تفاوت لاستیک رادیال و بایاس در چیست؟

وقتی صحبت از بایاس در مقابل لاستیک رادیال می‌شود، اختلاف‌ نظرات آشکاری وجود دارد. نظرات کارشناسانه متعددی در این‌باره مطرح است. در این مقاله به بررسی دقیق و تخصصی تفاوت لاستیک رادیال و بایاس می‌پردازیم، امروز در هم‌تایر تمام تفاوت‌های مربوط به نحوه تاثیر آن در تجربه رانندگی، مزایا، معایب، و همه چیزی که لازم است بدانید را به شما می‌گوییم تا این نوع تفاوت را به راحتی متوجه شوید. با ما همراه باشید.

تفاوت اصلی رادیال و بایاس چیست؟

تفاوت قابل‌توجه این دو نوع لاستیک در نوع ساخت و مزایایی است که در هر نوع موقعیتی ارائه می‌دهند. اصطلاحات «رادیال» و «بایاس» فقط اشاره به زاویه‌ای دارند که طناب‌های نایلونی به‌کار رفته در بافت لاستیک، روی‌هم قرار می‌گیرند تا یک تایر با بافت در هم تنیده و بادوام ایجاد کنند.

لاستیک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ لاستیک رادیال و لاستیک بایاس.

بایاس و رادیال

لاستیک رادیال

لاستیک رادیال با کمربندهای فولادی با زاویه ۹۰ درجه در هم تنیده شده‌اند. این ساختار یا اسکلت بندی به فاق لاستیک و آج تایر اجازه می‌دهد تا به طور مستقل عمل کنند. ساختار سیم‌های تقویت‌کننده در تایرهای رادیال، با زاویه 90 درجه روی هم قرار می گیرند. هر لایه اضافی در همان جهتی قرار می گیرد که لایه زیرین آن قرار دارد. سپس، کمربندهای تقویت کننده اضافه می شود. این کمربندها عمدتا از رشته های بافته شده از فولاد، نایلون، کولار یا مواد دیگر تولید می‌شوند. در آخر، مقدار لاستیک بیشتری روی کمربندها پیاده می‌شود تا آج ایجاد شود.

این نوع چینش باعث ایجاد گرمای کمتر و رانندگی نرم‌تر می‌شود. علاوه بر این، الگوی 90 درجه سبب می‌شود فاق لاستیک منعطف‌تر ‌شود. به طور خلاصه میتوان گفت تايرهای راديال از نظر تحمل سرعت‌های بالا، ایمنی بیشتر و سواری بهتر، گزینه خوبی محسوب می‌شوند. البته قيمت تمام شده آن‌ها نیز از لاستیک‌های باياس بيش‌تر است.

حتما بخوانید: هر آنچه که باید درباره فاق لاستیک بدانید!

سایر عناصر لاستیک رادیال عبارت‌اند از؛

  • آجی که از فضای داخلی لاستیک محافظت می‌کند و چسبندگی بالایی به چرخ می‌دهد.
  • سیم‌های فولادی که به آج مقاومت و استحکام می‌دهد.
  • یک‌لایه مارپیچ برای دوام و مانور بالاتر.
  • یک شانه ضخیم که از فضای داخلی در برابر ضربه و آسیب محافظت می‌کند.
  • فاق انعطاف‌پذیر که از فضای داخلی محافظت می‌کند و رانندگی را راحت‌تر می‌کند.
لاستیک رادیال

لاستیک رادیال

 

مزایای لاستیک رادیال

  • دیواره‌های جانبی انعطاف‌پذیر
  • کاهش مصرف سوخت به دلیل مقاومت غلتشی کمتر
  • رانندگی نرم‌تر به دلیل الگوی لایه‌های لاستیک
  • تضمین تماس پایدارتر با جاده و رانندگی نرم‌تر به دلیل خم‌شدن بیشتر دیواره‌های جانبی
  • لرزش کمتر
  • افزایش عمر لاستیک به دلیل گرمای کمتر تولید شده توسط لاستیک
  • تماس یکنواخت با زمین و سایش منظم آج
  • عمر مفید طولانی تر و صرفه‌جویی در بلندمدت
  • مقاومت در برابر سوراخ شدن به دلیل وجود تسمه های فولادی
  • چسبندگی و چنگ‌زنی بسيار عالی
  • عملكرد بهتر در جاده‌های خيس
  • ترمزگيری دقیق

معایب لاستیک رادیال

  • قیمت بالاتر
  • افزایش احتمال آسیب‌پذیری در هنگام تحمل بار بیش از حد یا کم بادشدن لاستیک
  •  تأثیر منفی ساختار فولادی کمربند بر کیفیت سواری
  •  آسیب به دیواره جانبی در اثر ترمزهای شدید
  •  افزایش صدای تایر به‌دلیل آج سفت‌تر

مطلب مرتبط: شاخص صدا در لاستیک چیست؟

لاستیک‌های بایاس

بایاس یا «Bias-Ply» هم به نوع ساخت لاستیک اشاره دارد. در لاستیک های بایاس تسمه‌های پلی استر با زاویه ۳۰ تا ۴۵ و بصورت متقاطع روی هم قرار می‌گیرند. متریال مورد استفاده آن از جنس پارچه‌های نایلونی می‌باشد که استفاده بیش از حد پلاستیک در این نوع لاستیک‌ها، دیوار کناری و آج را برعکس نوع رادیال به هم متصل می کند. این ساختار داخلی سفت باعث تماس کمتری با زمین می شود و ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد هوای داخلی و رویه لاستیک شود.

اکثر تایر‌های بایاس شامل 4 لایه هستند، به این معنی که دارای 4 لایه پارچه سیمی تقویت کننده هستند. وجود تعداد لایه های بیشتر، باعث می شود لاستیک محکم‌تر شود. برای وسایل نقلیه سنگین، لاستیک های 6 لایه، 8 لایه و حتی 10 لایه نیز تولید می‌شود. در لاستیک بایاس، دیوار جانبی و آج هر دو توسط چسب‌های خاص تقویت می‌شوند. ساختار مورب لایه‌های زیرین لاستیک بایاس باعث می‌شود دیواره‌های آن‌ها به اندازه لاستیک‌های رادیال انعطاف‌پذیر نباشند.

مزایای لاستیک بایاس

  • دیوارهای جانبی مستحکم‌تر به دلیل ساختار متقاطع اسکلت بندی
  • سواری نرم‌تر استثنا روی سطوح ناهموار
  • وزن کمتر لاستیک
  • فاق لاستیک سفت‌تر

معایب لاستیک بایاس

  • فرسایش زودتر از موعد آج‌ها
  • مقاومت غلتشی بالاتر و در نتیجه افزایش مصرف سوخت
  • فرمان پذیری ضعیف‌تر بدلیل مقاومت غلتشی بالا
لاستیک بایاس

لاستیک بایاس

کاربرد لاستیک رادیال و بایاس به چه صورت است؟

لاستیک‌های ماشین سنگین با لاستیک‌های خودروهای سواری معمولی یکسان نیستند. ماشین سنگین‌ها مانور نمی‌دهند، برای سرعت بالا ساخته نشده‌اند، یا زیاد نمی‌چرخند. لاستیک‌های خودرو در موقعیت ظریفی قرار می‌گیرند که همزمان باید سیستم تعلیق، فرمان و ترمز را هندل کند.

تایرهای رادیال برای سفرهای طولانی و مکرر جاده‌ای انتخاب مطمئن‌تری است و تجربه رانندگی نرم‌تری را در سطوح صاف به راننده می‌دهد. چسبندگی بهتر، هندلینگ مناسب‌تر و تولید گرمای کمتری دارند، به همین دلیل است که این تایر جای خود را در اکثر خودروهای سواری ثابت کرده است. تقاضای عمومی برای این نوع تایر از دهه 1970 افزایش‌یافت و از آن زمان تاکنون ادامه دارد. مردم از آن در انواع خودروها مانند خودروهای سواری، تریلرهای سبک و … استفاده می‌کنند.

لاستیک‌های بایاس در خودروهایی که استفاده کوتاه مدت و کم‌مصرف دارند، استفاده می‌شود؛ بنابراین منصفانه است که بگوییم این تایرها برای کاربردهای صنعتی مناسب‌تر هستند. عموما کاربرد آن‌ها در در کشاورزی، ساخت‌وساز، کارخانه‌ها، خودروهای ترابری و … است. ماشین‌های سنگینی که عمدتاً در جاده‌های بیرون شهری و با سرعت کم حرکت می‌کنند یا در مسیرهایی که جاده‌ها ناهموار هستند، لاستیک‌های بایاس در این نوع جاده‌ها بسیار عالی عمل می‌کنند.

تفاوت در تولید و قیمت

همانطور که گفتیم تفاوت اصلی لاستیک رادیال و بایاس  در نحوه تولید آن‌ها و چگونگی قرارگیری تسمه تایر است.

اولین لاستیک‌های رادیالی که توسط میشلین در سال 1964 ساخته شدند، با استفاده از سیم‌هایی ساخته می‌شدند که با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر روی هم قرار گرفته بودند. در واقع این لایه‌ها به‌خوبی روی قسمت مرکزی چیده شده‌اند. اما همان لایه‌ها روی دیواره‌های جانبی لاستیک گسترش نمی‌یابد. این جداسازی به دو ناحیه کلیدی تایر اجازه می‌دهد تا به طور مستقل عمل کنند. طناب‌ها از ترکیب پلی‌استر و فولاد ساخته شده‌اند که کل تسمه لاستیک را از سمتی به سمت دیگر وصل می‌کند.

قیمت لاستیک نیز از فاکتورهای مهم مقایسه لاستیک رادیال و بایاس است. از نظر قیمتی، به‌طور منطقی لاستیک‌های رادیال به دلیل محبوبیت، گران‌تر از تایرهای بایاس هستند.

تفاوت در طراحی آج لاستیک

طراحی آج لاستیک بین تایرهای رادیال و تایرهای بایاس، به طور قابل‌توجهی متفاوت است. لاستیک‌های رادیال دارای لایه‌های جداگانه برای دیواره‌های جانبی و آج هستند، به این معنی که بیشتر آج همیشه با جاده در تماس است. اما لاستیک‌های بایاس از طرحی استفاده می‌کنند که در آن آج تایر و دیواره جانبی تایر دارای لایه‌های پوششی مشابهی هستند، به این معنی که استحکام آج و دیواره جانبی به یکدیگر وابسته هستند. طول عمر آج نیز با لاستیک‌های رادیال بهبود می‌یابد، زیرا تنش‌های وارد شده بر روی دیواره جانبی لاستیک تأثیر کمتری بر نحوه سایش آج‌ها دارد.

مخلص کلام

با بررسی دقیق و تخصصی هر دو نوع لاستیک متوجه شدیم که لاستیک‌های رادیال به‌دلیل برخی مزایای ذکر شده از محبوبیت و عمومیت بیش‌تری نسبت به لاستیک‌های بایاس برخوردارند. تایرهای بایاس بیش‌تر کاربرد صنعتی و ترابری دارند، در عین حال اغلب خودروهای سواری از لاستیک رادیال استفاده می‌کنند. البته قیمت تمام شده لاستیک رادیال از لاستیک بایاس مشخصا گران‌تر است. پس از مطالعه این مقاله متوجه تمامی تفاوت‌ها و مزایا و معایب هردو نوع این لاستیک‌ها خواهید شد. در پایان سوالات و نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید!

به زودی فروشگاه رینگ و لاستیک هم‌تایر در همدان به عنوان شعبه اول افتتاح خواهد شد. در هم‌تایر می‌توانید با آسودگی خاطر و تضمین بهترین قیمت و کیفیت لاستیک مورد نظر خودتان را خریداری کنید. جهت مشاوره و خرید لاستیک در همدان می‌توانید به فروشگاه همتایر مراجعه کنید. با خیال راحت همـ‌،تایر میشه خرید!

ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی از تیم محتوای مجله هم‌تایر

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *