چگونه علائم روی لاستیک را بخوانیم؟

تابه‌حال به علائم روی لاستیک خودرو‌ها دقت کرده‌اید؟ هرکدام از این علامت‌ها و اعداد چه معنایی دارند؟ آیا دانستن در مورد معنی آن‌ها به شما کمک خواهد کرد؟ ممکن است شما هم این سؤال‌ها را قبلاً از خود پرسیده باشید. داشتن اطلاعات در مورد معنی علائم روی لاستیک کمک زیادی در خریدن لاستیک به شما خواهد کرد و باعث می‌شود با دیدگاه حرفه‌ای‌تری برای خرید لاستیک مناسب برای خودروی خود اقدام کنید.

بسیاری از این علائم و اعداد که روی لاستیک ماشین‌ها درج شده‌اند، معنی جالبی دارند. در واقع، اعداد و علائم روی لاستیک، نشان‌دهنده اصلی‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های یک لاستیک هستند و اگر در مورد معنی آن‌ها اطلاع داشته باشید، می‌توانید با یک نگاه اجمالی، همه این اطلاعات را در مورد یک لاستیک به دست آورید. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با معنی علائم روی لاستیک‌ها بیشتر آشنا شوید.

 چرا معنی علائم روی لاستیک برای ما اهمیت دارد؟

چرا علائم روی لاستیک اهمیت دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، لاستیکی که برای خودروی خود انتخاب می‌کنید، از اهمیت زیادی برخوردار است. لاستیک‌ها از جنبه‌های مختلفی برای ما اهمیت دارند. اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد که تمام وزن خودرو روی لاستیک‌ها است. در نتیجه، تایر‌های خودرو باید فشار زیادی را تحمل کنند.

لاستیک‌های ماشین به طور مستقیم با سطح جاده در تماس هستند و باید با شرایط جوی مختلف خود را تطبیق دهند. به این معنی که در آب‌و‌هوای گرم و تابستانی، تایر‌ها باید بتوانند دمای بالا را تحمل کنند و در آب‌و‌هوای سرد و زمستانی بتوانند روی برف و جاده‌های خیس بدون مشکل حرکت کنند. علاوه بر شرایط جوی، رانندگی در شرایط جغرافیایی مختلف هم بر نوع لاستیکی که باید استفاده کنید، تاثیر‌گذار خواهد بود.

سایز تایر نیز اهمیت زیادی دارد، چرا که وظیفه اصلی تایر‌ها حرکت و جابه‌جایی خودرو است؛ بنابراین اگر سایز تایر‌ها بسیار کوچک یا بزرگ باشد، عملکرد خوبی دریافت نخواهیم کرد و ممکن است این موضوع ایمنی ماشین را هم به خطر بیندازد. لاستیک‌های خودرو باید با توجه به وزن و عملکرد ماشین انتخاب شوند تا علاوه بر تحمل وزن خودرو، عملکرد خوبی را در هنگام رانندگی ارائه دهند. انتخاب سایز لاستیک نامناسب باعث استهلاک سریع‌تر لاستیک می‌شود و خطر ترکیدن تایر را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر، لاستیک‌ها از نظر ساختار هم با یکدیگر تفاوت دارند. احتمالا اسم لاستیک‌های رادیال و لاستیک‌های بایاس به گوش شما نیز خورده باشد و برای شما سوال شده باشد که لاستیک رادیال چه تفاوتی با لاستیک بایاس دارد و آیا لاستیک رادیال بهتر است یا لاستیک بایاس؟

مطلب پیشنهادی: قبل از خرید با این اجزای لاستیک آشنا شوید!

در این مطلب از مجله هم‌تایر علائم روی لاستیک و معنی هرکدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای دریافت پاسخ به سوال‌هایی که در ذهنتان به وجود آمده، با ما همراه باشید.

معنی علائم روی لاستیک خودرو چیست؟

معنی علائم روی لاستیک چیست؟

در نگاه اول ممکن است اعداد و علائم روی لاستیک گیج‌کننده به نظر بیایند؛ اما اگر معنی این علائم را یاد بگیرید، متوجه می‌شوید که به هیچ وجه پیچیده نیست. در واقع، بعد از آشنایی با این علائم و اعداد روی لاستیک خودرو، به راحتی می‌توانید تنها با یک نگاه به لاستیک موردنظر، همه اطلاعات مهم درباره آن لاستیک را متوجه شوید و حتی ممکن است دیگر نیازی به پرسیدن سوال از فروشندگان لاستیک هم نداشته باشید.

علائم، حروف و اعدادی که روی تایر خودرو درج می‌شود عبارت‌اند از:

نوع لاستیک

لاستیک‌ها مدل‌های مختلفی دارند که بر اساس نوع عملکرد و کاربرد آن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. این تقسیم‌بندی‌ها با حروف لاتین مشخص شده‌اند:

  • نماد «P»: در واقع اول کلمه «Passenger» است. درج شدن حرف «P» روی دیواره لاستیک به این معنی است که این لاستیک برای خودروهای سواری طراحی شده و این نوع تایر، رایج‌ترین نوع تایر در بازار است.
  • نماد «LT»: کلمه «Light Truck» یا با نماد اختصاری «LT» برای لاستیک کامیون‌های سبک به کار می‌رود.
  • نماد «C»: این نماد برای لاستیک‌های تجاری به کار می‌رود که حرف اول کلمه «Commercial» است.
  • نماد «ST»: لاستیک‌های مناسب برای تریلر‌ها و ماشین‌های سنگین با نماد «ST» که اول کلمات « Specialty Trailer» است، شناخته می‌شوند. این لاستیک توانایی تحمل بار و وزن‌های بسیار سنگین را دارند.
  • نماد «T»: برای لاستیک‌های موقتی یا «Temporary Spare» استفاده می‌شود. لاستیک‌های زاپاس خودرو از این نوع تایر‌ها هستند که در مواقع اضطراری و به طور موقت استفاده می‌شوند.

معمولا در لاستیک‌های خودرو‌های اروپایی، نوع کاربری لاستیک درج نمی‌شود. این لاستیک‌ها از نوع متریک یا یورو متریک هستند و اغلب برای خودرو‌های سواری که در اروپا وجود دارند، تولید می‌شوند.

عرض لاستیک

mechanic holding tire tire repair garage replacement winter summer tires 146671 18328

عرض لاستیک یکی از مهم‌ترین علائم روی لاستیک است که باید به آن دقت کنید. تایر‌های خودرو دارای عرض‌های متفاوتی هستند که هرکدام کاربرد خاصی دارند. بهتر است قبل از انتخاب تایر خودرو، اطلاعات این بخش را از دفترچه خودروی خود بررسی کنید و سایز مناسب تایر برای خودروی خود را بشناسید.

 اندازه چرخ یا قطر رینگ

قطر رینگ / لاستیک

اندازه چرخ یکی دیگر از علائم روی لاستیک است که به قطر رینگ اشاره دارد. قطر رینگ معمولا با واحد اینچ اندازه‌گیری می‌شود. برای مثال، قطر رینگ برای لاستیک‌های پراید 13 اینچ است. اطلاعات این بخش را هم می‌توانید در دفترچه خودرو بررسی کنید و از قطر رینگ مناسب خودروی‌تان اطلاع داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع انتخاب بهترین سایز لاستیک خودرو

نسبت منظر یا فاق لاستیکنسبت منظر یا فاق لاستیک

مورد بعدی از علائم روی لاستیک، نسبت منظر یا فاق لاستیک است. نسبت منظر به معنی نسبت ارتفاع دیواره جانبی به عرض لاستیک است. این نسبت به شکل درصد بیان می‌شود. برای محاسبه آن، فاصله بین لبه رینگ و بالای لبه آج را اندازه‌گیری می‌کنند. بنابراین در لاستیک‌هایی که نسبت منظر عدد کوچک‌تری است، ارتفاع دیواره آن نیز کوتاه‌تر است. اندازه فاق لاستیک، اهمیت و تاثیر زیادی در رانندگی دارد؛ از این رو، توصیه می‌کنیم که هنگام خرید لاستیک خودرو به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: هر آنچه که باید درباره فاق لاستیک بدانید! لاستیک فاق کوتاه خوب است یا بد؟

نوع ساختار تایر

لاستیک رادیال و لاستیک بایاس

نوع ساختار به شیوه تولید تایر گفته می‌شود. رایج‌ترین آن هم با حرف «R» مشخص می‌شود که به معنی لاستیک رادیال است. لاستیک‌های رادیال برای حرکت نرم‌تر خودرو، عمر طولانی‌تر آج و کاهش مصرف سوخت کمک زیادی می‌کنند. نوع دیگری از ساختار تایر، ساختار بایاس است. لاستیک‌های بایاس در گذشته کاربرد بیشتری داشتند و امروزه بیشتر در ماشین‌های صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شوند.

شاخص بار یا وزن

شاخص بار و شاخص سرعت روی لاستیک

مورد بعدی از علائم روی لاستیک، شاخص وزن است. این شاخص نشان‌دهنده میزان وزنی است که لاستیک پس از باد شدن کامل می‌تواند تحمل کند. مشخص است که هرچه این شاخص عدد بزرگ‌تری داشته باشد، تحمل وزن بالاتری نیز دارد. در صورتی که وزن روی لاستیک‌ها از مقداری که شاخص وزن آن تعیین کرده بیشتر باشد، لاستیک می‌ترکد و ممکن است باعث تصادف و اتفاقات ناگواری شود. بنابراین هنگام خرید تایر خودرو، به شاخص وزن آن توجه کنید تا از خطرات ناشی از اضافه‌بار جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی: 7 مورد از مهم‌ترین دلایل ترکیدن لاستیک

شاخص سرعت

بعد از شاخص وزن، مورد بعدی از علائم روی لاستیک، شاخص سرعت است. این شاخص که از اهمیت زیادی برخوردار است، نشان‌دهنده حداکثر سرعت قابل تحمل برای لاستیک است. لاستیک‌ها تا میزان مشخصی سرعت را می‌توانند تحمل کنند و اگر بیشتر از سرعت تعیین شده با آن‌ها حرکت کنید، ایمنی ماشین شما به خطر می‌افتد.

این شاخص با یکی از حروف لاتین از «A» تا «Z» مشخص می‌شود. یکی از رایج‌ترین نوع شاخص سرعت لاستیک، با نماد «R» نمایش داده می‌شود که به معنی توانایی تحمل سرعت تا میزان 170 کیلومتر در ساعت است. دقت کنید که حرکت کردن با سرعتی بیشتر از میزان تعیین شده برای لاستیک قابل تحمل نیست و خطر تصادف را در پی دارد. یکی از متداول‌ترین لاستیک‌ها که برای پراید استفاده می‌شود، دارای شاخص سرعت «H» است که به معنی حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت است.

شاخص سایش، چسبندگی و دمای لاستیک (UTQG)

ضریب سایش - شاخص چسبندگی - شاخص دمای لاستیک

از جمله علائم روی لاستیک خودرو، می‌توان به مورد بعدی اشاره کرد که در انگلیسی با «UTQG» و در فارسی با عنوان «درجه‌بندی یکسان کیفیت» شناخته می‌شود. این شاخص در واقع نشان‌دهنده 3 مشخصه لاستیک از جمله سایش، چسبندگی و دمای لاستیک است. این شاخص نیز اهمیت زیادی دارد که در ادامه بخش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

  • شاخص سایش لاستیک (Treadwear)

لاستیک پس از گذر زمان دچار سایش می‌شود و سطح آج‌های آن از بین می‌رود. این کد نشان‌دهنده ضریب سایش است و هرچه عدد این ضریب بالاتر باشد، طول عمر لاستیک نیز بیشتر است. عدد این شاخص بین عدد 100 تا 700 متغیر است.

  • شاخص چسبندگی لاستیک (Traction)

یکی از مهم‌ترین علائم روی لاستیک میزان چسبندگی آن است. چسبندگی یک تایر به جنس مواد سازنده آن بستگی دارد، برای مثال، درصد کائوچوی به کار رفته در آن اهمیت زیادی در چسبندگی لاستیک دارد. عامل دیگر در چسبندگی تایر، آج است که اگر سالم باشد، چسبندگی لاستیک تا حدود زیادی افزایش پیدا می‌کند. همچنین برعکس این موضوع هم صدق می‌کند. یعنی از بین رفتن آج لاستیک، باعث می‌شود لاستیک به اندازه کافی روی سطح جاده چسبندگی نداشته باشد و خطر سُر خوردن ماشین و یا فرسودگی لاستیک که منجر به سوراخ شدن و ترکیدن آن شود را افزایش می‌دهد.

ضریب سایش - ضریب چسبندگی - ضریب دمای لاستیک

  • شاخص دمای لاستیک (Temperature)

لاستیک‌های یک خودرو هنگام حرکت گرما تولید می‌کنند و داغ می‌شوند. دمای بالا اصولا برای لاستیک مضر است و باعث استهلاک آن می‌شود. هر لاستیکی بر اساس جنس مواد تشکیل‌دهنده آن، تحمل دمای خاصی را دارد که توسط شاخص دما تعیین می‌شود.

این شاخص حداکثر دمای قابل تحمل برای لاستیک را تعیین می‌کند. مقادیری که برای این شاخص استفاده می‌شود، یکی از حروف «A، B، C» است. به این معنی که درج شدن حرف «A» روی یک لاستیک نشان‌دهنده تحمل دما‌های بسیار بالا توسط آن لاستیک است. در حالی که حرف «C» روی یک لاستیک، کم بودن سقف تحمل دما توسط آن لاستیک را نشان می‌دهد.

حروف «M+S» روی لاستیک

حروف M+S روی لاستیک

تایری که نماد «M + S» روی آن نوشته شده باشد، برای شرایط آب‌و‌هوایی و جغرافیایی سخت مانند شرایط برفی و گل‌و‌لای مناسب است. لاستیک‌هایی که دارای نماد «M+S» باشند، برای مناطق کوهستانی که نیازمند داشتن لاستیک‌های مقاوم در برابر برف و گل هستند، جز بهترین گزینه‌های موجود به شمار می‌روند. تایرهای زمستانی دارای علامتی به شکل یک کوه برفی هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید.

 جهت فلش روی لاستیک

جهت فلش روی لاستیک در واقع جهت حرکت لاستیک را نشان می‌دهد. شکل آج‌های لاستیک به گونه‌ای طراحی شده است که هنگام حرکت روی آب، باعث شود آب به اطراف پخش شود و مانع حرکت نشود. اگر لاستیک به صورت برعکس نصب شود، این قابلیت را از دست می‌دهد و باعث می‌شود در برخی شرایط، لاستیک‌های خودرو روی آب معلق شوند؛ بنابراین ماشین به راحتی روی آب سُر می‌خورد که این امر خطر تصادف را در آب‌و‌هوای بارانی به شدت افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: قاتل زنجیره‌ای رانندگان در روزهای بارانی؛ هیدروپلینینگ چیست؟

 تاریخ تولید

تاریخ تولید لاستیک

آخرین مورد از علائم روی لاستیک که در اینجا معرفی می‌کنیم، تاریخ تولید لاستیک است. شیوه مرسوم درج تاریخ تولید روی لاستیک در ایران به این شکل است که عدد هفته و سال تولید لاستیک روی آن درج می‌شود. 2 عدد ابتدایی بیانگر عدد هفته و 2 عدد بعدی بیانگر سال تولید تایر هستند. به عنوان مثال، اگر روی تایر عدد 5018 نوشته شده باشد، به این معنی است که تایر در هفته پنجاهم از سال 2018 تولید شده است.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از مجله هم‌تایر به بررسی معنی علائم روی لاستیک پرداختیم و انواع آن‌ها را توضیح دادیم. اکنون به راحتی می‌توانید علائم روی لاستیک خودرو را با معنی آن‌ها متوجه شوید و لاستیکی را انتخاب کنید که برای خودروی شما مناسب‌تر است. برای سفارش بهترین لاستیک خودرو می‌توانید به هم‌تایر مراجعه کنید و لاستیک مورد نظر خود را به صورت اینترنتی و با کم‌ترین هزینه سفارش دهید.

منابع

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *