معرفی جذاب ترین آپشن های خودرو! قسمت 2

در بخش اول از این مقاله 8 مورد از آپشن های کاربردی خودروهای روز دنیا را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که این آپشن ها چقدر به رفاه راننده و کاهش حوادث جاده ای کمک می‌کنند تا شما تجربه یک رانندگی ایمن و لذت بخش را داشته باشید. در قسمت دوم از بررسی آپشن‌های خودرو به ادامه این مبحث جالب می‌پردازیم. با هم‌تایر باشید تا از به‌روز ترین آپشن های خودرویی روز دنیا جا نمانید!

صندلی های مجهز به سیستم تهویه «Car Seat Ventilation»

صندلی خودروها بی‌تردید یکی از مهم‌ترین قطعات به‌کاررفته در اتومبیل محسوب می‌شود. بدین منظور یکی دیگر از آپشن‌هایی که در خودروهای لوکس جهت رفاه راننده و لذت‌بخش کردن رانندگی به کار گرفته شده است، سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها است که از قابلیت کم‌ و زیاد کردن میزان دما برخوردار است و بدین شکل مشکلات بهداشتی مثل «عرق سوز شدن بدن» نیز از بین می‌رود.

براین‌اساس متریال استفاده شده برای صندلی خودرو باید به‌صورت مشبّک باشد تا هوا بتواند به‌راحتی از آن عبور کند. برای این منظور داخل صندلی چندین فن تعبیه می‌شود تا هوا را به سمت بیرون هدایت کند. صندلی‌های مجهز به سیستم تهویه‌ مطبوع دارای دو نوع ساختار هستند. اول اینکه سازندگان سیکل مبدل کوچکی را درون صندلی خودرو تعبیه می‌کنند تا مستقیماً هوا را خنک کند. برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز از سیستم تهویه اصلی خودرو بهره می‌برند.

سیستم تهویه صندلی‌ها از طریق چند فن کوچک در بالشتک صندلی و پشتی یا «تکیه گاه» کار می‌کنند. فن‌ها، هوا را از داخل کابین می کشد و به داخل صندلی ها هدایت می‌کنند. سپس هوا از مجراهای پلاستیکی عبور می‌کند و از طریق سوراخ‌هایی در چرم صندلی، به طور مساوی در سرتاسر صندلی پخش می‌شود. این سیستم، همچنین یک آپشن سازگار با محیط زیست است. زیرا به جای اینکه سیستم، هوای کل کابین را تهویه کند، فقط هوا از را از طریق صندلی ها به سرنشین می‌دمد؛ در نتیجه این کار باعث کاهش مصرف سوخت نیز خواهد شد.

گرم‌کن صندلی نیز مختصّ روزهای سرد زمستان است که لحظات گرم و آرامش بخشی را برای شما فراهم کند. این آپشن که با یک کلید فعال می شود، این آپشن دارای سیم پیچ‌های حرارتی است که در زیر روکش صندلی قرار می‌گیرند و با عبور دادن جریان برق سبب گرم شدن صندلی می‌شوند. منبع تامین انرژی سیم پیچ های حرارتی، باتری خودرو است. همچنین برای اینکه صندلی بیش از اندازه گرم نشود و دما تحت کنترل باشد، از ترموستات استفاده می‌شود.

تهویه صندلی

ماساژور صندلی «Car Seat Massager»

یکی دیگر از آپشن‌های خودرو‌ که مخصوصا جهت خودروهای لوکس برای صندلی ها در نظر گرفته شده، ماساژور است. ماساژور صندلی می‌تواند حس خوبی بعد از یک رانندگی طولانی‌مدت به رفع گرفتگی عضلات و گردش خون در بدن کمک کند. ماساژور صندلی در برخی از خودروها می‌تواند کل صندلی را به لرزش در آورد و فول آپشن باشد؛ در برخی دیگر نیز صندلی حرکتی مانند دست انسان دارد و برای ماساژ ناحیه موردنظر قابل تنظیم شدن است.

کاربرد اصلی ماساژور برای کاهش خستگی، تنش، درد و استرس بدن، بهبود گردش خون و سم‌زدایی می‌باشد. ماساژور صندلی ماشین با 4 موتور فعال جهت لمس یا بالا و پایین کشیدن عضلات پشت بدن طراحی شده است. 3 نقطه هدف برای ماساژ وجود دارد: عضلات فیله و کمر، شانه ها و قسمت پایین کمر و پاها. همچنین ماساژور دارای سه سطح شدت برای راحتی هرچه بیشتر راننده طراحی شده است. با این آپشن جذاب دیگر لازم نیست برای یک ماساژ خوب به سالن ماساژ بروید.

خیلی ساده در حین رانندگی با ماساژور صندلی خودرو، میتوان ازین مُسکّن درد عضلات استفاده کرد. ماساژور می‌تواند به ماشین شما وصل شود و از آن تغذیه کند یا با باتری کار کند، استفاده از هردو روش بی‌خطر است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که این آپشن به‌نوعی می‌تواند مرگ‌بار باشد! اگر در حال رانندگی حین یک سفر طولانی باشید، ماساژ مداوم عضلات پشت، گردن و پاها بسیار لذت‌بخش به نظر می‌رسد، اما می‌تواند شما را خواب‌آلود کند که بسیار خطرناک است. بدیهی است که آگاهی و هوشیاری کامل پیش‌نیاز یک رانندگی ایمن است!

ماساژور صندلی خودرو

آینه‌های الکتروکروماتیک «Electrochromatic Mirror»

یکی دیگر از آپشن های خودروهای لوکس آینه های الکتروکرومیک یا الکتروماتیک است؛ همه ما حین رانندگی با پدیده نور بالایِ آزار دهنده خودروی پشت سری مواجه شده ایم. تا به حال به حل این مشکل فکر کرده اید؟ خوشبختانه، تنظیم آینه معمولا به سادگی تکان دادن سوئیچ برای تغییر حالت آن، مشکل را حل می‌کند. امّا این کار، دید راننده را بسیار محدود می‌کند و تقریبا همه نورها را بلوکه می‌کند. پس فقط یک آینه الکتروکروماتیک می‌تواند مشکل را حل کند.

مکانیزم آینه های الکتروکروماتیک بسیار ساده است. اساس کار آینه‌های الکتروکرومیک به گونه‌ای است که وقتی نور با شدت به آینه می‌تابد، رنگ آینه به‌صورت اتوماتیک تیره می‌شود؛ آنها یک سیستم الکترونیکی دارند و مانند لنز عینک عمل می‌کنند که به طور خودکار هنگام قرار گرفتن در معرض نور شدید مثل: نوربالا یا نور خورشید تیره می شوند. این آینه‌ها از دو سطح شیشه‌ای تشکیل شده‌اند که در فضای میانی این سطح شیشه‌ای، یک ژل الکتروکرومیک به‌کاررفته است که در واقع نقش اصلی بر عهده این ژل است.

همان‌طور که می‌دانید رنگ تیره جاذب نور است و آن را کمتر بازتاب می‌دهد و در نتیجه چشم راننده از نور مستقیم در امان می‌ماند. همان‌طور که از کلمه الکتروکروماتیک مشخص است، این کلمه به معنای تغییر رنگ به وسیله تغییر شدت جریان الکتریسیته است. این آینه‌ها طوری طراحی شده‌اند که به‌صورت اتوماتیک در روشنایی روز به رنگ روشن و در تاریکی شب نیز به رنگ تیره در می‌آیند.

 

آینه های الکتروکرومیک

صندوق پران هوشمند «Car Trunk Opener»

هنگامی‌ که با دست پر از وسایل به خودروی خود نزدیک می‌شوید، اینکه بتوان به راحتی درب صندوق را باز نمود، بسیار لذت‌بخش و کاربردی خواهد بود. مورد دیگری که باید به آن اشاره نمود؛ قابلیت باز کردن درب صندوق توسط کودکان است. کودکان برای باز کردن درب صندوق نیاز به کمک والدین خود دارند، اما با استفاده از این آپشن به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند.

درب صندوق عقب می‌تواند به‌صورت هوشمند و بدون نیاز به لمس فیزیکی، باز شود. برخی از خودرو‌ها، حسگرهایی دارند که با قرار دادن پا در مقابل آن در صندوق عقب خودرو را باز می‌کنند و دیگر نیازی به باز کردن دستی صندوق نیست. با استفاده از این سنسور هوشمند، زمانی‌ که قفل مرکزی خودرو باز باشد، با قرار دادن پا زیر سپر عقب خودرو، حسگر صندوق فعال شده و صندوق باز می‌شود، همچنین با تکرار این حرکت درب صندوق عقب بسته شود. البته این کار در شرایطی امکان پذیر است که سوئیچ خودرو همراه شما و در کیف یا جیب شما باشد.

صندوق پران هوشمند

سیستم کنترل پایداری خودرو «ESP: Electronic Stability Program»

سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) آپشنی کاملا دیجیتال است که تقریبا در تمام شرایط بحرانی از راننده پشتیبانی می‌کند. این سیستم عملکردهای سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم کنترل کشش را شامل می‌شود، همچنین لغزش خودرو و هرگونه حرکت غیرعادی را تشخیص می‌دهد و هوشمندانه آن را کنترل می‌کند. این آپشن کاربردی به طور قابل‌توجهی ایمنی رانندگی را بهبود می‌بخشد.

قطعا تجربه این را داشته‌اید که در بعضی از جاده‌ها یا خیابان‌های پر پیچ‌ و خم به هر دلیلی مانند خیس شدن سطح خیابان یا سرعت بالا، کنترل ماشین برای چند ثانیه از دستتان خارج شده باشد. در بعضی از مواقع این ناپایداری خیلی شدت ندارد و ماشین دوباره به حالت عادی برمی‌گردد؛ اما در خیلی از مواقع شدت ناپایداری زیاد شده و می‌تواند بسیار خطرساز باشد. این آپشن بر اساس زاویه فرمان، جهت حرکت خودرو را تشخیص می‌دهد؛ سنسورهای سرعت روی هر چرخ، سرعت چرخ را اندازه‌گیری می‌کنند.

سپس سنسورها، نرخ انحراف چرخش خودرو حول محور عمودی آن و همچنین شتاب جانبی را اندازه‌گیری می‌کنند. در نتیجه از این داده‌ها، واحد کنترل حرکت واقعی وسیله نقلیه را محاسبه می‌کند و آن را 25 بار در ثانیه با جهت حرکت موردنظر مقایسه می‌کند. در صورت تشخیص هرگونه اتفاق غیرعادی، سیستم در یک‌لحظه بدون نیاز به هیچ‌گونه اقدامی از سوی راننده، به‌صورت خودکار واکنش نشان می‌دهد و قدرت موتور را کاهش می‌دهد تا پایداری خودرو را حفظ بازیابی کند. اگر کاهش قدرت موتور جوابگو نباشد، با استفاده از ترمزهای پی در پی به صورت هوشمند از منحرف شدن خودرو به خارج از جاده جلوگیری می‌کند تا تاثیر حرکت چرخشی حاصل از خودرو بر حرکت لغزشی و ناپایدار را خنثی کند.

طبق آمار سازمان امنیت ترافیک ملی (NHTSA) این آپشن توانسته ۲۶ درصد تصادفات در خودروهای معمولی و نزدیک به ۴۸ درصد تصادفات مربوط به خودروهای شاسی‌بلند را کاهش دهد. همچنین طبق اظهارات مؤسسه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) سیستم ESP می‌تواند از ۹۰۰۰ هزار تصادف مرگبار در سال جلوگیری کند.

stability control button e1340725801842 850x449 1

چراغ بدرقه خودرو «!Follow Me Home»

یکی دیگر از آپشن های جالب خودروهای امروزی آپشن چراغ بدرقه است. معنی لغوی این آپشن یعنی «با من تا خانه همراه باش». در اصل همینطور هم هست؛ به محض خاموش شدن موتور خودرو و پس از قفل کردن درها، این آپشن فعال می شود. پس از بسته شدن درب خودرو، ECU (واحد کنترل الکترونیکی) یک سیگنال، به چراغ های جلوی خودرو می فرستد و تا 30 ثانیه پس از خاموش کردن خودرو چراغ ها روشن خواهند ماند.

وقتی آخرشب بعد از یک مهمانی خسته کننده یا یک تمرین سنگین به خانه برمی‌گردید و از خودرو پیاده می شوید و می‌خواهید هرچه زودتر به خانه بروید، قطعا یکی از بدترین اتفاقات این است که به‌دلیل تاریکی محیط جلوی پایتان را نبینید و داخل یک جوی پر از آب بیوفتید یا اتفاقاتی ازین دست برایتان بیفتد؛ ضمنا با ایجاد محیطی روشن تر از سوءقصدهای احتمالی در امان می‌مانید.

برای استفاده از سیستم چراغ بدرقه خودرو کافی است، بعد از خاموش کردن خودرو یک بار نور بالا بزنید، در این حالت چراغ های شما برای مدت زمانی حدود ۳۰ ثانیه روشن خواهند ماند و می توانید وارد خانه شده و از فضای روشن و نورانی ایجاد شده توسط سیستم چراغ بدرقه خودرو استفاده نمایید.

آپشن چراغ بدرقه

آپشن پایداری خودرو در سراشیبی ها «HAC/DAC»

“HAC “Hill-start Assist Control : هنگامی که با خودرو در سربالایی تندی قرار دارید، وقتی توقف کرده اید و مجددا بخواهید شروع به حرکت کنید، یعنی ترمز دستی را آزاد کنید یا پا از روی پدال ترمز بردارید و پا روی پدال گاز بگذارید، خودرو مقداری به عقب خواهد رفت که در این صورت، اگر خودرویی پشت سر شما باشد یا عابری پشت سر شما در حال عبور باشد، با عقب رفتن ناخواسته ماشین، امکان برخود با آن‌ها را دارید که باعث ایجاد خسارت و دردسر می‌شود.

این مشکل با سیستم HAC کاملا برطرف می‌شود. این آپشن به راننده کمک می‌کند تا از طریق چند سنسور، شیب را تشخیص داده و وقتی که شما ترمز را رها می‌کنید خودرو به عقب نمی‌رود و سر جای خود می‌ایستد، تا زمانی که شما اقدام به فشار دادن پدال گاز نکنید، خودرو تکان نمی‌‌خورد، اما با فشار دادن پدال گاز خودرو بدون حرکت به عقب، شروع به حرکت رو به جلو می‌کند.

DACDownhill Assist Control : این آپشن که مکمّل DAC است؛ همان فرایند را بصورت معکوس به‌روی خودرو وقتی که در حال حرکت در سرازیری قرار دارید، اعمال می‌کند. با وجود چنین سیستمی، دیگر هیچ راننده ای دغدغه حرکت در فراز و نشیب های کوهستانی را نخواهد داشت. عملکرد سیستم DAC به این صورت است که ابتدا باید سرعت اتومبیل خود را به کمتر از 25 کیلومتر در ساعت برسانید «این عدد در برخی خودرو ها متفاوت است» و سپس با فشردن کلید DAC، پای خود را از روی پدال گاز و ترمز بردارید.

از این لحظه به بعد، گیربکس خودرو در حالت سنگین قرار می‌گیرد و سرعت پیشروی خودرو به طور هوشمند و اتوماتیک با درگیر کردن ترمزها، کنترل می‌شود و تنها وظیفه شما این است که کنترل فرمان را در دست داشته باشید. سیستم DAC با کمک سامانه ESP و EBD «ترمز پارک برقی» از قفل شدن چرخ‌ها‌ یا انحراف خودرو جلوگیری کرده و خودرو را با یک سرعت نسبتا ثابت و البته ایمن و مطمئن، تا پایان مسیر سرازیری خودرو را هدایت می‌کند.

آپشن پایش باد لاستیک ها «TPMS»

تنظیم نبودن فشار باد تایرها، باعث افزایش مصرف سوخت، کاهش فرمان پذیری و همچنین کاهش عمر لاستیک می‌شود. هدف این سیستم نظارت بر فشار باد تایر در خودروی شما است که به شما هشدار می‌دهد که تایرهای شما کم باد شده اند و احتمال شرایط رانندگی ناایمن را افزایش می‌دهد. نشانگر TPMS یک نماد زرد رنگ است که روی صفحه کیلومتر ماشین به شکل یک تایر با سطح زیرین صاف (که شبیه نعل اسب است) و با علامت تعجب روشن می شود.

قبل از اینکه استفاده از این آپشن رایج شود، اکثر رانندگان برای متوجه شدن کم باد بودن لاستیک، آن را به صورت چشمی بررسی می‌کردند که خطای زیادی به همراه داشت و راه دیگر آن استفاده از فشار سنج باد تایر است. این 2 مورد رایج ترین ابزار برای کنترل فشار باد لاستیک بود. این آپشن هم به صورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم روی خودرو نصب می‌شود.

سیستم پایش فشار باد مستقیم، به روی والف چرخ نصب میشود و مستقیما اطلاعات را از میزان فشار باد تایر دریافت می‌کند. در سیستم پایش باد به‌صورت غیرمستقیم؛ در حقیقت فشار باد لاستیک اندازه گیری نمی شود و به جای آن، این سنسورها سرعت چرخش هر چرخ را محاسبه می کنند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل غیرعادی در چرخش لاستیک، سیگنالی را به کامپیوتر ماشین ارسال می‌کند و در نتیجه چراغ نشانگر را روشن می کند. با کمک TPMS می توان از بسیاری حوادث مثل ترکیدن ناگهانی لاستیک جلوگیری کرد.

آپشن TPMS

اینجا بخوانید: مهم ترین دلایل ترکیدن لاستیک خودرو

جمع‌بندی

در این دو مقاله، جالب ترین و کاربردی ترین آپشن های خودرویی به‌روز دنیا را با هم بررسی کنیم. واضح است که هر چقدر خودروی شما از آپشن های بیشتری برخوردار باشد، منجر به آسایش و رفاه بیشتر، سواری لذت‌بخش برای راننده و سرنشینان و خصوصا باعث افزایش ایمنی رانندگی می‌شود. به غیر از مواردی که اشاره کردیم، آپشن های متعدد دیگری همچون: سانروف، دِی‌لایت، مسیریاب، دوربین دنده عقب، سیستم مالتی‌مدیا و … نیز وجود دارد اما سعی کردیم آپشن‌هایی که شاید کمتر به گوشتان خورده است را باهم نگاهی بیاندازیم.

منابع

«ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی از هم‌تایر»

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *