معرفی جذاب ترین آپشن های خودرو! قسمت 1

آپشن های خودرو که هر راننده ای را وسوسه می‌کند!

آپشن‌های خودرو افزونه‌هایی برای وسیله نقلیه هستند که باعث رفاه و آسایش راننده میشود و همچنین آنچه که امروز به عنوان خودرو از آن استفاده می‌کنیم یک‌باره اختراع نشده است و سیر تکاملی داشته و امروزه اتومبیل چیزی فراتر از موتور، گیربکس، کابین و تایرها محسوب می‌شود. آپشن؛ امکاناتِ متمایز و خاصی است که هرکدام از تولیدکنندگان، خودرو را به آن مجهز می‌کنند و سعی در رقابت با دیگر رقبا دارند که روی قیمت ماشین هم اثر می‌گذارند، البته بسیاری از آپشن‌ها فقط مختص به خودروهای لوکس است. در ادامه با هم‌تایر باشید تا یک بررسی کلی راجع به آپشن‌های به‌روز خودرویی داشته باشیم.

 

سیستم کروز کنترل هوشمند «Adaptive Cruise Control»

تکنولوژی کروز کنترل در اصل در سال ۱۷۸۸ توسط «جیمز وات James Watt» و «متئو بولتون Mathew Boulton» برای کمک به کنترل موتورهای بخار اختراع شد. بدین صورت که با تنظیم کردن میزان سوخت ورودی به موتور، سرعت را ثابت نگه می‌دارد. کروز کنترل به شما این امکان را می‌دهد تا بدون استفاده از پدال گاز سرعت تنظیم شده را حفظ کنید.

این یک سیستم الکتریکی است که به شما امکان می‌دهد ماشین خود را روی سرعت خاصی تنظیم کنید و نیازی به نگه داشتن مداوم پا به روی پدال گاز نیست؛  بنابراین، این آپشن می‌تواند خستگی و استرس پا را در یک رانندگی طولانی کاهش دهد. یکی دیگر از مزایای بزرگ استفاده از کروز کنترل این است که شما بازدهی سوخت بیشتری خواهید داشت.

نسل جدید کروز کنترل با نام کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control) قابلیت تشخیص فاصله خودرو با خودروی جلویی را نیز دارد. این سیستم، مشابه کروز کنترل معمولی، سرعت خودرو را بر اساس سرعت موردنظر راننده که تنظیم شده است، کنترل می‌کند. با این تفاوت که این سیستم از آنجا که مجهز به حسگرهای خاصی است، سرعت خودرو را با توجه به فاصله تا خودروی جلویی تنظیم می‌کند. ازاین‌رو، درصورتی‌که فاصله خودرو تا خودروی جلویی، به دلیل کاهش سرعت خودروی جلویی، از حد مجاز کمتر شود، سرعت خودرو به طور هوشمند از هدایت کروز کنترل خارج می‌شود تا کنترل ماشین دوباره به دست راننده بیفتد.

سیستم کروز کنترل

 

سیستم استارت و دسترسی بدون کلید «Keyless Rntry»

دومین مورد از آپشن های خودرو که بررسی می‌کنیم؛ سیستم کیلس استارتر برای اولین‌بار در سال 1982 در خودروهای فرانسوی رنو فیوگو مورداستفاده قرار گرفت و پس از آن خودروهای شرکت جنرال موتورز نیز از این تکنولوژی استفاده کردند. یکی از امکانات جدید خودروهای امروزی سیستم استارت بدون کلید «Keyless Entry» است که امکان قفل یا باز کردن درهای خودرو و همچنین استارت موتور را بدون نیاز به استفاده از سوییچ، فراهم می‌کند.

سیستم کیلس استارتر با استفاده از امواج رادیویی، یک سری امواج را با کد‌های مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر «دزدگیر» خودرو می‌فرستد. این سیگنال فرکانس رادیویی یا به اختصار RF به عنوان یک جریان داده رمزگذاری شده مستقیماً به خودرو ارسال می‌شود. عملکرد این سیستم قفل کننده الکترونیکی طوری است که راننده با به‌همراه‌داشتن سوئیچ یا کارت هوشمند وقتی به فاصله یک‌متری خودرو برسد، قفل در‌ها به‌صورت اتوماتیک باز شده و بعد واردشدن به خودرو راننده می‌تواند با فشاردادن دکمه استارت و نگه‌داشتن پدال ترمز خودرو خود را روشن کند.

در مدل‌های لوکس از و پیشرفته تر، با نزدیک شدن به خودرو، قفل درها و آینه بغل‌ها برای شما باز می‌شود و در صورت تنظیم کردن شیشه‌های خودرو و سانروف هم پیش از رسیدن به خودرو برای شما باز می‌شود. البته یکی از معایب این آپشن، الکترونیکی بودن آن است و به این معنا است که این سیستم‌ها قابلیت هک شدن دارند. در صورتی که دزدها سیگنال ریموت کیلس شما را پیدا کنند قادر خواهند بود که درهای خودرو شما را مثل آب خوردن باز کنند و خودرو را استارت بزنند.

استارت کیلس

 

3. سیستم پارک اتوماتیک «Auto Park»

از آنجایی که تشخیص دقیق طول و عرض ماشین کمی دشوار است، و بسیاری از ماشین هایی که در جاده‌ها می‌بینید، دارای خط و خش در بدنه، ریختگی رنگ، سپرهای فرورفته و چرخ‌های آسیب‌دیده هستند، این مورد از آپشن های خودرو می‌تواند بسیار مفید واقع شود. کدام یک از ما هنگام پارک کردن بصورت ناخواسته باعث آسیب به خودرو خودمان و دیگران نشده ایم؟

آپشن پارک هوشمند برای اولین‌بار در کشور فرانسه معرفی شد. سیستم پارک هوشمند یا دستیار پارک اتوماتیک در واقع ترجمه عبارت «Intelligent Parking Assist» بوده و آن را بطور مخفف IPA می نامند. آپشن هوشمند پارک در سه شرایط پارک دوبل، خروج از پارک دوبل و پارک سنگ چین یا همان پارک L می تواند مفید واقع شود. با فعال کردن این آپشن، خودرو با تخمین فضای موجود و در صورت مناسب بودن موقیت پارک، روی صفحه نمایش پیامی را نمایش می دهد. تمامی مراحل با جزئیات به راننده نشان داده می‌شود. راننده نیز در حین پارک روی همه چیز کنترل دارد.

این سیستم‌ به کمک سنسورهای تعبیه‌‌ شده در سپرهای «جلو و عقب» ماشین و همچنین یک کامپیوتر پردازش‌گر مخصوص، مواردی همچون طول و عرض جای پارک، فضای موجود برای مانور اتومبیل و نحوه قرار‌گیری آن در محل پارک را محاسبه می‌کند. این آپشن بسیار فراتر از صدای بوق سنسورهای پارک جلو و عقب هستند و کنترل کامل پارک را در حالی که بیرون از خودرو می‌ایستید به دست می‌گیرند.

سیستم اتوپارک Volvo XC90

 

4. آپشن دید در شب «Night Vision»

تاریخ صنعت خودرو نشان می‌دهد که اولین بار از این سیستم، مجددا توسط شرکت جنرال موتورز مورد استفاده قرار گرفت و یکی از آپشن های خودروی خاص و پرهزینه است که بر روی خودروهای گران قیمت نصب می شود. به طور کلی، این تکنولوژی یک آپشن امنیتی است که راننده را از محیط اطراف بهتر آگاه می کند تا از بروز حوادث غیر قابل پیش بینی جلو گیری کند. سیستم دید در شب با بهره از گیری از فناوری مادون قرمز علاوه بر نامرئی‌بودن می‌تواند اجسام متحرک یا زنده را از روی گرمای بدنشان تشخیص دهد.

این سیستم در 3 بازه؛ اشعه نزدیک به مادون قرمز (NIR)، طول موج میانی مادون قرمز (MIR) و مادون قرمز از راه دور «فروسرخ» (FIR) اقدام به ارسال موج می‌کند. سیستم فعال یا همان (NIR) با پخش کردن نور مادون قرمز، مشابه خودرو های نظامی، دید شما در شب را روشن و واضح می ‌کند. در مقابل سیستمی از تکنولوژی FIR استفاده میکند، که برخلاف سیستم دید در شب نظامی، تصاویر را بر مبنای گرمای اجسام یا موجودات ایجاد می‌کند و تصویری شبیه نگاتیو فیلم عکاسی به وجود می‌آورد.

بزرگ ترین عیب این سیستم درست عمل نکردن آن در شرایط بد جوّی است، زیرا در شرایط بد جوّی نور مادون قرمز توسط قطرات باران، برف و یا تگرگ بلوکه می شوند و نمی تواند محیط روبه‌رو را کامل پوشش دهند. عیب دیگر این سیستم محدوده پوشش دهی پایین آن (بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر) است، زیرا منبعی که نور مادون قرمز تولید می کند پرقدرت نیست و محیط کم تر و نزدیک تری را تحت اثر خود قرار می دهد، به همین دلیل دوربین به کاررفته نمی تواند فضای دورتر و بیش تری را پوشش دهد.

سیستم دید در شب از آپشن های کمکی خودرو

 

5. دوربین 360 درجه

دوربین ۳۶۰ درجه یا «360degree camera»، یک نمای کلی از تمام فضای اطراف خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این آپشن از چهار دوربین خودرو در قسمت جلو، عقب و زیر آینه‌های بغل و همچنین سنسورهای موجود در آن‌ها تشکیل شده است، که در نهایت با کمک یک نرم‌افزار، اطلاعات دریافتی از دوربین‌ها آنالیز و پردازش می‌شود.

تصویر نهایی با دقت بالایی به راننده امکان انجام مانورهایی سخت همچون: پارک کردن در فضای تنگ، حرکت در ترافیک سنگین و حرکت در خیابان‌های باریک و تنگ را می‌دهد. این فرایند، یک نمای کامل و ۳۶۰ درجه از فضای اطراف خودرو را برای راننده به نمایش می گذارد. با استفاده از این قابلیت، راننده توانایی بیشتری در کنترل خودرو خواهد داشت و احتمال آسیب به خودرو بر اثر برخی حوادث را کاهش می دهد.

دوربین 360

 

6. نمایشگر شیشه جلو «HUD: Head-up Display»

نمایشگر هدآپ (HUD)  یکی از شگفت‌‌‌انگیز ترین آپشن های خودرو نوین است که تمام اطلاعات ضروری ماشین را روی شیشه جلو به نمایش می‌گذارد تا تمام حواس راننده به سمت جاده باشد و از تصادفات احتمالی جلوگیری شود. این یک فناوری با نمایشگر شفاف یا کوچک است که نیازی به تغییر زاویه دید راننده از جایی که به طور طبیعی به آن نگاه می‌کند ندارد. نمایشگر شیشه جلو نباید دید راننده را مختل کند.

از اولین هدآپ ها در وسایل نقلیه نظامی برای کمک به ناوبری و هدف گیری استفاده می شدند. اولین نسل از آن نوع HUD ها از صفحه نمایش CRT  استفاده می کردند. نسل دوم از آنها حالت جامد داشتند و مانند LED با نور پس زمینه اطلاعات را نمایش می‌داد.این فناوری معمولاً در هواپیماهای تجاری استفاده می‌شود. نسل سوم از اپتیک های هدایت موج استفاده می‌کند. آخرین نسل از آنها هم از لیزرهای اسکن برای نمایش انواع تصاویر و ویدئو استفاده می‌کند.

اطلاعات مورد نیاز نمایشگر شیشه جلو، توسط دوربین‌های تعبیه شده و رادارهای اطلاعات موجود در خودرو فراهم می‌شود و با کمک نقشه‌های دیجیتال و اطلاعات خارجی همچون محاسبات وضعیت جاده، موقعیت ماشین‌های اطراف، فاصله با خطوط جاده و… روی شیشه نمایش داده می‌شود. همچنین علاوه بر موارد خارجی، اطلاعات خود اتومبیل همچون کیلومترشمار، وضعیت سیستم گرمایشی، مقدار سوخت، دمای موتور و … نیز در معرض دید راننده قرار می‌گیرد.

نمایشگر شیشه جلو

 

7. سیستم تشخیص نقطه کور «BSD: Blind Spot Information»

آپشن رادار نقطه کور یا BSD یکی دیگر از آپشن‌های خودرو است که استفاده از آن در خودروها، امنیت رانندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این فناوری برای اولین‌بار این توسط کمپانی ولوو (Volvo) و در یک سدان لوکس خانوادگی به نام Volvo S80 مورداستفاده قرار گرفت. در اطراف ولوو اس 80 دو سنسور قرار گرفته بود که پس از سرعت 64 کیلومتر برساعت فعال شده و ورود هر شی‌ خارجی به محدوده خودرو را به راننده اعلام می‌کرد. پس از شرکت خودروسازی ولوو، کمپانی مزدا ژاپن نیز توانست با تجهیز مزدا CX9 به این سیستم امنیتی، نام خود را به‌عنوان دومین شرکت استفاده‌کننده از تکنولوژی رادار نقطه کور، در تاریخ ثبت کند.

پس از این دو شرکت بنام، خودروسازان دیگر نیز به‌مرور استفاده از Blind Spot Information System یا همان رادار نقطه کور را در دستور کار خود قرار دادند. وجود چنین سیستمی که از مجموعه «سنسورهای آلتراسونیکی» که امواج مکانیکی ارسال می‌کند، بهره می‌برد که به طور معمول در سپرهای جلو و عقب تعبیه می‌‌شوند، درون یک خودرو، به راننده کمک می‌کند تا در حین حرکت از وجود اتومبیل‌های دیگر در نقاط کور دید خود مطلع شود.

با استفاده از آپشن تشخیص نقطه کور، راننده می‌تواند بدون چرخاندن سرخود یا نگاه به جهت‌های مختلف، هنگام سبقت گرفتن یا تغییر لاین از وضعیت محیط اطراف خودرو و نقاط کور آگاه شود؛ پس از آن سیستم پیامی را به‌صورت هشدار ارسال می‌کند و روی آینه‌های جانبی خودرو نمایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب هم تمرکز راننده بر مسیر خود افزایش می‌یابد و هم احتمال بروز تصادفات ناشی از محدودیت زاویه دید، به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

سیستم تشخیص نقطه کور

 

8. سنسور باران «Rain Sensor»

یکی از حسگر های فوق العاده‌ای که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، “سنسور باران” یا Rain Sensor است. خودروسازان برای حذف یا جایگزینی سیستم برف پاک کن دستی روش های متعددی را آزمایش کرده اند. سنسور باران یک حسگر کاربردی و جدید است که به شیشه جلویی اتومبیل اضافه شده است. این سنسور در ابتدا میزان رطوبت شیشه جلوی خودرو را سنجش می‌کند و سپس با توجه به میزان رطوبت موجود و در صورت تشخیص بارش باران، برف پاک‌کن‌ها را به‌طور خودکار فعال می‌کند و این حسگر سرعت برف پاک‌کن های خودرو را بسته به میزان تجمع آب باران تنظیم می‌کند. حسگر باران معمولا در پشت آینه مرکزی خودرو قرار دارد.

اساس کار این سنسور این‌گونه است که امواج مادون قرمز را از فرستنده سنسور ارسال می‌کند و در صورت خشک بودن شیشه، این امواج از شیشه عبور می‌کند اما در صورتی که سطح شیشه رطوبت داشته باشد؛ این امواج، بلوکه و منعکس شده و به گیرنده سنسور بازمی‌گردند و پس از آن، کنترل یونیت، مقدار امواج ارسال شده را با مقدار موج دریافتی مقایسه می‌کند. در صورتی که مقدار امواج دریافت شده کمتر از مقدار ارسالی باشد سنسور به ECU دستور فعال شدن برف پاک کن را می‌دهد. پس حتما به یاد داشته باشید هنگام شست‌و‌شوی خودرو این آپشن را غیر فعال کنید.

سنسور باران

از نظر شما کدام یک از این آپشن ها در ایران بیشتر کاربرد دارد؟

در ادامه: بررسی جذاب ترین آپشن های خودرو؛ قسمت (2)

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *