خطرات رانندگی با لاستیک کم باد؛ لاستیک‌هایت را خسته نکن!

هنگام رانندگی، لاستیک‌های شما تحت‌فشار قرار می‌گیرند. مانند هر چیز دیگری که سخت‌ کار می‌کند، آن‌ها مستعد آسیب و فرسایش هستند. توجه به آن‌ها برای بررسی چرخ‌ها می‌تواند از خرابی زودرس لاستیک‌ها جلوگیری کند و درنتیجه مانع از تصادفات فاجعه‌بار شود. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها گزارش داده است که سالانه نزدیک به 11000 تصادف با وسایل نقلیه موتوری مرتبط با لاستیک رخ می‌دهد که بسیاری از این تصادفات ناشی از کم‌باد بودن لاستیک‌ها هستند. به‌غیر از ایمنی، لاستیک‌ کم باد می‌تواند هزینه زیادی در زمینه مصرف سوخت، تعمیر و نگهداری و … داشته باشد. فشار کافی باد تایر برای ایمن نگه‌داشتن رانندگان و وسایل نقلیه شما و عملکرد یک‌نواخت ضروری است.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره اهمیت تنظیم باد تایر؛ بند کفش هایم را سفت کن!

فشار سنج لاستیک

اگر با لاستیک کم‌باد برانیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر با لاستیک کم باد رانندگی می‌کنید، در واقع باعث کاهش راندمان سوخت، کاهش عملکرد خودرو و طول عمر لاستیک و باعث افزایش خطر برای راننده و سرنشینان در جاده می‌شود. هنگامی که با لاستیک کم باد رانندگی می‌کنید، کنترل کردن خودرو خطرآفرین خواهد بود و احتمال خرابی لاستیک نیز به تبع افزایش می‌یابد.

بیایید این اثرات را با هم بررسی کنیم؛

  • ناکارآمدی سوخت
  • سایش زودرس
  • پنچر شدن مکرر لاستیک
  • دشواری کنترل خودرو
  • ترکیدن لاستیک کم باد
  • سواری خشک و پردست‌انداز

ناکارآمدی سوخت

لاستیک کم باد منجر به راندمان پایین سوخت می‌شود. هنگامی که فشار باد لاستیک پایین است، سطح بیشتری از تایر با جاده در تماس است و باعث چسبندگی بیشتر می‌شود. در این صورت برای حرکت‌دادن چرخ‌ها به نیروی بیشتری از خودرو نیاز داریم. به‌ازای هر 5 psi کم‌شدن فشار باد لاستیک، مصرف سوخت خودرو، 2 درصد بالاتر می‌رود. مصرف سوخت خودروی شما به‌شدت به فشار باد مناسب در لاستیک‌ها بستگی دارد. درحالی‌که ممکن است شما به اشتباه تصور کنید که فشار باد کم تایر باعث کاهش شتاب می‌شود، در واقع می‌تواند شتاب را نیز افزایش دهد. با این‌ حال، لاستیک کم باد می‌تواند منجر به فرسایش سریع لاستیک شود.

مصرف سوخت خودرو

سایش زودرس

زمانی که با لاستیک کم‌باد رانندگی می‌کنید، سطح بیشتری با جاده در تماس است و منجر به ساییدگی و پارگی زودرس می‌شود. این تماس اضافی با جاده باعث ساییدگی شدید شانه‌های داخلی و خارجی لاستیک می‌شود که منجر به فرسوده شدن زودتر از موعد لاستیک می‌شود. سایش زودرس لاستیک در واقع این نتیجه را به همراه دارد؛ خرابی، تعمیرات و تعویض مکرر لاستیک!

پنچر شدن مکرر لاستیک کم باد

لاستیک کم باد وزن و نیروی بیشتری را روی خود تحمل می‌کند که باعث می‌شود، آج در زمان کمتری خورده شود. سطح آج کم لاستیک می‌تواند منجر به پنچر شدن لاستیک شود که یک نگرانی برای ایمنی در هنگام رانندگی در جاده به شمار می‌رود. وقتی تایرها با فشاد باد استاندارد پر شوند، آج برای مدت طولانی‌تری دست‌نخورده باقی می‌ماند و خطر پنچر شدن لاستیک را نیز کاهش می‌دهد.

 دشواری در کنترل خودرو

هنگامی که لاستیک کم باد می‌شود، دیواره‌های کناری آن در هنگام حرکت بیش از حد خم می‌شوند و تحت فشار قرار می‌گیرند. به‌ویژه هنگام ترمزگیری در پیچ‌ها و فرمان دادن به خودرو. هنگام ترمزگیری با لاستیک کم باد، خودرو مسافت بیشتری را برای توقف طی می‌کند. فرمان پذیری نیز کمی ضعیف تر خواهد بود. این فرایند می‌تواند در شرایط اورژانسی که هر ثانیه از زمان حیاتی به شمار می‌آید، واکنش لحظه‌ای می‌تواند به معنای مرگ یا زندگی باشد. این فاکتور احتمال هیدروپلنینگ را افزایش می‌شود.

حتما بخوانید: قاتل زنجیره‌ای رانندگان در روزهای بارانی؛ هیدروپلینینگ چیست؟

هندلینگ خودرو

ترکیدن لاستیک کم باد

ترکیدن لاستیک خطرناک‌ترین پیامد یک لاستیک کم باد است. تماس زیاد سطح لاستیک با جاده و در نتیجه گرم‌شدن بیش از حد لاستیک، می‌تواند باعث ترکیدن ناگهانی لاستیک شود. ترکیدن لاستیک کم‌باد به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود راننده کنترل خودرو را در کسری از ثانیه از دست بدهد. در بسیاری از موارد، ترکیدن لاستیک منجر به واژگونی خودرو یا تصادفات مرگ‌بار می‌شود. احتمال وقوع ترکیدن لاستیک، در سرعت‌های بالا بیش‌تر است. یک لاستیک کم‌باد به نوعی آلت قتاله شما در جاده محسوب می‌شود.

اینجا بخوانید: 7 مورد از مهم‌ترین دلایل ترکیدن لاستیک

ترکیدن لاستیک کم باد

سواری خشک و پردست‌انداز

لاستیک‌ها به کمک سیستم تعلیق، برای جذب برخی از ضربات ناشی از رانندگی طراحی شده‌اند. اگر به‌درستی باد نشوند، ممکن است سواری خشک و پر سروصدایی را تجربه کنید. حین برخورد با چاله یا سرعت‌گیرها خیلی سریع به چرخ و جلوبندی شما آسیب می‌رساند.

چگونه متوجه شویم لاستیک ما کم باد است؟

سلامت تایر مستلزم نظارت مداوم بر آن است. باید ماهی یک‌بار فشار باد لاستیک خودروی خود را بررسی کنید، زیرا دمای بیرون بر فشار هوای داخل تایرها تأثیر می‌گذارد و با تغییر دمای هوا باعث تغییر فشار باد داخل لاستیک می‌شود.

بررسی چشمی لاستیک کم باد

هر روز قبل از سوار شدن به خودرو به‌صورت چشمی نگاهی به لاستیک‌ها بیاندازید. اگر متوجه کم بودن باد تایر شُدید، در اولین فرصت به یک آپاراتی مراجعه کنید و باد لاستیک ها را تنظیم کنید.

استفاده از فشارسنج لاستیک

بهترین راه برای چک کردن فشار باد لاستیک خودرو، استفاده از فشارسنج باد لاستیک است. این ابزار به شما اطلاعات دقیق و مستقیمی از فشار باد هر لاستیک می‌دهد. همه آپاراتی‌ها دارای یک فشارسنج الکترونیکی هستند که فشار فعلی لاستیک‌های شما را می‌خواند.

فشار سنج لاستیک

آپشن TPMS

خودروهای تولید شده از سال 2008 به بعد باید مجهز به سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر یا «TPMS» باشند. این سیستم اگر تشخیص دهد که فشاد باد تایر کم است، یک چراغ هشدار روی داشبورد شما را برای بررسی فشار باد لاستیک نمایان می‌کند.

مطلب مرتبط: معرفی جذاب ترین آپشن های خودرو! قسمت 1

آیا 28 psi به معنی لاستیک‌ کم باد است؟

کمترین فشار باد لاستیک که می‌توانید با آن رانندگی کنید 20 psi است و حتی آن هم توصیه نمی‌شود. هر چیزی کمتر از 20 psi به‌ عنوان یک لاستیک پنچر در نظر گرفته می‌شود و رانندگی با آن می‌تواند به لاستیک ماشین شما آسیب برساند. اگر لاستیک شما این‌قدر کم باد است، باید سریعا آن را باد کنید. فشار تایرهای توصیه شده معمولاً بین 32 psi تا 35 psi است. تغییر دمای 10 درجه باعث تغییر فشار تایر شما در حدود یک psi می‌شود؛ بنابراین، اگر لاستیک‌های شما در دمای 35 درجه بعدازظهر تا 32 psi باد شده باشند، صبح روز بعد در دمای 20 درجه، درجه فشار می‌تواند به 28 psi کاهش یابد.

نتیجه‌گیری

هنگام رانندگی چیزی که از همه بیشتر تحت‌فشار است لاستیک‌های خودروی شماست. بنابراین تنظیم باد لاستیک‌ها فاکتوری اساسی است، چرا که لاستیک‌ کم باد می‌تواند پیامدهایی مثل افزایش مصرف سوخت، سایش زودرس، پنچر شدن مکرر لاستیک و سخت شدن کنترل خودرو و حتی سواری سفت و خشک خودرو شود. لازمه‌ی یک رانندگی اصولی و با کلاس چک کردن سلامت خودرو، علی الخصوص لاستیک‌ها است. یک راننده‌ی حرفه‌ای با ماشین مثل یک موجود زنده برخورد می‌کند، چرا که هردو نیاز به مراقبت و نگهداری دارند.

منبع

ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی از مجله هم‌تایر

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *