چرا قیمت لاستیک همیشه در حال تغییر است؟

زنجیره تامین لاستیک به مانند سایر صنایع متاثر از عوامل اقتصادی مثل تورم دائما در حال نوسان است. هزینه‌های مربوط به فرآیند جمع آوری، ذخیره، انتقال منابع از مبدا به مقصد «لجستیک» و قیمت مواد خام در بالاترین حد تاریخی است. علاوه بر این، تورم باعث افزایش قیمت‌ها در بیشتر جنبه‌های تجارت شده است. در صنعت تایر، تولیدکنندگان در پاسخ به این افزایش‌ها، قیمت‌ها را چندین بار افزایش داده‌اند. در این مطلب علاوه بر عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت لاستیک به بررسی تغییر قیمت برند‌های خارجی هم خواهیم پرداخت.با ما در مجله هم‌تایر همراه شوید.

عوامل تغییر قیمت لاستیک

قیمت تایر مانند هر کالای دیگری، تحت تأثیر دو عامل عمده است؛ تا آنجایی که به عرضه و تقاضا مربوط می شود، هیچ تغییر عمده‌ای اتفاق نمی‌افتد. این نرخ در چند سال گذشته تقریبا ثابت بوده و برای پنج تا 10 سال آینده نیز دچار نوسان زیادی مخواهد شد.

  •  عرضه و تقاضا 
  •  نوسانات قیمت مواد اولیه 

نوسانات قیمت مواد اولیه شامل موارد زیر است؛

  • قیمت تمام شده مواد اولیه از جمله کائوچو طبیعی و مصنوعی
  •  قیمت نفت خام

مطلب پیشنهادیچالش‌های صنعت تایر: افزایش قیمت مواد اولیه

افزایش قیمت لاستیک                                     

قیمت جهانی نفت چه تاثیری بر قیمت تایر دارد؟

60 درصد مواد اولیه‌ای که برای ساخت تایر مصرف می‌شود برگرفته از پتروشیمی است، بنابراین قیمت نفت تاثیر زیادی بر قیمت لاستیک دارد.

 هزینه حمل و نقل چقدر بر قیمت تایر در سطح عمده فروشی و خرده فروشی تأثیر می گذارد؟

هزینه‌های حمل و نقل بخش عمده‌ای از هزینه کلی‌ای که مصرف کننده برای یک تایر می‌پردازد را تشکیل می دهد. از کارخانه تا انبار توزیع و خرده فروشان، تدارکات زیادی را درگیر خود کرده است. لاستیک‌ها نیز سنگین هستند و حجم زیادی را اشغال می کنند، بنابراین هزینه‌های حمل و نقل بالایی دارند.

با هم نگاهی به افزایش قیمت تایر‌های خارجی خواهیم داشت؛

  • Bridgestone
  •  Continental
  • Goodyear
  • Hankook
  • Kumho
  • Pirelli
  • Sumitomo
  • Toyo
  • Yokohama

قیمت لاستیک برند های خارجی

بریجستون | Bridgestone

شرکت بریجستون آمریکا قیمت تایرهای سواری، کامیون سبک و موتورسیکلت با برندهای بریجستون، فایرستون وفیوژن را در ایالات متحده و کانادا تا 10 درصد درتاریخ 1 ژوئیه افزایش داد.سازنده تایر‌های تجاری بریجستون برای چهارمین بار در سال 2022 افزایش قیمت داشته است. OTR و کشاورزی برند بریجستون و فایرستون تا 15 درصد در ایالات متحده و کانادا در تاریخ 1 می هم افزایش قیمت داشتند.

اسکات دیمون، مدیرعامل بریجستون آمریکا، بیان کرد: مصرف کنندگان حداقل در حال حاضر نسبت به افزایش قیمت‌ها دلسرد نیستند. او افزود: “ما قطعا شاهد یک اقتصاد داغ هستیم که با وجود افزایش قیمت‌ها و تورم، تقاضا همچنان بسیار قوی است. “این یک سورپرایز خوشایند است.”

کانتیننتال | Continental

قیمت لاستیک های سواری و کامیونت با برندهای جنرال و کانتیننتال در بازار ایالات متحده در تاریخ 1 ژئن افزایش داشته است.این افزایش قیمت برای ششمین بار در 16 ماه گذشته اتفاق افتاده است.

گودیر | Goodyear

قیمت تایرهای مصرفی با نام تجاری گودیر و کوپردر ایالات متحده و کانادا تا 10٪ و تایر کامیون‌های تجاری تا 6٪ در تاریخ 1 ژوئیه افزایش داشته است و این اخرین افزایش قیمت در سال 2022 بوده است. قبل از آن سه بار در سال 2021 ، تا 14 درصد برای تایر‌های تجاری و 12 درصد برای مصرف کننده قیمت‌ها را افزایش داده است.

دارن ولز، مدیر ارشد مالی شرکت گودیر: افزایش قیمت مواد خام و سایر هزینه‌هایی که تحت تاثیر تورم هستند را مهم‌ترین عامل نیاز به افزایش قیمت‌ها ذکر کرد. این تغییرات روی همه برندهای پرچمدار گودیر، کوپرو برند‌های وابسته تاثیر‌گذار است.

هانکوک | Hankook

شرکت هانکوک تایر آمریکا قیمت لاستیک‌های سواری و کامیونت را در یکم می 2022 تا 8 درصد افزایش داد. افزایش قیمت قبلی شرکت هانکوک حدود بالای 7 درصد در آگوست 2021 روی تایر های سواری و کامیونت  اتفاق افتاد. تیم هانکوک عنوان کرد: قیمت هر محصول نسبت به سبد دارایی هر برند متغیر است و عوامل متعددی از جمله افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه عملیاتی، لجستیک و عوامل دیگر در قیمت نهایی محصول تاثیر دارند.

کومهو | Kumho

کومهو تایر کانادا قیمت‌های تایر سواری و کامیونت را بین 7 تا 5 درصد در تاریخ یک جولای 2022 افزایش داد. قبل از این، آخرین افزایش قیمت این شرکت مربوط به تاریخ 1 آوریل بود. کومهو تایر کانادا، بالا بودن هزینه‌ها را دلیل افزایش قیمت می‌داند.

پییرلی | Pirelli

شرکت پییرلی، لاستیک های سواری و کامیونت را تا 10 درصد در تاریخ 15 ژوئن 2022 افزایش داد.این شرکت برای سومین بار در سال 2022 این تغییرات قیمتی را اعمال کرد.

سومیتومو | Sumitomo

شرکت سومیتومو در ایالات متحده امریکا، قیمت تایر‌های سواری و کامیونت را به میزان نامعلومی در تاریخ 1 ژوئیه 2022، برای سومین بار در سال 2022 افزایش داد. این شرکت برای آخرین بار، قیمت برند‌های فالکن واستو را در تاریخ 1 مارس تا 2022 هشت درصد بالا برده بود.

تویو | Toyo

تویوتایر قیمت‌های پایه نمایندگی‌ها را در خودروهای سواری منتخب، کامیونت و لاستیک تجاری تا 10 درصد افزایش داده است.

مایکل گرابر، رئیس و مدیرعامل شرکت تویوتایر آمریکا عنوان کرد: افزایش قیمت ها یک مقابله ضروری برای افزایش هزینه‌ها در مواد خام، لجستیک و نیروی کار برای تویو و سایر افراد در صنعت بوده است. پیش بینی آینده دشوار است. اما ما دائما به دنبال کارایی در زنجیره تامین برای مدیریت هزینه‌های ساخت و توزیع لاستیک هستیم.

یوکوهاما | Yokohama

یوکوهاما تایر، در تاریخ 1 ژوئیه قیمت تایرهای مصرفی و تجاری جایگزین را در ایالات متحده به میزان نامعلومی افزایش داد. این دومین افزایش شرکت در سال 2022 و ششمین افزایش از دسامبر 2020 است.

استن می‌گوید: «ما اغلب می‌بینیم که عرضه و تقاضا باعث بسیاری از تصمیم‌گیری‌های قیمت‌گذاری در صنعت می‌شود، اگرچه این عامل مهمی است ولی عوامل زیاد دیگری وجود دارند که احتمالاً در برخی از اقدامات اخیر قیمت‌گذاری نقش دارند.»

 معاون اجرایی فروش و پشتیبانی یوکوهاما، بیان می‌کند: یکی از مهم‌‌ترین تاثیراتی که امروزه همه با آن مواجه هستند، افزایش هزینه نیروی کار و حقوق است. این روند احتمالا ادامه داشته باشد و این موضوع از علل مهم افزایش‌ قیمتی است که در سراسر صنعت لاستیک مشاهده می کنیم. ما امیدواریم که این چرخه شروع به تثبیت کند؛ با این حال، فکر می‌کنم دو سال گذشته به ما آموخته است که پیش‌بینی آینده بسیار دشوار است.»

جمع‌بندی

تغییر قیمت همیشگی لاستیک به عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت مواد‌اولیه مربوط می‌شود. با توجه به بررسی برند‌های خارجی ذکر شده مهم‌ترین فاکتور‌های تاثیر‌گذار در قیمت لاستیک قیمت مواد خام یا اولیه است. در کل هزینه‌های مربوط به تولید از جمله هزینه‌ی حمل‌و‌نقل، حقوق و بیمه هم نقش به سزایی در تغییر قیمت همیشگی لاستیک دارند؛ اما علاوه بر افزایش قیمت تمام شده لاستیک، تقاضا همچنان پابرجاست.

منبع

 

 

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *