لاستیک پراید ایرانی بخریم یا خارجی؟

 لاستیک پراید ایرانی بخریم یا خارجی؟

انتخاب لاستیک مناسب برای پراید همواره یکی از مهم‌ترین مسائل در حفظ و نگهداری خودرو است. استفاده از تایر مناسب برای خودرو می‌تواند سبب بهبود تجربهٔ رانندگی، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و صرفه‌جویی اقتصادی شود. اگر از لاستیکی استفاده کنید که قادر به پاسخگویی به عملکرد بالای آن نباشد، قطعاً کیفیت سواری و پایداری خودروی شما بسیار کم خواهد شد و نمی‌توانید از تمام قابلیت‌های خودروی خود به‌خوبی استفاده کنید. در این مقاله در همتایر سعی داریم شما را در انتخاب یک لاستیک مناسب برای پرایدتان راهنمایی کنیم.

مشخصات لاستیک پرایدی 

پیش از اطلاع از قیمت و سایزهای لاستیک پراید، در اینجا مروری کوتاه بر تاریخچه این خودرو و سیر تحولی که گذرانده است، کرده‌ایم که جالب است بخوانید. در ابتدا و در دهه ۸۰ میلادی خودرو پراید با نام مزدا ۱۲۱ در ژاپن و در شرکت خودروسازی مزدا تولید شد و به دلیل همکاری مشترک با شرکت فورد امریکا این خودرو در امریکا شمالی و استرالیا با نام فورد فستیوا تولید و به فروش رسید.

بعد از مدتی خط تولید این خودرو به کره و به شرکت کیا موتورز واگذار گردید و بعد از آن کیا موتورز مدل GTX ، XL ، هاچ بک پنج در و سدان چهار را تولید کرد. کیا نیز مانند شرکت‌های دیگر تولیدکننده این خودرو، تولید آن را متوقف و طی قراردادی خط تولید این محصول را در سال ۲۰۰۱  به شرکت سایپا در ایران واگذار کرد.

پراید یکی از پرتیراژترین خودروها در طول تاریخ خودروسازی ایران است که دلیل آن نیز قیمت مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی آن بوده است که باعث می‌شد تا اقشار مختلف از مردم بتوانند برای خرید آن اقدام کنند که البته در حال حاضر دیگر قیمت و کیفیت آن مانند گذشته نیست. این خودرو به کشورهایی همچون: سوریه و عراق نیز صادر می‌گردد که باعث گردیده تا شرکت سایپا جز صادرکنندگان خودرو قرار گیرد. شرکت سایپا در طول این سال‌ها مدل‌های مختلفی از این خودرو را مانند: پراید نسیم، پراید صبا، پراید ۱۳۲، پراید ۱۱۱، پراید ۱۴۱ و پراید ۱۵۱ تولید و روانهٔ بازار کرده است که از نظر عملکردی یکی بوده فقط تا حدودی ظاهر آنها باهم متفاوت است.

پراید کره ای

سایز لاستیک پراید

انتخاب سایز مناسب لاستیک پراید علاوه بر اینکه عملکرد خودرو شما را بهبود می‌بخشد باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شما و کاهش آسیب‌های زیست محیطی نیز می‌گردد. لاستیک پرایدی به دلیل سایزی که دارد به‌راحتی در دسترس شما قرار می‌گیرد و اکثر فروشگاه‌ها و مراکز فروش لاستیک دولتی و خارجی، لاستیک مناسب برای پراید با سایز ۱۶۵/۶۵/۱۳ ارائه می‌شود که استاندارد و بهترین سایز لاستیک برای پراید است، را موجود دارند. شما می‌توانید از تایر با سایز پهن‌تر یعنی سایز ۱۷۵/۶۰/۱۳ نیز برای خودرو پراید خود استفاده نمایید که البته این سایز از لاستیک پراید بیشتر مناسب خودروهای اسپرت می‌باشد.

لاستیک پراید

اینجا بخوانید: آشنایی با انواع سایز لاستیک

لاستیک پراید ایرانی و خارجی چه تفاوتی دارند؟

عملکرد لاستیک به ویژگی‌هایی مثل کد سرعت لاستیک، کد وزن لاستیک، میزان چسبندگی و … بستگی دارد؛ بنابراین می‌توان گفت که هرچه ویژگی‌های لاستیک پراید شما بیشتر و بهتر باشد، تأثیر مستقیمی روی عملکرد و قابلیت‌های خودرو خواهد گذاشت. امروزه تولیدکنندگان لاستیک بسیاری در سراسر جهان وجود دارند و لاستیک‌هایی تولید می‌کنند که بتواند عملکرد و کیفیت سواری خودرو را افزایش دهند.

در ایران هم شرکت های تولیدکننده لاستیک تایرهای با کیفیتی تولید می‌کنند و از آنجایی‌ که این لاستیک‌ها در داخل ایران تولید می‌شوند، قیمت مناسبی دارند و باعث شده بسیاری از مصرف‌کنندگان تمایل زیادی به خرید لاستیک ایرانی داشته باشند. اما گاهی برای خریداران لاستیک این سؤال پیش می‌آید که لاستیک پراید ایرانی بخرم یا خارجی؟

اگر از لاستیک توقع عملکرد، هندلینگ و چسبندگی خوب را دارید و می‌خواهید در هر شرایط آب‌وهوایی که هستید، رانندگی خوب و با کیفیتی داشته باشید و دوست دارید از حداکثر کارایی خودروی خود استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از لاستیک خارجی است. اما دلیلی بر عدم داشتن این ویژگی‌ها در لاستیک‌های ایرانی نیست. لاستیک‌های تولید داخل هم از این ویژگی‌ها بهره‌مند هستند ولی تمرکز آن‌چنانی روی این ویژگی‌ها ندارند.

پراید 131

عواملی زیادی در انتخاب و خرید تایر پراید تأثیر گذارند که یکی از مهم‌ترین آنها برند است. در ایران برندهای زیادی هستند که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنند و همیشه در تلاش هستند تا محصول باکیفیت و به‌روز را به دست مصرف‌کننده برسانند که مطمئناً در این سال‌ها توانسته‌اند رضایت مشتری را جلب کنند و عنوان پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین لاستیک ایرانی را از آن خود کنند. گروه صنعتی بارز و شرکت ایران‌تایر از تولیدکنندگان مطرح لاستیک در ایران هستند که با ارائه کیفیت مطلوب و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا همیشه سعی بر این داشته‌اند که راحتی و ایمنی را به مشتریان خود هدیه دهند و آنها را با نام لاستیک دولتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

اینجا بخوانید: لاستیک بارز دولتی را از کجا و چگونه بخریم؟ 

 از دیگر برندهای محبوب داخلی بین رانندگان می‌توان به یزد تایر، کویر تایر و برندهای معتبر خارجی: هانکوک/کره جنوبی، یوکوهاما/ ژاپن، کومهو و نکسن/ کره؛ همچنین از برندهای موفق چینی میتوان به راک بلید و تراینگل اشاره کرد. در بین این برندها می توان لاستیک پراید بارز را بعنوان لاستیک دولتی و مقرون به صرفه و همچنین لاستیک پراید راک بلید را با توجه به کارایی و کیفیت بعنوان رقیب تایرهای کره ای در نظر گرفت و انتخاب کرد.

چرا تایر خارجی بهتر است؟

    1. طراحی پیشرفته

برندهای تولیدکننده لاستیک در خارج، برای طراحی و تولید لاستیک‌های خود از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین فناوری‌ها در زمینه ساخت تایر استفاده می‌کنند. این برندها هزینه‌های بسیار زیادی برای تحقیق و توسعه روی یک مدل از لاستیک پرداخت می‌کنند. تا تایر تولید شده بهترین عملکرد و کارایی را داشته باشد و علاوه بر این ویژگی‌ها ایمنی خودرو و سرنشینان آن را به‌خوبی حفظ کند. به‌عنوان‌مثال شرکت لاستیک کومهو مراکزی را در کشورهای اروپایی و آمریکا تأسیس کرده تا از دانش فنی آنها برای تولید لاستیک استفاده کنند. علاوه بر این، شرکت کومهو روی دانشجویان سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتوانند در زمینه دانش ساخت لاستیک را در سایر کشورها یاد بگیرند.

همچنین لاستیک‌های خارجی، برای تولید هر مدل از تایرهای خود، تست‌ها و شبیه‌سازی‌های زیادی انجام می‌دهند و لاستیک طراحی شده را در هر نوع شرایط آب‌وهوایی و جاده‌ای تست می‌کنند، تا از عملکرد و ایمنی لاستیک‌های خود مطمئن شوند. به‌عنوان‌مثال شرکت لاستیک نکسن مسیر تستی را برای آزمایش تایرهای خودساخته، و هر لاستیک را قبل از اینکه معرفی کنند تحت آزمایش و تست‌های سختی قرار می‌دهند و این‌گونه از عملکرد و کارایی لاستیک طراحی شده اطمینان خاطر پیدا می‌کنند. همچنین این نوع تست‌ها خیال مصرف‌کننده‌ها را از نظر عملکرد و کارایی راحت می‌کند.

اما متأسفانه شرکت‌های ایرانی چنین تست‌ها و تحقیقاتی را خیلی کم انجام می‌دهند و معمولاً با خرید قالب ازپیش‌طراحی‌شده توسط شرکت‌های خارجی، اقدام به تولید تایر می‌کنند و تقریباً هیچ‌گونه تحقیق برای ساخت مواد جدید برای تولید لاستیک‌های جدید انجام نمی‌دهند. البته با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی می‌توان به بهبود هرچه سریع‌تر این روند امیدوار بود.

   2. طول عمر لاستیک

سبک رانندگی و نوع مسیرهایی که در آن تردد می‌کنید، نقش بسیار مهمی در طول عمر لاستیک دارد. هرچه کمتر شتاب گیری ناگهانی با ترمزگیری شدید داشته باشید یا اینکه در جاده‌هایی با ناهمواری‌های زیاد تردد کنید باعث می‌شود طول عمر لاستیک شما کمتر شود. اما می‌توان گفت که لاستیک‌های خارجی طول عمر بیشتری نسبت به لاستیک‌های ایرانی دارند و اینکه تایرهای خارجی تا آخر عمر مفید خود عملکردی خوبی دارند که این به دلیل ترکیب مواد پیشرفته‌ای که برندهای خارجی در ساخت لاستیک‌های خود استفاده می‌کنند.

  • همچنین توجه به طول عمر و تاریخ انقضای مصرف در بحث مقایسه لاستیک ایرانی و خارجی، بسیار اهمیت دارد. برخی نمونه‌های خارجی لاستیک، با وجود کیفیت بالا به دلیل دیر رسیدن به دست مشتریان دیگر کشورها، بخش مهمی از فاکتور طول عمر مفید را ازدست‌داده و گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند.

جمع‌بندی

لاستیک خودرو قرار است چندین هزار کیلومتر همراه شما باشد؛ اگر نمی‌خواهید ذهنتان را خیلی با قیمت و اعداد مختلف درگیر کنید، بهتر است یک لاستیک پراید با مشخصات کاملاً مشابه تایر قبلی بخرید. اما اگر که خواهان تغییر در کیفیت سواری پرایدتان و افزایش آن هستید، می‌توانید به تایرهای خارجی هم فکر کنید. اما اگر هدف شما از رانندگی کسب درآمد و صرفا رفت و آمد است، میتوانید به تایرهای ایرانی تولید داخل کشور اعتماد کنید.

پس به این نتیجه رسیدیم که لاستیک پراید خارجی قیمت بالاتری نسبت به لاستیک ایرانی دارد، اما این قیمت بیشتر ویژگی‌هایی مثل عملکرد، پایداری، کارایی و طول عمر بیشتر را به همراه دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود در طولانی‌مدت هزینهٔ بیشتری که کردید جبران شود. چون با استفاده از لاستیک‌های خارجی هزینه‌های شما برای تعمیر و نگهداری جلوبندی خودروی‌تان بسیار کمتر می‌شود و همچنین طول عمر بیشتر و مصرف سوخت بهینه‌تر در درازمدت می‌تواند این اخلاف قیمت را جبران کند. البته باید به این نکته توجه داشت که باتوجه‌به تحریم‌های اقتصادی و محدودیت در واردات برندهای خارجی باید هزینه بیشتری از جیب خرج کنید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاه‌

هادی خرم نیا

لاستیک ایرانی یعنی سرطان خالص!
بعد یک سال زیر خودرو بودن ایراداتش بروز میکنه! عدم بالانس اصولی، پله کردن، خشکی بیش از حد، تعادل بشدت پایین، قدرت مانور و ترمز گیری بدلیل چسبندگی پایین وحشتناک و ده ها دلیل دیگر برای نخریدنش!
بعد چند سال پولی که برای نپرداختن به خارجی صرف ایرانی کردی که بقیش رو پس انداز کنی همونو خرج جلوبندی میکنی!
همشونم سر و ته یه کرباسن یزد و بارز و ایران و دنا و… هم نداره بجز تنوع تفاوت آج نسبت به هم، حتی هیچ کدوم آج های زیبا و اصولی هم ندارن!

مهدی کیا

ممنون از توضیحات مفید شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *