فرمول ۲ و یورو F۳ در بالاترین سطح با ۹ راننده دیگر رقابت می‌کنند. رقابت شدید و تنگاتنگی که باعث می‌شود که برترین مربیان و رانندگان دنیا بتوانند بهترین عملکرد خود را در آن به نمایش بگذارند؛ همچنین بتوانند در این مسابقات که برای همه شانس برابر وجود دارد، در سطح جهانی معروف شوند. ناگفته نماند که یک جایزه 500 هزار دلاری در انتظار راننده برنده این مسابقات است.

مهم‌ترین نکته‌ای که رانندگان مسابقات سری W را از هم تمایز می‌دهد، میزان مهارت و استعداد آن‌ها است. چرا که همه ماشین‌های مسابقه‌دهندگان، ماشین‌های یکسانی هستند و بر خلاف مسابقات دیگر، داشتن اسپانسر و ثروت بیشتر به برنده شدن رانندگان کمکی نخواهد کرد.

موضوع جالب دیگری که تنها در مسابقات سری W مشاهده می‌شود، کمک به رشد تعداد مسابقه‌دهندگان زن در حوزه مسابقات و افزایش معروفیت آن‌ها در سطح جهانی است. بنابراین هرروزه بانوان بیشتری به این حوزه علاقه‌مند شده و به این ورزش می‌پیوندند.

 

سری W از نگاهی زنانه

سوفی الیس بکستر، خواننده و ترانه سرای معروف این طور اظهار نظر کرد:

«دستاورد‌ها و موفقیت‌های زنان در مسابقات شگفت‌انگیز بوده است. من از آرزو‌ها و روحیه پر انرژی کارآموزان، دوستان و همه اعضای خانم تیم و همچنین حمایت‌هایی که از طرف الگو‌های موفق زن در این حوزه مانند کیتی پرایس از سال ۲۰۱۸ به این افراد شده، الهام می‌گیرم. البته با وجود این که ظهور رانندگان زن در این حوزه بیشتر شده است، هنوز مسیر زیادی در پیش است و جای رشد بسیار بیشتری وجود دارد».

«اگر امروزه بیشتر از هر زمان دیگری خانم‌ها در سنین پایین وارد حوزه موتوراسپرت و اتومبیل‌رانی می‌شوند، باید آن‌ها را تشویق و حمایت کنیم تا درباره مسیر شغلی خود فکر کنند و اطمینان داشته باشند که با کسب مهارت و تجربه مناسب می‌توانند به موفقیت‌های چشم‌گیری برسند».

وی همچنین افزود:

«این موضوع که به رانندگان تازه کار خانم فرصت‌های کافی داده شود تا روی مهارت‌های خود کار کنند و استعداد‌های خود را در این زمینه شکوفا کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. مسابقات سری W از چشم‌انداز الهام‌بخش و بلندپروازانه‌ای برخوردار است و خبر از آینده‌ای روشن و عصر جدیدی برای مسابقات زنان می‌دهد».

مسابقات سری W

سابین اشمیتز، برنده سه دوره مسابقات GP۳ آلمان نیز اظهار داشت:

«این دستاورد بزرگی برای مسابقات اتومبیل‌رانی زنان است و باعث می‌شود فرصت رقابت در سطح بالا به آن‌ها داده شود. من از این‌که توانسته‌ام بخشی از این سری جدید مسابقات و بخشی از این تحول باشم هیجان‌زده هستم و اطمنینان دارم که شاگردان من برای کسب عنوان قهرمانی در سال ۲۰۱۹ تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت».

جین جان، بنیانگذار STEM۴STEM، اضافه کرد:

«مسابقات سری W فرصتی عالی برای خانم‌های علاقمند به اتومبیل‌رانی است تا از همان ابتدای فعالیت خود، بستری برای رقابت در لیگ حرفه‌ای و پیشرفته داشته باشند».

مسابقات سری W

دیوید کولتهارد، راننده سابق فرمول یک نیز گفته بود که معتقد است خانم‌ها می‌توانند رقابت یکسانی با آقایان داشته باشند و باید از فرصت‌های یکسانی بهره ببرند. به عقیده آقای کولتهارد عدم وجود ساختاری درست و کلی برای حضور بانوان در مسابقات اتومبیلرانی و نبود حمایت‌های مالی باعث شده تا سری W ایجاد شود و این خلأرا پر کند.

در مسابقات W Series اتومبیل‌های با شرایط فنی یکسان در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد تا صرفاً مهارت و نه حمایت مالی، تعیین‌کننده‌ی برتری باشد. همچنین سری W می‌تواند به عنوان سکوی پرتابی محسوب شود که فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را برای رسیدن رانندگان زن به مسابقات فرمول یک ایجاد می‌کند. کاترین باند مویر به عنوان رئیس برگزاری مسابقات سری W گفته بود که رانندگان سری W قابلیت سوپر استار شدن در آینده نزدیک را دارند و می‌توانند الهام بخش همه زنان در سراسر دنیا باشند.

 

ماموریت سری W

در تاریخ مسابقات فرمول یک حدود ۹۰۰ راننده حرفه‌ای حضور داشته‌اند و از بین این تعداد فقط ۲ نفر از آن‌ها زن بوده‌اند و حدود ۵۰ سال از آخرین باری یک زن در مسابقات فرمول یک شرکت کرده است، می‌گذرد. بنابراین بدون انجام تغییرات مناسب و رویکرد‌های تازه، امکان حضور دوباره زنان در این مسابقات احتمال بسیار کمی دارد.

مسابقات سری W

سازمان ملل با تعیین کردن ضرب الاجل برابری جنسیتی تا سال ۲۰۳۰ باعث شد سرعت تغییرات در جهان افزایش یابد و زمینه برای ورود زنان به حوزه‌های مختلف ایجاد شود. یکی از این حوزه‌ها، مسابقات اتومبیل رانی بود که با همفکری و همکاری‌های صورت گرفته در این زمینه، مسابقات سری W یا سری زنان اکنون پا به عرصه گذاشته است.

مسابقات سری W می‌تواند به رشد فرهنگی در دنیا کمک کند و باعث فراگیر شدن ورزش‌های زنانه در جهان شود. با توانمندسازی زنان در عرصه اتومبیل رانی می‌توان فرصت برابر به زنان داد تا پابه‌پای مردان در مسابقات رقابت کنند و بستری مساوی برای همه فراهم باشد.

 

نتیجه‌گیری

سری W با هدف توانمندسازی زنان در عرصه اتومبیل‌رانی به وجود آمد و بستری را فراهم کرده تا زنان علاقمند به این حوزه را جذب کند. در مسابقات سری W شرایط یکسان و برابری ایجاد شده تا رانندگانی که حمایت مالی خوبی هم ندارند بتوانند در این مسابقات شرکت کنند و فقط با تکیه بر مهارت و استعداد خود در این مسابقات رقابت کنند. سری W باعث می‌شود استعداد رانندگان برتر زن شکوفا شود و بتوانند در سطح‌های بالاتر مانند فرمول یک به رقابت در بین بهترین رانندگان دنیا بپردازند. برای دنبال کردن اخبار بیشتر این حوزه، مجله همتایر را دنبال کنید.

معرفی مسابقات سری W

 

منابع:

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاه‌

مشخصات فنی خودروهای سری W - مجله‌ی هم‌تایر

[…] مطلب پیشنهادی: معرفی مسابقات سری W […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *