آخرین اخبار از تعرفه واردات خودرو 1401

مسئله حائز اهمیت در بحث داغ واردات خودرو، تعرفه واردات خودرو است. یکی از عوامل افزایش قیمت خودروهای وارداتی مربوط به تعرفه‌‌های بالای وارداتی است. پیش‌تر سخنگوی وزارت صمت به شناور بودن تعرفه‌ی واردات خودرو اشاره کرده بودند. در این مقاله در مجله‌‌ی هم‌تایر به تعرفه واردات خودرو و تاثیرات و عوامل موثر بر آن می‌پردازیم.

مسیر پرتلاطم تعرفه واردات خودرو از سال 1397 تا ۱۴۰۱

تا قبل از اتمام سال 1390 هزار خودرو از کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی وارد کشور شد. اما تا مدتی جزئیات دقیقی از تعرفه واردات خودرو مطرح نشده بود. به گزارش سلامتیان خودرو، ابهامات واردات خودرو به‌قدری برجسته است که لازم است، وزارت صمت برای شفا‌ف‌سازی بیشتر بار دیگر نگاهی به آیین‌نامه واردات خودرو داشته باشد و البته ایرادات برطرف شده را نیز منتشر کند.

تعرفه واردات خودرو سال ۹۷ تا ۱۴۰۱

در سال 1397 بنا به محدودیت‌های ارزی تحمیل شده به کشور و طبق تصمیم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال 1401 ممنوع اعلام شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فاطمی‌امین «وزیر کنونی صمت» در سال گذشته وعده داد که تا پایان خرداد سال ۱۴۰۱ تکلیف تعرفه واردات خودرو مشخص خواهد شد و آیین‌نامه‌ای بدین منظور تصویب خواهد شد.

بااین‌حال از ابتدای سال جاری، کش‌وقوس‌های فراوانی در مورد واردات یا عدم واردات خودرو مطرح بود، اما در نهایت آیین‌نامه واردات خودرو تنظیم و وعده واردات خودرو تا شهریورماه ابلاغ شد. البته تقریباً ۳ ماه طول کشید تا آیین‌نامه مذکور در هیئت دولت به تصویب برسد.

در نهایت اوایل شهریورماه 1401 آیین‌نامه واردات خودرو به تصویب هیئت دولت رسید و اعلام شد که یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است. این خودروها شامل خودروهای اقتصادی با دامنه قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو و خودروهای بین ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو می‌شود. از جمله مهم‌ترین شروط واردات خودرو، انتقال فناوری اعلام شد تا از این طریق زمینه توسعه‌ی تولید خودروهای اقتصادی در داخل کشور، طبق برنامه‌ریزی‌ها فراهم شود.

مطلب پیشنهادی: انتقال تکنولوژی در قبال واردات خودرو 1401

تعرفه واردات خودرو

تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱

واردات خودرو تا سقف قیمت ۲۵ هزار دلار به معنای افزایش قیمت خودروهای داخلی نیست. یکی از مواردی که باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد، تعرفه‌ بالای واردات آن است. تعرفه‌ واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ بین ۴۰ تا ۷۵ ‌درصد بر اساس حجم موتور ماشین متغیر خواهد بود. در واقع هر چه‌قدر حجم موتور ماشین بالاتر و قیمت آن بالاتر باشد، تعرفه واردات خودرو هم به مراتب بالاتر می‌رود؛ همچنین هر چه کلاس خودرو بالاتر و قیمت بیشتری داشته باشد، مالیات نقل‌وانتقال خودرو هم به تبع آن بیشتر می‌شود.

برای مثال یک خودرو ۷ هزاردلاری، ۴۰% هزینه گمرک دارد که معادل 2.800 دلار می‌شود و بدین معناست که این خودرو زمانی که وارد کشور شود، قیمت تمام‌شده آن 9.800 دلار خواهد بود. اما رقم تعرفه برای یک خودرو ۲۵ هزاردلاری، ۷۰% تمام خواهد شد. به‌عبارتی باید ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار بابت نرخ تعرفه این خودرو بپردازید و قیمت نهایی این خودرو در داخل کشور 42.500 دلار خواهد بود. به عبارتی باید 1.580.000.000 تومان بابت خرید این خودرو پرداخت کنید.

به گفته عبدلله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت:

گذر از فضای یاس آلود خودرویی کشور و رسیدن به بالندگی در این صنعت دور از ذهن نیست. مطابق چشم‌انداز ۱۴۰۴ قرار است جز ۱۰ کشور برتر خودرویی جهان در آن سال باشیم و بر اساس آن لازم است با پلتفرم‌های موجود به هم‌افزایی بپردازیم و در مرحله سوم، به گشایش و گسترش بازارهای صادراتی فکر خواهیم کرد. تنها در این صورت است که می‌توان صنعت خودروی کشور را به عنوان موتور محرکه کشور در گام دوم انقلاب معرفی کرد.

برای پیگیری آخرین اخبار واردات خودرو و حوزه‌های مرتبط با آن مجله‌ی هم‌تایر را دنبال کنید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *