آمادگی ایران خودرو برای عرضه تسلای ایرانی؛ آذر 1401

عرضه تارا برقی توسط ایران خودرو

به گزارش اقتصاد آنلاین مدیرعامل ایران‌ خودرو با ابراز امیدواری نسبت به آینده الکترونیکی خودروها در ایران اشاره کرد که در مورد تکنولوژی خودروهای برقی به فناوری‌های مهمی دست یافتیم. ایران‌ خودرو یکی از پیشرو ترین‌های صنعت خودرو به لحاظ تولید و عرضه فناوری‌های خودرو برقی است. اگر گواهینامه‌های صادراتی «export licenses» برای تارا برقی دریافت شود، قادر به صادرات این خودرو به خارج از کشور خواهیم بود. پس می‌توانیم با رفع موانع عرضه خودرو برقی در صنعت خودرو پیشرفت کنیم که این نیاز به حمایت ملی و فرا دستگاهی دارد.

مشخصات فنی

ساخت و ارائه خودو برقی تارا، با فعالیت‌های جامع شرکت تحقیق و توسعه فناوری‌‌های خودرو یا جتکو، از زیرمجموعه‌های ایران‌ خودرو، میسر شده است. بخش تولید الکتروموتور این خودرو بر عهده شرکت‌های موتورژن و رادسا، طراحی و ساخت پک باتری با شرکت صبا باطری، بخش درایو توسط پرتو صنعت و مانا، شارژر و مبدل DCDC بر عهده شرکت فرزانگان بوده و سیستم مدیریت حرارت تارا برقی به صورت مشترک توسط دانشگاه صنعتی شریف، رایزکو، کوشش رادیاتور و سندن انجام شده است.

تارا برقی از یک موتور برقی نیرو می گیرد و خروجی حداکثر 160 اسب‌بخار قدرت و گشتاور 300 نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد. این خودرو در مدت زمان 9 ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد. حداکثر سرعت لحظه‌ای تارا برقی 140 کیلومتربرساعت اعلام شده است. باتری تارا برقی، 45 کیلووات بوده و با یک‌بار شارژ می‌تواند مسافت 300 کیلومتر را طی کند.‌ با استفاده از شارژر سریع، تارا EV در زمانی کم‌تر از 30 دقیقه و با شارژر خانگی در 10 ساعت، به صورت کامل شارژ می‌شود.

تارا ev

تفاوت تیپ های تارا برقی

شهریور 1401: شرکت جتکو ایران خودرو، در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، ضمن انتشار اطلاعات جدیدی از خودرو تارا برقی، خبر داده که دو نسخه مختلف تارا را به تولید رسانده است که تفاوت‌شان را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مدل تیپ A تیپ B
حداکثر قدرت (اسب بخار) 134 161
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 200 300
پیمایش (کیلومتر) 200 300
ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) 45 45
وزن خالص (کیلوگرم) 1600 1550
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت) 100 140
شتاب (ثانیه) 15 9
حداکثر شیب‌روی (درجه) 15 25
بازده (کیلووات ساعت در 100 کیلومتر) 22.5 15

*اطلاعات فوق، از سوی شرکت جتکو منتشر شده است.

مطلب خواندنی: تصاویر رسمی اطلس، زیبای خفته سایپا منتشر شد! +مشخصات

کیوان وزیری افزود:

آزمون‌های نمونه تولیدی تارا برقی در داخل کشور به انجام رسیده و آزمون‌های خارج از کشور نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.اما چیزی که می‌تواند مانع بزرگی برای عرضه خودرو برقی در کشور محسوب شود، آمادگی برای زیرساخت‌های لازم و ضروری است.

پروژه تارا برقی ایران خودرو

همچنین وی افزود:

ایران‌ خودرو در عرضهٔ خودرو برقی پیشرو است و در صورت حمایت می‌تواند این محصول را با قیمت مناسبی به مصرف‌کننده عرضه کند. شرکت جکتو یکی از زیر مجموعه‌های تام ایران‌ خودرو است با کمک جوانان نخبه این سرزمین کار علمی بزرگی را به ثمر رسانده است. از همه دستگاه‌های مرتبط با این حوزه از جمله وزارت نیرو «سیستم توزیع برق»، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور «حوزه تاکسیرانی» و حتی رسانه‌ها انتظار می‌رود، زیرساخت‌ها و قوانین لازم را برای اجرایی‌شدن فراهم کنند تا شرمنده مردم عزیز کشورمان نشویم.

مدیرعامل ایران خودرو خاطرنشان کرد:

فراهم‌کردن زیرساخت‌های فیزیکی مثل ایستگاه‌های شارژ سریع بین‌راهی و روش‌های شارژ خانگی در حوزه اختیارات خودروساز نیست، لازم است حاکمیت به این موضوع ورود پیدا کند. همچون فراهم‌سازی گاز طبیعی فشرده که به انجام رسید. ما نیاز به راه‌اندازی ایستگاه‌های زیادی در کشور داریم. اگر بتوانیم هزینه راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری را کاهش دهیم این هزینه بر دوش مصرف‌کننده نخواهد بود و استفاده از خودروهای برقی به‌صرفه خواهد بود.

تارا برقی

او افزود:

ما همچنین می‌توانیم برای تولید باتری از تکنولوژی داخلی بهره ببریم، به‌نحوی‌که اگر به تولید انبوه خودرو برقی دست یابیم. تولید باتری لیتیومی داخلی به‌صرفه خواهد بود و مهم‌ترین چالش حوزه تولید خودروهای برقی برطرف می‌شود. چالش بعدی ما در تولید خودروهای برقی استانداردها و قوانین مرتبط با آن است، یعنی برای گرفتن مجوز تولید خودرو برقی در کشور با نقص قوانین ملی مواجهیم که در این مورد به کمک سازمان‌ها و مؤسسات دانشی مختلف نیاز داریم.

وی یادآور شد:

از دیگر مواردی که دولت می‌تواند نقش حامی داشته باشد مضرات آلایندگی خودرو های بنزینی، یارانه پنهان سوخت، کم‌شدن مشکلات ترافیکی و استفاده از سوخت پاک است.

منبع

سایت اقتصاد آنلاین

برای اطلاع از آخرین اخبار و اتفاقات حوزه خودرو و لاستیک به کانال تلگرامی مجله همتایر بپیوندید.

کانال تلگرام مجله هم‌تایرکانال تلگرام مجله هم‌تایر

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *