حضور صنعت لاستیک ایرانی در اروپا منجر به توسعه صادرات در سال 1401

رئیس انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران از توسعه صادرات محصولات این صنعت و حضور در بازارهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان و تلاش تایرسازان برای حضور در اروپای شرقی و روسیه خبر داد.

«حمیدرضا عبدالمالکی» در خصوص صادرات تایر گفت:

با توجه به اینکه در سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت لاستیک داده می‌شد، صادرات محصولات این صنعت متوقف شد تا لاستیک با ارز دولتی از کشور خارج نشود، اما از سال ۹۹ که ارز این صنعت نیمایی شد یک سال و نیم به طول انجامید تا مصوبه آزادسازی تایر در ستاد تنظیم بازار را اخذ کنیم و این مهم در اسفندماه پارسال اتفاق افتاد.

افزایش صادرات صنعت لاستیک

صادرات تایر کشور از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود و تا قبل از سال ۹۷ تایر ایران به ۲۶ کشور دنیا صادر می‌شد. در سال ۱۳۹۹ با وارد شدن ارز نیمایی به صنعت تایر میزان صادرات این کالا به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و به طور دقیق‌تر شرکت‌های تایرساز و سواری و کشاورزی اجازه‌ی صادرات یافتند.

صنعت لاستیک

صادرات تایر به کشورهای همسایه

۱۰ درصد تولید شرکت‌های تایرساز برای لاستیک‌های سواری و ۳۰ ‌درصد از تولید تایرهای کشاورزی شرکت‌ها اجازه صادرات یافتند و شرکت‌ها در همان ماه پایانی پارسال توانستند به کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان صادرات داشته باشند. در سه‌ماهه نخست امسال شرکت‌ها موفق به حضور در دو بازار جمهوری آذربایجان و ارمنستان شدند و همچنین صادرات بین این کشورها شکل گرفت و در جهت جذب نمایندگی در این کشورها فعالیت‌هایی انجام شد.

حمیدرضا عبدالمالکی، رییس انجمن صنفی صنعت لاستیک بیان کرد:

شرکتی نظیر ایران‌تایر، پروفرم ۲ میلیون یورویی را با روس‌ها در دست بررسی دارد؛ اما مشکلی که وجود دارد در رابطه با انتقال پول است، زیرا روس‌ها خواستار پرداختی از سوی شرکت‌های ایرانی به روبل هستند که فرایند آن در بانک‌های عامل در حال اتمام است و معتقدیم کشور روسیه بازار بسیار خوبی در آینده برای ما خواهد بود.

صادرات تایر به کشور های همسایه

همچنین تلاش شرکت‌ها برای حضور در بازار کشورهای اروپای شرقی افزایش پیدا کرده است و مقرر شده صادرات به این کشورها از طریق زمینی و حمل با تریلی انجام شود که البته  این امر با پیچیدگی‌های خاص خود نیز همراه است. سال گذشته رشد ۲۰ درصدی تولید لاستیک‌های بایاس وانتی نیمه‌سنگین ثبت شد که باعث به‌هم ‌ریختن توازن عرضه و تقاضا شد و قیمت‌های بازاری آن نزول کرد.

تولیدکنندگان با توجه به ممنوعیت صادرات محصولات، مجبور شدند تولیدات خود را در سه‌ماهه‌ی نخست امسال ۲۰ درصد کاهش دهند، در حالی که انجمن پیشنهاد کرد این کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت می‌تواند وارد کانال صادرات شود. در این صورت هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع کشور خواهد بود تا حداقل از این محل ارز مورد نیاز واردات تامین شود.

انبار تایر

عبدالمالکی اظهار داشت:

«در این زمینه انجمن صنفی صنعت لاستیک برنامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده، اما در فرایند اخذ مجوز صادرات و ستاد تنظیم بازار متوقف شده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر به آن رسیدگی شود»

وی افزود:

در این زمینه انجمن صنفی صنعت تایر برنامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرده، اما در روند اخذ مجوز صادرات و ستاد تنظیم بازار متوقف شده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد. همچنین از طریق مسئولین ذی‌ربط اعلام شد که حاضریم تنظیم بازار تایر کشور را خودمان عهده‌دار شویم و هیچ مشکلی در عرضه تایر به بازار به‌ویژه در لاستیک‌های بایاس وجود نخواهد داشت.

 

جمع بندی

جمع تولیدات تایرسازان در سه‌ماهه نخست امسال ۶۲ هزار و ۴۹۴ تن مشتمل بر پنج میلیون و ۹۶۸ هزار و ۵۳۶ حلقه انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد رشد یک درصدی داشته است.

به طور کلی صنعت لاستیک در ایرن سابقه‌ای ۶۰ ساله دارد و اکنون ۱۱ شرکت تایرسازی در زمینه ساخت تایرهای خودروهای سواری، باری، اتوبوسی، وانتی، راه‌سازی، کشاورزی، همچنین تایر دوچرخه، موتور و انواع تیوب در کشور در حال فعالیت‌اند. ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲۵۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم در زنجیره ارزش این صنعت مشغول به کار هستند.

این مطلب از مجله‌ی هم‌تایر توصیه‌ی مالی نیست و صرفا جهت اطلاع‌رسانی نوشته شده است.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *