لاستیک فابریک ماشین «OE» چیست؟

لاستیک فابریک «Original Equipment» که به اختصار «OE» نامیده می‌شود، در حقیقت لاستیک‌هایی هستند که در زمان خروج خودرو از کارخانه زیر چرخ‌های آن قرار گرفته‌اند. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ صحیح لاستیک فابریک، ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻻﺳﺘﯿﮏ همکاری ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻻﺳﺘﯿﮏ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ انتظارات اولیه ﻭﺳﯿﻠﻪ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﺭﺍ جوابگو باشد. چرا که لاستیک‌ها اجزای اصلی‌ای هستند که ثبات خودرو را تامین می‌کنند. با مجله هم‌تایر همراه باشید.

tires 01
به‌عنوان مثال خودروساز ممکن است برای یک خودروی لوکس، یک تایر لوکس و نرم برای رانندگی و برای یک خودروی هیبریدی، یک تایر سازگار با محیط و مقاوم در برابر فرسایش و برای یک خودروی اسپورت، تایری که هندلینگ و چسبندگی بهتری دارد، را انتخاب کند. تایرهای فابریک برای هر سازنده منحصر به فرد است و از فلسفه برند و DNA خود پیروی می‌کند. این لاستیک، با شاخص وزنی و سرعتی مناسب با نوع عملکرد خودرو طراحی شده است.

عوامل مؤثر در تولید لاستیک فابریک

برای اینکه تولیدکننده لاستیک بتواند الزامات حیاتی مرتبط به هر مدل خودرو را شناسایی کند، با خودروسازان جلسات متعددی را برگزار می‌کنند. پس از اینکه ویژگی‌ها و انتظارات اصلی مشخص شد، لاستیک فابریکی تولید می‌شود که بتواند با ایمنی کامل شتاب بگیرد، بپیچد و فرایند ترمزگیری را به خوبی انجام دهد. همچنین عوامل دیگری مثل وزن خودرو، هندلینگ، سروصدای خودرو، کشش، پایداری، سرعت، طول عمر مفید، مصرف سوخت و شرایط جوی جاده در ساخت این لاستیک تأثیر به‌سزایی دارند.

خودروساز تمامی این اهداف را زیر نظر گرفته و بررسی می‌کند. با تولیدکنندگان لاستیک برای تولید محصولی خاص و منحصر به‌ ماشین مذاکره می‌کند. پس از بررسی پیشنهادات خودروساز بهترین را انتخاب می‌کنند و تولید لاستیک به آنها سپرده می‌شود. هدف اصلی هر نوع خودروبا دیگری متفاوت است. از جمله آن‌ها می‌توان به خودروهای کشاورزی اشاره کرد. در این مدل خودروها بهتر است از لاستیک‌های پهن و بزرگ با آج درشت استفاده کرد، تا هم در زمین‌های گل‌آلود عملکرد قابل قبولی داشته باشند و هم پایداری مناسبی داشته باشند.

لاستیک فابریک

آیا همیشه باید لاستیک فابریک بخریم؟

برای برخی خودروهای خاص استفاده از لاستیک فابریک ضرورت دارد، اما همیشه استثنا هم وجود دارد. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﮐﺜﺮ ﻣﺎ که ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﯽ با ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞﻫﺎﯼ معرکه ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ میسر ﻧﯿﺴﺖ، در ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ لاستیک فابریک هم ﺍﺟﺒﺎﺭﯼ ﻧﯿﺴﺖ. برای مثال برای یک راننده زحمت‌کش تاکسی یا اسنپ استفاده از لاستیک فابریک بهترین انتخاب است زیرا انتظاری که از ماشین دارد نیازی به تعویض یا ارتقای لاستیک فابریک ندارد. اما برای جوان ماشین بازی که نیازش سرعت و هندلینگ بهتر است، می‌تواند از لاستیک‌های با کیفیت‌تر کمک بگیرد.

تایرهای فابریک به دلیل داشتن عمر مفید کوتاه‌تر بدنام هستند. آج‌ها باعث ایجاد اصطکاک در لاستیک‌ها و چسبندگی بهتر در زمین‌های خیس و خارج از جاده می‌شوند. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﻌﻤﻮﻻ لاستیک‌های OE را پیشنهاد می‌دهند که ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺭﻭ مناسب ترین است، ﺍﻣﺎ ﻟﺰﻭﻣﺎ پیشنهاد لاستیک فابریک از سوی آنها، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ لاستیک‌های فابریک ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ به عبارت دیگر این‌گونه نیست که استفاده از تایر غیرفابریک با پهنای بیش‌تر و فاق بلندتر برای خودرو مناسب نباشد.

تایر فابریک

چه عواملی باعث ترجیح لاستیک غیرفابریک می‌شود؟

برای مثال این احتمال وجود دارد که شما به عنوان راننده از عملکرد لاستیک فابریک خود راضی نیستید و  لاستیکی را می‌خواهید که سر و صدای کمتر، چسبندگی، هندلینگ و از همه مهم‌تر کیفیت بهتری داشته باشد. در این صورت تنها یک جفت لاستیک نو می‌تواند لبخند رضایت را روی لب‌های شما بیاورد. به‌صورت کلی لاستیک‌های غیرفابریک ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﺷﻤﺎ می‌توانند ﻣﺪﺭﻥﺗﺮ، ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺑﻬﺘﺮ، ﺑﺎ ﺩﻭﺍم‌تر ﻭ ﺣﺘﯽ ﺍﺭﺯﺍﻥﺗﺮ باشند.

نکاتی در خرید لاستیک فابریک خودرو

قطعا ارتباط تجاری و منافع مالی بین ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺗﺎﯾﺮ، پیش‌بینی ﻓﺮﻭﺵ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻭ کاربرد ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ باعث می‌شود که تایرهای فابریک همیشه خریداران ثابت خودش را داشته باشد.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ روشن است ﮐﻪ لاستیک‌های OE عموما ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻻﺳﺘﯿﮏﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ برای یک ﺧﻮﺩﺭﻭ نیستند، لاستیک‌های فابریک عموما برای شرایط پایه و کاملا معمولی طراحی می‌شوند. برای مثال شما در یک شرایط سخت برفی یا کوهستانی نمی‌توانید زیاد روی آن‌ها حساب باز کنید.

ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﺗﺎﯾﺮ ﻫﻤﯿﺸﻪ در حال پیشرفت ﺍﺳﺖ به همین خاطر ممکن است لاستیک‌های OE که هنگام تولید خودرو روی آن ﻧﺼﺐ ﺷﺪهﺍﻧﺪ، عقب‌تر از بیشتر ﻻﺳﺘﯿﮏهای ﻣﺸﺎﺑﻪ حال حاضر باشند. با نگاهی به تولیدات لاستیک‌های فابریک اگر بگوییم لاستیک‌های OE کیفیت‌های یکسانی نداشته‌اند، درست گفته‌ایم.

تنوع بسیاری در کیفیت تایرهای OE وجود دارد. در یک بررسی کامل از تایر مشخص شده است، زمانی که لاستیک فابریک شما فرسوده می‌شود احتمالا به این معناست که درست کار کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت ﻻﺳﺘﯿﮏﻫﺎﯼ فابریک، مقرون به صرفه‌تر ﺍﺯ لاستیک‌های غیر فابریک و جایگزین هستند.

تعمیرگاه

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍنیم بهترین لاستیک را انتخاب کنیم؟

همیشه برای انتخاب بهترین لاستیک خودرو کیفیت و ویژگی‌هایی که از آن انتظار دارید را در نظر بگیرید. ویژگی‌های مهمی همچون قیمت لاستیک، رانندگی نرم، هندلینگ مناسب، عملکرد مناسب در جاده و هر مشخصه دیگری که برای شما و نوع رانندگی موردانتظارتان اهمیت دارد. البته نیم‌نگاهی هم به لاستیک فابریک داشته باشید. اما اگر از عملکرد تایری که تا پیش از این روی خودرو شما بوده رضایت ندارید، در میان برندهای معروف بسیاری می‌توانید لاستیک مناسب خودرو خود را تهیه نمایید.

مطلب پیشنهادی: 10 نکته طلایی که هنگام خرید تایر خودرو باید بدانید!

ممکن است چندین تایر فابریک برای یک وسیله نقلیه خاص موجود باشد. فرض کنید شما یک هوندا آکورد 2013 دارید. بسته به سبکی که رانندگی می‌کنید، می‌توان آن را با لاستیک‌هایی با شش برند مختلف تجهیز کرد.

مزایای استفاده از لاستیک‌های OE

  • استفاده از لاستیک‌های فابریک ایمنی و هندلینگ خودرو را تا حد قابل قبولی تضمین می‌کنند. این لاستیک‌ها برای شرایط مختلف جوی مثل برف، باران، جاده خشک و همچنین شرایط مختلف جاده مثل سنگ‌فرش، شن و ماسه آزمایش شده‌اند. پس می‌توانید مطمئن باشید در تمامی این شرایط عملکرد قابل قبولی دارند.
  • از آنجایی که لاستیک فابریک متناسب با خودرو طراحی شده است، در نتیجه استفاده از آن عملکرد و تجربه رانندگی قابل قبولی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • اکثر خودروسازان همراه با خودرو یک حلقه لاستیک زاپاس فابریک هم تحویل می‌دهند. با این‌حال شما با اجباری برای استفاده از آن‌ها مواجه نیستید. پس از تحویل خودروی صفر می‌توانید در همان لحظه لاستیک‌ها را عوض کنید و فابریک‌ها را بفروشید!

معایب لاستیک‌های فابریک

  • ممکن است شما بعد از خرید خودرو متوجه شوید که لاستیک‌های کارخانه‌ای آن انتظارات شما را برآورده نمی‌کنند.
  • در مورد خودروهای خارجی، احتمال دارد لاستیک فابریک یک خودرو تغییر کند. عموما کمپانی‌های خارجی در سال‌های متفاوت، مدل‌های متفاوتی از یک خودرو را تولید می‌کنند و قطعا متناسب با هرکدام، لاستیک آن نیز تغییر می‌کند.
  • اگر شما خودروی خارجی سوار می‌شوید در بیشتر مواقع برای خرید لاستیک فابریک خودروتان باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

تایر OE

سوالات متداول درباره لاستیک فابریک

چرا باید به جای لاستیک تایرهای جایگزین بخرم؟

اگر لاستیک‌های فابریک خود را دوست ندارید یا می‌خواهید سواریِ خودروی خود را تغییر دهید؛ برای مثال، آن را کم مصرف‌تر کنید یا از آن سواری نرم‌تری بگیرید. هندلینگ یا کشش بهتری در جاده‌های خیس داشته باشید، لاستیک‌های جایگزین غیرفابریک به شما چشمک می‌زنند!

تایرهای فابریک در مقابل تایرهای غیرفابریک چه عملکردی دارند؟

به طور کلی، تایرهای فابریک برای پاسخگویی به شرایط سخت رانندگی خارج از جاده طراحی نشده اند. آنها روی ارائه بهره‌وری سوخت، راحتی و قابلیت‌های معمولی رانندگی تمرکز می‌کنند. مهم نیست که چه برندی باشند، لاستیک‌های OE برای جاده‌های خاص و غیرعادی ساخته نمی‌شوند. به دلیل آسیب دیدن تایر، فرسودگی و … ممکن است مجبور شوید تایرهای فابریک را تعویض کنید. اکثر افراد از عملکرد تایرهای فابریک راضی هستند. هنگامی که به دنبال خرید لاستیک جدید هستند، دوباره آنها را انتخاب می‌کنند.

حتما بخوانید: انواع آسیب لاستیک و روش های رفع آن

جای تعجب نیست که خودروهای مختلف ویژگی‌های متمایزی را از لاستیک‌های خود می‌طلبند. برای مثال، یک هایلوکس آفرودی و یک پراید 131 برای دستیابی به عملکرد و ایمنی بهینه انتظارات متفاوتی از لاستیک دارند. در حالی که هر دو خودرو مزایای خود را دارند، هر کدام به دنبال رفع نیاز متفاوتی در لاستیک‌های خود است. پراید به لاستیک‌هایی نیاز دارد که راحتی و بهره وری سوخت را بهبود بخشد. در مقابل، هایلوکس باید بتواند به سرعت شتاب بگیرد، همزمان کشش و هندلینگ خوبی هم داشته باشد.

لاستیک نو

چگونه بفهمم که لاستیک‌های من فابریک هستند؟

اگر خودرو را به‌تازگی و صفر کیلومتر خریده‌اید، قطعا لاستیکی که زیر چرخ‌های خودروی شما قرار دارد فابریک است. اما اگر خودروی کارکرده یا دست دوم خریداری کرده‌اید، با خواندن علائم و اعداد روی دیواره‌ی جانبی تایر میتوانید به سادگی این مورد را تشخیص دهید، در صورتی که این کار نیز برای‌تان میسر نیست، می‌توانید به یک تعمیرگاه یا مکانیکی سر بزنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه علائم روی لاستیک را بخوانیم؟

چکیده‌ی کلام

لاستیک فابریک یا OE به لاستیکی گفته می‌شود که خودروساز هنگام تولید خودرو برای آن در نظر می‎‌گیرد و خودرو با آن‌ها از کارخانه خارج می‌شود. این لاستیک‌ها تقریبا همه‌ی انتظارات معمولی از یک تایر را برای راننده براورده می‌کند. اگر به فکر تعویض لاستیک هستید نیز می‌توانید مجدد روی آن‌ها حساب کنید. اگر انتظاری غیر از رانندگی روزمره یا سفرهای معمولی دارید، حتما به لاستیک‌های غیرفابریک فکر کنید.

در فروشگاه هم‌تایر می‌توانید دنیایی از تنوع لاستیک‌های فابریک و غیر فابریک را ببینید، بررسی کنید، از متخصصان ما مشاوره بگیرید و تجربه‌ی متفاوتی از خرید لاستیک داشته باشید!

تالیف، ترجمه و ویرایش اختصاصی از مجله‌ی هم‌تایر

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *