مشخصات فنی خودروهای سری W

سری W در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد و هر روز به دستاورد آن اضافه می‌شود. امسال بار دیگر سری W با نقش پشتیبانی مسابقات فرمول 1 به دور رقابت بازگشته است. با وجود این که رانندگان زن در بقیه رده‌های موتور اسپرت به رقابت مشغول هستند، سری W با هدف ارتقای رانندگان به سطح مسابقات فرمول 1 پا به عرصه نهاده است.

مطلب پیشنهادی: معرفی مسابقات سری W

از آن جایی که ماشین‌های سری W بر اساس ماشین‌های فرمول 3 طراحی شده‌اند، می‌توان امیدوار بود که بودجه مناسبی برای این بخش در نظر گرفته شده و استعداد رانندگان کاملا به کار گرفته خواهد شد. در این مطلب از مجله هم‌تایر به بررسی مشخصات ماشین‌های سری W می‌پردازیم و با جزییات قسمت‌های مختلف این خودروها آشنا خواهیم شد.

مشخصات فنی خودروهای سری W

سری W هر سال با تامین کردن همه بودجه و هزینه‌ها، رانندگان زن را دعوت می‌کند تا طی یک فصل از مسابقات قهرمانی در این رقابت‌ها شرکت کنند و مهارت‌های خود را به مردم جهان نمایش دهند. هدف اصلی این کار این است که برای دختران جوان انگیزه و الگو ایجاد کنند تا بتوانند از سن کم وارد این ورزش یعنی موتور اسپورت شوند.

آغاز به کار سری دابلیو در سال 2018 اعلام شد و اولین فصل از مسابقات قهرمانی آن در سال 2019 برگزار شد. خوشبختانه فصل اول سری W با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و شبکه‌های ورزشی زیادی اخبار و مسابقات آن را پوشش دادند. اگرچه فصل دوم این مسابقات در سال 2020 به دلیل همه‌گیری کووید19 برگزار نشد، اما در سال 2021 با قدرت برگشت و این بار در نقش پشتیبان مسابقات فرمول یک ظاهر شد.

مطلب پیشنهادی: 7 تفاوت اصلی مسابقات سری W و فرمول 1

در سری دبلیو برخلاف رده‌های دیگر، هزینه‌های لازم برای رانندگان کاملا توسط خود سری W تامین می‌شود. در سال اول برگزاری مسابقات، غیر از رانندگان و ماشین‌های آن‌ها، تیم مکانیک‌ها و مهندسان مسابقه، تیم دیگری وجود نداشت. اما در سال 2021 افراد بیشتری در محل مسابقه مستقر شده بودند که یکی از دلایل آن تیم بندی کردن رانندگان و اجازه دادن به اسپانسرها برای حمایت از تیم‌ها بود. در نتیجه گروهی از متخصصین هر تیم و اسپانسرهای آن‌ها نیز در صحنه مسابقه حضور داشتند.

WSeries

البته ناگفته نماند که در مسابقات 2021 ماشین‌ها همچنان توسط خود تیم سری W طراحی و مهندسی شده بودند و وجود اسپانسرها تنها برای متمایز کردن تیم‌ها و ورود پول بیشتر به این مسابقات بود.

با توجه به این که هدف از برگزاری مسابقات، شناسایی رانندگان بااستعداد است، امکان تغییر خودروها و سفارشی کردن قطعات آن برای رانندگان وجود ندارد. بنابراین همه رانندگان با ماشین یکسانی مسابقه می‌دهند و تنها مزیت رقابتی آن‌ها میزان استعداد و مهارت آن‌ها است. به رانندگان هر تیم 2 ست لاستیک اختصاص داده‌اند. دسته اول، لاستیک‌های صاف مخصوص هوای غیر بارانی و دسته دوم لاستیک‌های خیس مخصوص هوای بارانی و جاده خیس هستند.

بعد از این که رانندگان جلسات تمرینی خود را به پایان برسانند، نوبت به جلسه تعیین خط می‌رسد که یک روز قبل از روز مسابقه برگزار می‌شود. مسابقه اصلی روز شنبه برگزار می‌شود و رانندگان روز جمعه به مدت 30 دقیقه پیست مسابقه را دور می‌زنند تا جای قرارگیری خودروهای آن‌ها در روز مسابقه مشخص شود. مسابقه اصلی نیز به مدت 30 دقیقه به‌علاوه یک دور اضافه برگزار می‌شود.

خودروها

خودروهای سری W

سری W برای مسابقات خود، خودروی تاتوس (Tatuus) مدل T-318 را انتخاب کرده است. این ماشین با موتور آلفا رومئو و تایرهای هانکوک توسط فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی فرمول 3 طراحی شده است. البته ماشینی که در سری دبلیو استفاده می‌شود، تفاوت‌های خاصی در موتور و لاستیک‌های آن با ماشین طراحی شده توسط فرمول 3 دارد، اما همچنان شاسی هر دو مدل یکسان است. نکته دیگر درباره این ماشین‌ها این است که همه آن‌ها در کمپانی تاتوس در ایتالیا تولید می‌شوند.

کمپانی تاتوس (Tatuus) در شهر میلان، ایتالیا قرار دارد. این کمپانی تخصص بالایی در تولید خودروهای تک‌سرنشین دارد. تاتوس در حال حاضر، خودروهای فرمول 3، فرمول 4، فرمول فورد و فرمول رنو را نیز تولید می‌کند.

از آن جایی که سری W به عنوان رده‌ای رسمی در فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی فعالیت دارد، ماشین‌های آن باید دارای معیارها و استانداردهای خاصی باشند تا بیشترین ایمنی را برای رانندگان فراهم کنند. بنابراین همه ماشین‌های سری W به تکنولوژی هالو (HALO) مجهز شده‌اند. هالو یک سیستم محافظت از راننده در برابر تصادف است که از یک نوار منحنی تشکیل شده و برای محافظت از سر راننده استفاده می‌شود.

علاوه بر هالو، همه خودروها باید بخش‌های مختلف ماشین از جمله اتاق راننده را با لایه‌های محافظتی در برابر تصادف مجهز کنند. ارگونومی بهینه و مناسب بدنه T-318 با وزنی معادل 590 کیلوگرم و موتوری 4 سیلندر که قابلیت تولید 270 اسب بخار را دارد، ترکیب فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده تا این خودرو بتواند عملکرد بسیار خوبی را در مسابقات ارائه دهد.

شاسی خودروها

شاسی خوردوهای سری W

برای افزایش امنیت رانندگان، شاسی خودروهای سری W به طور کامل از جنس فیبر کربن ساخته شده است که استحکام بسیار بالایی دارد. علاوه بر این، خودرو در سمت جلو، عقب و طرفین به ساختار ضد ضربه مجهز شده است. استانداردهای ایمنی خودروها بر اساس قوانین فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی رعایت شده‌اند و این قوانین هرساله با ورود تکنولوژی‌های جدید تغییر می‌کنند.

بنابراین، وجود چندین سیستم حفاظتی از جمله سلول بقا و سیستم هالو باعث شده‌اند تا این خودرو به یک محفظه کاملا ایمن برای راننده تبدیل شود و حتی در بدترین شرایط و تصادفات هم جان رانندگان تا حدود زیادی در امان بماند.

سیستم تعلیق خودروها

سیستم تعلیق خوردوهای سری W

سیستم تعلیق بخش جدانشدنی خودروهای مسابقه‌ای است. جناغ دوتایی و از جنس فولاد این خودرو، محورهای عمودی آلومینیومی و هاب فولادی را برابر فشار هوا پشتیبانی می‌کند. مهندس‌ها با توجه به دستورالعمل‌های سری W برای راه‌اندازی ماشین، کمبر و کستر یا همان زاویه چرخ‌ها را از بین گزینه‌هایی که ارائه شده انتخاب و تنظیم می‌کنند.

حرکت خودرو از سیستم تعلیق توسط یک میله که به صورت قائم نصب شده، به کمک‌فنرها هدایت می‌شود. در نتیجه هنگام چرخش خودرو سر پیچ‌ها، بخشی از وزن خودرو به بخش‌های جانبی منتقل می‌شود و 4 حالت مختلف برای راننده فراهم می‌کند که استفاده از هرکدام از این حالت‌ها مزیت‌های خود را دارد.

فنرهای خودرو را می‌توان تعویض و سفارشی کرد؛ بنابراین رانندگان می‌توانند ارتفاع خودرو از سطح زمین را در محدوده مجاز تعیین شده، تغییر دهند.

ترمز خودروها

ترمز خوردوهای سری W

در داخل هر چرخ خودرو، یک ستِ ترمز «برمبو» قرار گرفته که از یک صفحه استیل و یک کالیپر آلومینیومی با 4 پیستون تشکیل شده است. با فشردن پدال ترمز، فشار از پدال به ترمزها منتقل می‌شود و دو پیستون اصلی که قابلیت تنظیم بایاس دارند را درگیر می‌کند. این سیستم به راننده قابلیت این را می‌دهد که بایاس ترمز را به سمت جلو یا عقب جابه‌جا کند.

موتور خودروها

موتور خوردوهای سری W

موتور خودروهای سری W ساخت کمپانی آلفا رومئو است و اتوتکنیکا آن را توسعه داده تا بتواند عملکرد بهتری در مسابقات ارائه دهد. موتور خودروها در سری W دارای 4 سیلندر با حجم 1724 سی‌سی و قابلیت توربو شارژ است که در بسیاری از ماشین‌های جاده‌ای نیز مشابه آن دیده می‌شود. همان‌طور که قبلا گفته شد، این موتور توانایی تولید 270 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه را دارد.

برای جا دادن این موتور در خودروهای سری W، مهندسان مجبورند بخشی از موتور را در کنار مونوکوک (قسمتی از سیستم تعلیق) قرار دهند تا موتور خودرو از بالا بیرون نزند و در ساختار کلی ماشین باقی بماند.

در بالای موتور، ایرباکس، اکسیژن موردنیاز را از طریق یک لوله به توربوی نصب شده در سمت چپ موتور هدایت می‌کند. یک لوله اگزوز کوتاه هم از توربو خارج می‌شود که در بخش کناری بالای بدنه قرار گرفته است و هوای موتور را از این طریق خارج می‌کند.

هوایی که از توربو شارژ وارد می‌شود، قبل از رفتن به بخش پلنوم در همان سمت موتور توسط یک خنک‌کننده داخلی خنک می‌شود. خود موتور نیز توسط رادیاتوری که در سمت چپ موتور تعبیه شده، خنک می‌شود. روغن موتور خودروهای سری W در محفظه‌ای که بین موتور و گیربکس نصب شده، قرار می‌گیرد و در کنار آن بخشی تعبیه شده که روغن موتور را خنک کند.

گیربکس خودروها

گیربکس خوردوهای سری W

کلاچ خودروهای سری W برای سادگی بیشتر، در پشت موتور قرار می‌گیرد و از پدال پای معمولی و سیلندر هیدرولیک استفاده می‌کند. گیربکس خودرو از جنس آلومینیوم بخش پشتی ماشین را تشکیل می‌دهد و محفظه روغن موتور را نگه می‌دارد.

در عقب خودرو، شاهد گیربکس شش‌سرعته مدل Saadev SL-R 82 هستیم. برای تعویض دنده در این مدل گیربکس کافی است راننده از دکمه‌ها یا سوییچ‌های روی فرمان خودرو استفاده کند.

اتاق راننده

از آن جایی که سری W، یک سریِ راننده‌محور است، شاید مهم‌ترین قسمت خودروهای سری W، کابین یا اتاق راننده خودروهای آن است. در این بخش سیستم پیچیده فرمان و هدایت خودرو، دکمه‌های مختلف از جمله سوییچ تعویض دنده و مجموعه پدال‌ها که شامل گاز، ترمز و کلاچ است، قرار دارد.

فرمان خودروهای سری W از جنس فیبر کربن بوده و به یک صفحه نمایش رنگی، 8 دکمه، 6 مجموعه LED و یک جفت شیفت تعویض دنده مجهز شده است. رانندگان می‌توانند می‌توان موقعیت فرمان را به صورت دستی تغییر دهند و برای خود شخصی‌سازی کنند.

فرمان خوردوهای سری W

فرمان خوردوهای سری W

علاوه بر پدال‌های گاز، ترمز و کلاچ، سایر آپشن‌های داخل کابین راننده عبارت‌اند از دکمه استارت ماشین، دکمه اصلی روشن و خاموش و کپسول آتش‌نشانی. برای محافظت بیشتر، یک سیستم ضد حریق مدل OMP در کابین راننده وجود دارد که رانندگان می‌توانند از طریق دکمه مخصوص به آن، این سیستم را فعال کنند.

آیرودینامیک خودروها

آیرودینامیک خوردوهای سری W

مانند هر خودروی تک‌سرنشین دیگر، خودروهای سری W دارای دماغه‌ای بلند، یک پوشش بلند روی موتور، کابین راننده و یک جفت باله هستند. سایر قطعات و بخش‌ها که در خودروهای دیگر وجود دارد، در خودروهای سری W حذف شده‌اند تا عملکرد خودروها را از نظر آیرودینامیکی در سطح خوب و ساده‌ای حفظ کنند. این کار هزینه خسارت وارده به خودروها را نیز کاهش داده است.

راننده و مهندس‌های مسابقه می‌توانند تغییرات آیرودینامیکی خاصی را بر خودروها اعمال کنند تا چسبندگی خودرو روی سطح زمین هنگام درگ بیشتر شود و بار هوای جلو به عقب خودرو به سطح خوب و متعادلی برسد.

دماغه خوردوهای سری W

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آیرودینامیک خودرو، تنظیم کردن باله عقب است. چرا که این بخش می‌تواند حداکثر سرعت خودرو را تعیین کند. باله عقب خودروهای سری W از بین 20 حالت مختلف تعیین می‌شود و قابلیت چرخش تا 19 درجه را دارد. این باله تعادل بسیار خوبی برای خودرو ایجاد می‌کند و تنظیم کردن آن جزء ضروری‌ترین کارهای پیش از مسابقه است.

نکته قابل توجه در مورد خودروهای سری W این است که تنظیمات آیرودینامیکی آن‌ها به ارتفاع خودروها وابسته است. در نتیجه هرگونه تغییری در سیستم تعلیق خودرو باعث می‌شود که آیرودینامیک خودرو نیاز به تنظیم مجدد پیدا کند. البته تنظیم کردن آیرودینامیک خودروها باید از مقررات کلی سری W پیروی کند؛ بنابراین هرگونه تغییر دلخواهی در آیرودینامیک این خودروها مجاز نیست.

چشم‌انداز سری W

سری W تاکنون پیشرفت زیادی در رسیدن به هدف اصلی خود یعنی شناسایی رانندگان زن بااستعداد داشته است. ساختار برگزاری مسابقات که به شیوه شایسته‌سالاری است باعث شده تا دختران جوانی که به رانندگی علاقه‌مند هستند و استعداد خوبی در این زمینه دارند، بتوانند بدون صرف هزینه و تنها با تکیه بر مهارت‌های خود به مسابقات جهانی سری W وارد شوند.

رسیدن به جایگاه پشتیبانی از مسابقات فرمول یک و پخش تلویزیونی مسابقات سری W در سراسر جهان به این معنی است که هدف سری W به درستی تعیین شده و تلاش‌های آن‌ها نتیجه مطلوبی دارد. این موضوع می‌تواند تا حدود زیادی به برابری جنسیتی در مسابقات موتور اسپرت کمک کند.

پیست مسابقات سری W

جمع‌بندی

سری دابلیو برای رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای خود تصمیم گرفته که همه رانندگان از ماشین‌های یکسانی استفاده کنند. در نتیجه راننده‌ای موفق‌تر خواهد بود که مهارت و استعداد بیشتری نسبت به رقبایش داشته باشد. ماشین‌های سری دابلیو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که در این مطلب از مجله هم‌تایر ویکتوری به بررسی مشخصات آن‌ها پرداختیم. این خودروها از قدرت و عملکرد خوبی برخوردارند و به رانندگان سری W کمک می‌کنند تا مهارت کافی را کسب کنند و بتوانند در آینده‌ای نزدیک در مسابقات فرمول 1 نیز شرکت کنند.

منابع

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *