تاریخچه جذاب کمپانی رولز رویس

رولز رویس از آن دسته از برندهای لوکس خودرویی با اصالت و خوش سلیقه است که به خوبی می‌داند چگونه ناز علاقمندان به محصولات شرکتش را بخرد! در حال حاضر رولز رویس «Rolls-Royce Motor Cars Limited»، زیر مجموعه گروه بی ام و «BMW» فعالیت می‌کند.

رولز رویس در سال 1906 متولد شد، این برند حاصل شراکت و هم‌فکری چارلز رولز و هنری رویس بود، اما برند فعلی که متعلق به بی ام و است، هیچ ارتباط مستقیمی با محصولات تولید شده قبل از سال 2003 ندارد. رولز رویس قدیمی هم در زمینه تولید خودرو فعالیت داشت، هم در زمان جنگ جهانی اول درگیر ساخت موتور هواپیما بود.

مطلب خواندنیمعرفی جذاب ترین آپشن های خودرو! قسمت 1

رولز رویس قدیمی

همانطور که گفتیم، رولز-رویس حاصل همکاری چارلز رولز و هنری رویس بود. این برند توانست به سرعت جایگاه بالایی در صنعت خودروسازی به دست بیاورد و محصولاتش را به عنوان «بهترین خودروهای جهان» عرضه کند. در دوران جنگ جهانی اول، این کارخانه نیز همانند بسیاری از برندهای خودروسازی دیگر، قدمی به سوی تولید موتور هواپیما برداشت. طولی نکشید که توانست در زمینه تولید موتورهای دفاعی هواپیماهای داخلی نیز آبرویی برای خود دست و پا کند.

در سال ۱۹۷۱ این شرکت در آستانه ورشکستگی بود و برای مقابله با ورشکستگی شرکت رولز رویس، دارایی‌های آن توسط دولت بریتانیا، ملی اعلام گردید و به عنوان سازنده موتور هواپیما به فعالیت ادامه داد. در نهایت در سال 1980، به ویکرز که یک شرکت مهندسی خوش نام بود، فروخته شد.

نماد رولزرویس

نماد رولزرویس

رولز رویس جدید

زمانی که بی ام و در سال 1998، گواهی استفاده از لوگوی تجاری برند رولز رویس را گرفت و بسیاری از حق و حقوق آن را از کمپانی فولکس واگن «Volkswagen» خرید، این برند به زیرمجموعه رسمی و دارایی این غول خودروساز آلمانی تبدیل شد. اولین محصول این برند، در سال 2003 تولید و به بازار عرضه شد. این ماشین که Phantom نام دارد، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای لوکس در سراسر دنیا به شمار می‌آید. 22 سال پیش، ویکرز تصمیم گرفت که Rolls-Royce Motors را بفروشد. بسیاری از برندها فرصت را غنیمت شمردند و اقدام به خرید کمپانی کردند.

تاریخچه این برند با بنتلی به‌ویژه پس از سال 1931 درهم‌آمیخته است. نتیجه چشم‌انداز دو مرد چارلز رولز و سر هنری رویس تشکیل کمپانی رولزرویس بود. کمپانی رولزرویس به سال 1904 بازمی‌گردد که هنری رویس به چارلز رولز در منچستر معرفی شد. رویس از سال 1884 یک تجارت الکتریکی و مکانیکی را اداره می‌کرد، این در حالی است که رولز یکی از اولین فروشندگان خودرو در بریتانیا بود.

چارلز رولز

چارلز استوارت رولز سال ۱۸۷۷ در لندن، در خانواده‌ای ثروتمند متولد شد. پدر او علاوه بر عضویت در مجلس پادشاهی، فرمان‌دار منطقه‌ی لانگاتک «Llangattock» در ولز نیز محسوب می‌شد. چارلز رولز هم، علیرغم تولد در لندن، ملیت ولزی گرفت. مادر او نیز اشراف‌زاده انگلیسی مرتبط با خانواده‌ی سلطنتی بود.

چارلز رولز بعد از سطح ابتدایی وارد دانشگاه اتون «Eton College» شد که در زمینه‌ی مهندسی و مکانیک، از سال ۱۴۴۰ میلادی «بیش از ۵۰۰ سال قبل» سابقه‌ داشت. رولز بعد از آن دوره‌های مطالعاتی و تحصیلی خود را در کمبریج ادامه داد. در سال ۱۸۹۶ هنگامی که تنها ۱۸ سال داشت، اولین محصول پژو با پیشرانه ساخت فرانسه را خریداری کرد.

براساس اسناد تاریخی، رولز صاحب اولین خودرو در منطقه‌ی کمبریج و سومین مدل در تمام کشور ولز بود. او حتی، تلاش زیادی برای تدوین قوانین راهنمایی و رانندگی در خیابان‌ها کرد. در سن ۲۱ سالگی، چارلز رویس از کمبریج فارغ‌التحصیل شد و به استخدام یک شرکت حمل‌ونقل ریلی و دریایی درآمد. اولین شغل او در سال ۱۸۹۸، شروع همکاری با پروژه‌‌ای در زمینه‌ی قایق‌هایی با پیشرانه‌ی بخار بود.

پیش از اقدام به ساخت خودرو، چارلز رولز وارد بازار دلالی خودرو شد. در سال ۱۹۰۳، با کمک ۶۶۰۰ پوندی از پدرش، شرکت رولز را راه‌اندازی کرد که بر واردات خودرو از کشورهای اروپایی و خصوصا محصولات پژو فرانسه تمرکز داشت.

charles rolls

رولز علاقه‌ی بسیار زیادی به هوانوردی داشت و در این زمینه دارای جایگاهی مهم در تاریخ انگلستان شد. او توانست، بیش از ۱۷۰ سفر با بالون داشته باشد و در سال ۱۹۰۳، رکورد طولانی‌ترین مدت پرواز در کشور را ثبت کند. چارلز رویس، دومین بریتانیایی است که با هواپیما، به خلبانی برادران رایت پرواز کرد.

رولز، دومین فرد در تاریخ انگلستان است که موفق به دریافت گواهینامه‌ی خلبانی شد. او در سال ۱۹۰۹، رکورد ۲۰۰ پرواز با هواپیما داشت و نخستین کسی بود که مسیر کانال مانش «مسیر آبی ۳۴ کیلومتری بین انگلیس و فرانسه» را به‌صورت رفت و برگشت متوالی، طی کرد.

چالز رولز در سال ۱۹۱۰ و هنگامی که تنها ۳۲ سال داشت؛ هنگام فرود هواپیما دچار حادثه شد و درگذشت. او نخستین بریتانیایی و دوازدهمین انسان دنیا محسوب می‌شود که براثر سانحه هوایی کشته می‍‌شد.

هنری رویس

فردریک هنری رویس، متولد ۱۸۶۳، حدود ۱۴ سال از چالز رولز مسن‌تر بود. او در سن ۹ سالگی، با فوت پدرش به کارهای مختلفی از جمله دست‌فروشی، تلگرام‌ رسانی و پخش روزنامه روی آورد. هنری رویس فقط یک سال به مدرسه رفت و بعد از آن تا ۱۹ سالگی، کارهای فنی مختلفی انجام می‌داد. با کسب تجربه به‌عنوان تاسیسات یک شرکت مرتبط با برق شهری در لیورپول، هنری رویس شرکت خود را در زمینه‌ی تولید کلید و پریز در سال ۱۸۸۴ تأسیس کرد.

henry Royce

حدود ۱۰ سال بعد از آغاز فعالیت رویس در صنعت، شرکت او تولیداتی مثل دینام برق و جرثقیل الکتریکی داشت. در سال ۱۸۹۹، شرکت رویس دارای ۲ کارخانه در منچستر بود و سهام عمومی‌اش را عرضه کرد. با شروع قرن بیستم و رشد صنعتی کشورهای آلمان و امریکا، محصولات برقی وارداتی با قیمت مناسب به انگلستان رسید. این شرایط، ادامه‌ی فعالیت شرکت رویس در تولیدات موتورهای برقی را تهدید کرد و مشوق او برای تولید خودرو شد.

هنری رویس تا سال ۱۹۰۴، چند مدل خودروی فرانسوی از برندهای دیون «De dion» و دکاویل «Decauville» خرید. این محصولات، استاندارد و دوام کیفیتی لازم را نداشتند؛ اما رویس با بررسی دقیق آن‌ها در کارخانه‌ی خود، اصول خودروسازی را فرا گرفت. او توانست با مهندسی معکوس روی دیگر محصولات شرکت‌های مختلف، ۳ خودرو تولید کند.

یکی از خریداران خودروهای رویس، هنری ادوموند بود که دوستی نزدیکی با چارلز رولز داشت. در آن زمان، رولز صاحب نمایشگاه خودرو در لندن بود. سرانجام، دیدار تاریخی هنری رویس و چارلز رولز در ۴ می ۱۹۰۴ مصادف با ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۲۸۳ خورشیدی رخ داد. آن‌ها توافق کردند تمامی تولیدات خودرویی شرکت رویس به چارلز رولز فروخته شود و نام رولزرویس «Rolls-Royce» را برای این میراث برگزیدند.

اولین محصول با برند رولزرویس، اواخر سال ۱۹۰۴ در نمایشگاه خودرویی در پاریس به نمایش درآمد. شرکت آن‌ها با مالکیت مشترک و با نام کامل رولزرویس لیمیتد در سال ۱۹۰۶ ثبت شد. هنری رویس در این کارخانه، سمت مهندس ارشد و طراح خودرو را بر عهده داشت. سال ۱۹۰۷ خودروهای رولزرویس دارای شهرت بالایی از لحاظ کیفیت ساخت و دوام قطعات بودند. شعار تبلیغاتی «رولزرویس بهترین خودروی دنیا» از همان سال در آگهی‌های شرکت، استفاده می‌شد.

هنری رویس در سال ۱۹۱۸، به جهت ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ی صنعت خودرو و هوانوردی «ساخت پیشرانه‌ هواپیماهای ارتش سلطنتی در جنگ جهانی اول»، از پادشاهی انگلستان لقب Sir و مدال OBE که معادل افسر عالی‌رتبه در امپراتوری بریتانیا است، را گرفت. او در سن ۷۰ سالگی در سال ۱۹۳۳ درگذشت.

داستان تأسیس شرکت رولزرویس

همکاری چارلز رولز و هنری رویس در سال ۱۹۰۴، منجر به تأسیس شرکت رولز رویس شد که از سال ۱۹۰۶ به ثبت رسمی رسید. بنابر شنیده‌ها، بخش اصلی سرمایه‌ برای شروع به کار شرکت، توسط چارلز رولز تأمین شد که علاوه‌بر ثروت قابل‌توجه، دیوانه‌وار به خودروها علاقه داشت. در سمت دیگر ماجرا، رویس از نظر فنی، مهندسی خبره بود. البته نباید فراموش کرد، چارلز رولز فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک بود؛ درحالی‌که رویس، هرگز به دانشگاه نرفته بود و اصول مهندسی را طبق تجربه آموخت.

هنری و رویس

کمپانی رولز رویس و رخدادهای سال 1906

در سال 1906، این دو کارآفرین شرکت Rolls-Royce Limited را تاسیس کردند و شروع به جستجوی مکانی مناسب برای کارخانه تولید خودرو کردند. آنها چندین مکان از جمله منچستر را که رویس در آنجا کارخانه داشت در نظر گرفتند، اما در نهایت تصمیم به ورود به شهر Derby گرفتند، زیرا شهردار دربی به آنها برق ارزان‌قیمت برای تولید ارائه می‌کرد. کارخانه رولز رویس در Derby توسط رویس طراحی شد و تولید شرکت از سال 1908 آغاز شد.

علاوه بر خودروهای دو، سه و چهارسیلندر، رویس کار روی توسعه یک مدل شش سیلندر جدید باقدرت 40/50 اسب بخار را آغاز کرد. در سال‌های بعد، رولز رویس به طور انحصاری بر روی مدل جدیدی که به‌عنوان شبح نقره‌ای معروف است، تمرکز کرد. همین مدل بود که رولز رویس را به یکی از محبوب‌ترین برندها تبدیل کرد و شرکت را ترغیب کرد کارخانه دومی را در ایالات متحده افتتاح کند تا بتواند باعرضه و تقاضا مطابقت داشته باشد. با این‌حال، کارخانه در ماساچوست، در سال 1931 در نتیجه رکود بزرگ تعطیل شد.

 

کمپانی رولز رویس پس از ورود به سال 1907

از سال 1907 تا 1923 کمپانی رولز رویس، یک خط‌مشی مستقیم برای تولید یک مدل خاص داشت که در ابتدا با نام 40/50 و بعداً به‌عنوان شبح نقره‌ای شناخته می‌شد. این خودرو با روغن‌کاری موتور تحت‌فشار، احتراق دوگانه و کاربراتوری پیشرفته، نسبت به خودروهای هم عصر خود بسیار جلوتر بود و به خودرو قدرت هندلینگ عالی، سواری نرم و قابلیت اطمینان و طول عمر بالایی می‌داد. این خودرو بلافاصله در انگلستان پس یک سری آزمایش‌های جهانی شهرت یافت که معروف‌ترین آن آزمایش 15000 مایلی RAC 1907 بود.

این خودرو در اواخر سال 1906 با یک موتور 7 لیتری معرفی و تا سال 1925 در بریتانیا و تا سال 1926 در ایالات متحده تولید شد. در سال‌های 1913 و 1914 با تقویت موتور، جایگزینی گیربکس سه‌سرعته با چهار سرعته و بهبود عملکرد ترمزها، این خودرو پیشرفته‌تر شد. محصول به‌دست‌آمده آن‌قدر خوب بود که به طور منطقی نام «بهترین خودروی جهان» را به خود اختصاص داد و تا اواخر دهه 1920 در خط تولید باقی ماند و به دلیل عملکرد خارق العاده، در بازار خودرو آن زمان یکه‌تازی می‌کرد.

خودروی 40/50 یا شبح نقره‌ای

خودروی 40/50 یا شبح نقره‌ای

کمپانی رولز رویس: سال 1911

بین سال‌های 1911 و 1913، 188 خودرو از لندن تا ادینبورگ تولید شد. سپس، پس از عملکرد فاجعه‌بار جیمز رادلی در سال 1912، رولز رویس یک جعبه‌دنده چهار‌سرعته را معرفی کرد. با شروع سری 2400 در سال 1913، تقریباً تمام خودروهای استعماری یا قاره‌ای لندن تا ادینبورگ با گیربکس‌های چهار‌سرعته مجهز بودند. در سوابق کارخانه از این خودروها به‌عنوان عقاب آلپاین یا AE یاد می‌شد. Alpine Eagle به‌طورکلی دارای کالسکه باز سبک‌وزن، فنرهای سبک جاده و چنگک‌های پایین فرمان بود.

این نسخه اسپورت، از اواخر سال 1913، در اوایل دهه 1920 به‌عنوان مدل‌های اسپید یا حتی Alpine Eagle با پیستون‌های آلومینیومی سبک‌تر شناخته شد. به‌تدریج تقریباً تمام پیشرفت‌ها در شاسی استاندارد گنجانده شد. این خودرو در طول عمر خود با انواع بدنه از بهترین سازندگان اتوبوس، از ماشین‌های تورهای بزرگ گرفته تا لیموزین‌های باشکوه بهتر بود. علاوه بر دیگر محاسن آن، شاسی بسیار مناسب بود و امکان تعبیه رانندگی بسیار زیبا را فراهم می‌کرد.

شبح نقره‌ای «Silver Ghost» از 1907 تا 1923

در بین تمام رولز رویس‌های قبل از 1939، Silver Ghost سخت‌گیرانه‌ترین خودرو برای نگهداری و رانندگی است، اما همچنین احتمالاً با ارزش‌ترین آنهاست زیرا نه‌تنها جزئیات ساخت آن جذاب است، بلکه رانندگی و سواری بسیار دلنشینی نیز دارد. مخصوصاً هنگامی که با متریال نسبتاً سبک ساخته شده باشد.
از سال 1914 به بعد، Ghost دارای ترمزهای، دستی و پائی در محور عقب بود. از سال 1924 ترمزهای چرخ جلو به یک سیستم قدرتمند مجهز شدند و کیفیت ترمز گیری را به میزان قابل‌توجهی افزایش دادند.
فرمان، جدا از زمانی که خودرو پارک شده است، بسیار دقیق و سبک است و فشار بسیار نرمی روی فرمان لازم است تا بپیچید. پس از استارت، شروع حرکت خودرو آرامش‌‌بخش است. بیشترین صدا ناشی از باد است که بسته به نوع کار نصب شده متفاوت است. طراحی جذاب شبح رولز رویس در زمان خودش بسیار کم‌نظیر بود.

اینجا بخوانیدنوستالژیک ترین خودروهای ایران؛ ملاقات با پیرمردهای جنتلمن! قسمت 1

ROLLS-ROYCE مدل 20 HP

زمانی که The 20-Ghost Cub ساخته شد، به‌دلیل کمبودهای ناشی از جنگ جهانی دوم، هنوز کاستی‌های زیادی در زمینه خودرو در جهان وجود داشت. بااین‌حال، تعداد زیادی از رولز رویس‌های کوچک‌تر با قدرت 20 یا 30 اسب بخار ساخته شده بودند که بازهم بسیار محبوب بودند. آنها با قیمتی مناسب در دسترس بودند و اغلب توسط دانشجویان برای حمل‌ونقل روزمره خریده می‌شدند.

20HP در اوایل دهه 1920 معرفی شد تا یک خودروی کوچک‌تر، ارزان‌تر و متناسب با نیازهای راننده ارائه دهد. این خودرو از هر نظر به طرز محسوسی یک Silver Ghost کوچک بود، با موتوری با قدرت نصف شبح ، شاسی و بدنه آن هم در مجموع دو فوت کوتاه‌تر بود و وزن آن حدود 500 کیلوگرم کاهش یافته بود.

این خودرو بلافاصله به محبوبیت رسید و دسته خاصی از رانندگان را به خود جذب کرد. این خودرو به‌ویژه در میان افراد مرفه مانند پزشکان و وکلا بسیار فراگیر شد و به آن‌ها خودرویی بسیار قابل‌اعتماد و متمایز داد تا بتوانند به نوعی فخر فروشی کنند!

از این خودروها بین سال‌های 1922 و 1929، 2912 دستگاه ساخته شد که تعداد خوبی از آنها امروزه به عنوان عتیقه در سراسر جهان باقی‌مانده است. در کمال تعجب، مالکان خودروی رولز رویس تونتی هم از راننده‌ی شخصی برای هدایت خودرو استفاده می‌کردند و شخصا علاقه‌ای به رانندگی و نشستن پشت فرمان اچ پی 20، نشان نمی‌دادند. این موضوع، هنری رویس و دیگر مهندسان شرکت را به تمرکز بیشتر بر بهبود راحتی سرنشینان عقب و ساخت کابینی بزرگ‌تر تشویق کرد.

Rolls Royce 20hp

مدل بازسازی شده و باری 20HP

رولز رویس فانتوم «1925»

فانتوم I بسیار شبیه به مدل بعدی Silver Ghost است؛ زیرا تغییر اصلی در موتور انجام شد و شاسی، سیستم تعلیق، گیربکس و ترمز را دقیقاً مانند Ghostهای قبلی باقی گذاشت. فانتوم I، یا همان فانتوم جدید هم خیلی زود، محبوبیت خود را نشان داد، اگرچه از سال 1925 تا 1929 تولید بسیار کوتاهی داشت.

رولز رویس فانتوم 1، به‌عنوان اولین لیموزین لوکس ساخت انگلستان در سال ۱۹۲۵ معرفی شد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۷.۷ لیتری، ۹۵ اسب‌بخار قدرت و نهایتا سرعت ۱۴۰ کیلومتربرساعت را فراهم می‌کرد. این خودرو، هم‌زمان در انگلیس و آمریکا تولید می‌شد و در مجموع تا سال ۱۹۳۱ به تعداد ۳۵۱۲ دستگاه، فروخته شد.

فانتوم 2 در سال ۱۹۲۹ جایگزین مدل قبلی شد. این محصول از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۷.۷ لیتری، ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت می‌گرفت. تولید این خودرو با بدنه‌ی ۴ در و اسپرت ۲در تا سال ۱۹۳۶ ادامه داشت؛ اما با فروش ۱,۲۸۱ دستگاه، توفیقی نداشت.

فانتوم 2

دهه‌ی ۱۹۳۰ در تاریخ رولز رویس اهمیت ویژه‌ای دارد. سال ۱۹۳۶ فانتوم III رونمایی شد که مجهز به اولین پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر رولز رویس در صنعت خودروسازی بود. این محصول، آخرین مدلی است که توسط هنری رویس، قبل از مرگش در سال ۱۹۳۳ طراحی شد. پیشرانه‌ی ۷.۲ لیتری با قدرت ۱۶۵ اسب‌بخار، سرعتی معادل ۱۴۰ کیلومتربرساعت داشت، اما می‌توانست در زمان ۱۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد که با توجه به وزن ۳۵۰۰ کیلوگرمی‌اش، عملکردی قابل‌توجه بود. مصرف سوخت فانتوم III حدود ۲۸ لیتر در ۱۰۰ بود!

گذر سریع از 1930 تا 1990

رولز رویس در دهه 1930 به بعد همچنان در حال تولید مدل های مختلف و آزمون خطا در زمینه های جدید بود، مدتی در خدمت خانواده سلطنتی انگلستان بود و در برهه‌ای هم مجددا در بهبهه جنگ جهانی دوم درگیر ساخت موتور هواپیما و خدمت به ارتش شد.

در دهه 1960 با مشهور شدن بنز و در دست گرفتن بازار رولز رویس چالشی جدی را پیش‌روی خود می‌دید. در آن زمان، هنوز محصولات مرسدس بنز و برندهای امریکایی مثل کرایسلر، عنوان معروف‌ترین خودروهای لوکس دنیا را در اختیار داشتند. با معرفی فانتوم V، در سال ۱۹۵۹ به تدریج ثروتمندان تجمل‌گرا و هنرمندان مشهور برای درخشش خود، مجددا سراغ محصولات رولزرویس رفتند.

پس از آن از 1960 تا 1990 رولز رویس موفقیت چشم‌گیری نداشت، شرکت ویکرز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران آن زمان بخش بزرگی از سهام رولزرویس را خرید و در حال تلاش برای زنده ماندن در بازار سخت و رقابتی آن زمان بود.

فانتوم V

فانتوم V

دهه‌ی ۱۹۹۰

مهم‌ترین اتفاق این دوران برای رولزرویس، شدت گرفتن بحران مالی و ناتوانی شرکت ویکرز در توسعه‌ محصولات بود. طراحی نامناسب در مدل‌های جدید و عقب‌ماندگی از بازار مدرن آن روز، منجر به ناکامی رولزرویس در آن برهه شد. پایان‌بخش این دوران سخت و نقطه عطف آن، تصاحب رولزرویس توسط گروه خودروسازی بی‌ام‌و آلمان بود. این اتفاق، درحالی رخ داد که فولکس‌واگن آلمان هم توانست مالکیت بنتلی را به‌دست آورد تا مرسدس بنز، در کسب سهام عمده از برندهای انگلیسی، ناکام بماند. تصاحب برندهای اصیل انگلیسی توسط شرکت‌های آلمانی، در ابتدا عامل موجی از نارضایتی برای طرفداران رولزرویس و بنتلی شد؛ اما این اتفاق امروزه به‌عنوان نقطه‌ی پرتاب و آغاز شکوفایی آن‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارد.

قرن ۲۱ و شروع عصر طلایی رولز رویس

22 سال پیش، ویکرز تصمیم گرفت که Rolls-Royce Motors را بفروشد. بسیاری از برندها فرصت را غنیمت شمردند و اقدام به خرید کمپانی کردند.

از دهه‌ی ۲۰۰۰ به بعد، رولزرویس در زمینه‌ی خودرو و هوا نوردی، پیشرفت چشم‌گیری یافت. امروزه تقریبا همه هواپیماهای مدرن ایرباس از پیشرانه‌های توربوفن سری ترنت «Trent» محصول رولزرویس استفاده می‌کنند. علاوه بر ایرباس A380 که بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا محسوب می‌شود؛ مدل‌های مختلفی از بوئینگ، مثل 777 و 787 هم مجهز به پیشرانه‌ی رولزرویس هستند.

در سال ۲۰۰۳، اولین فرزند مشترک بی‌ام‌و و رولزرویس متولد شد. در ادامه سریال فانتوم‌ها، سری V با مشخصات فنی جدید معرفی شد. فانتوم v با پیشرانه‌ی جدید رولزرویس با حجم ۶.۷۵ لیتر، موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی فانتوم، قدرت ۴۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۷۲۰ نیوتن‌متر حرکت می‌کرد. این خودرو ۲۵۵۰ کیلوگرم وزن داشت و صفر تا صد را در 5.7 ثانیه پر می‌کرد. حداکثر سرعت فانتوم وی ۲۴۰ کیلومتربرساعت بود.

رولز رویس

محصولات جدید رولزرویس

خودروهای رولز رویس در سال 2021، متشکل از ۵ مدل هستند. فانتوم Phantom، همچنان سدان غول‌پیکر و پرچم‌دار محسوب می‌شود که با قیمتی حدود ۴۵۰ هزار دلار، گران‌ترین محصول رولزرویس است. گوست Ghost، دیگر خودروی ۴ در شرکت سازنده است که با بدنه‌ای کوچک‌تر و قیمتی پایین‌تر نسبت به فانتوم عرضه می‌شود. ریث Wraith و داون Dawn، محصولات ۲‌ در رولز رویس هستند که به ترتیب با سقف فلزی و پارچه‌ای جمع‌شونده «کانورتیبل» بیش از ۳۲۰ هزار دلار قیمت دارند. عضو پنجم هم، جدیدترین محصول رولزرویس و اولین شاسی‌بلند این شرکت است که با نام کالینان و قیمت پایه ۳۳۰ هزار دلار، تولید می‌شود.

آمار تولید رولز رویس بدون شک از سال 15 سال پیش تاکنون، افزایشی بوده است. تا سال ۲۰۰۶، مجموع فروش جهانی خودروهای این شرکت، کمتر از هزار دستگاه در سال بود؛ اما سال ۲۰۱۸ به عدد ۴۱۰۰ نسخه رسید. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، فروش خودروهای رولزرویس بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است که بیشترین میزان در مقایسه با برندهای خودروسازی اروپا و امریکا است. دپارتمان بسپوک در این شرکت، امروزه یکی برترین‌ها در زمینه‌ی تولید خودروهای جاده‌ای با تزئینات سفارشی محسوب می‌شود.

از طراحی بی‌نظیر محصولات این کمپانی، همین بس که هنگام رانندگی در ماشین معروف رولز رویس Slogan، در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، بلندترین صدایی که در داخل کابین خودرو شنیده میشود، صدای تیک تاک ساعت کابین است!

انواع مدل‌های رولز رویس

Ghost

این مدل که یک سدان چهار در است که از سال 2010 تاکنون تولید‌ می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. در واقع این کمپانی، چهار سال پیش از ارائه گوست، وعده‌اش را به طرفداران داده بود. این ماشین رولز رویس از مدل قبلی یعنی فانتوم کوچک‌تر بود. درست در چهارم مارچ سال 2014، سری دوم گوست در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد و طرفدارانش را به وجد آورد.

گوست 2021

گوست 2021

Wraith

این کمپانی که یکی از اصلی‌ترین ستون‌های برگزاری نمایشگاه‌های خودرویی در سراسر جهان است، در سال 2013 از کوپه‌ی جدید خود با نام Wraith رونمایی کرد. این مدل به احترام Wraith اصلی که از سال 1938 تا 1939 تولید می‌شد، نامگذاری شد. طراحی آن بسیار زیبا و نسخه کوپه مدل گوست بود. موتور آن دوازده سیلندر بود.

ریث 2021

ریث 2021

Dawn

داون یک محصول کروک چهار سرنشین بود که در نمایشگاه فرانکفورت سال 2015 از آن رونمایی شد. تقریبا 80 درصد پنل‌های بدنه آن، طراحی جدیدی نسبت به مدل پیشین داشتند. رنگ فیروزه‌ای چشم نواز و زیبای این مدل، توانست دلربا و جذاب باشد.

داون 2021

داون 2021

Phantom

اولین فانتوم در نمایشگاه بین‌المللی دیترویت رونمایی و به مدل 13 سال تولید شد. در واقع، این مدل تاریخی‌ترین، به یادماندنی‌ترین و محبوب‌ترین مدل از این کمپانی است. از آنجایی که این مدل بسیار محبوب بود، طرفداران خواستار بازگشتش به بازار بودند. در نتیجه این کمپانی تصمیم گرفت در رویداد The Great Eight Phantoms Exhibit، از مدل جدید رونمایی کند. تولید این مدل از اواخر سال 2017 و فروشش از سال 2018 آغاز شد.

فانتوم 2022

فانتوم 2022

Cullinan

پس از مدت‌ها گمانه زنی و حدس، در نهایت در سال 2018 از مدل شاسی بلند کولینان رونمایی شد. این مدل در واقع یک SUV پنج در بسیار لاکچری است که بسیاری از قطعات خود، از جمله پلتفرمش را از فانتوم افسانه‌ای به ارث برده است.

کولینان 2022

کولینان 2022

ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی از تیم محتوای هم‌تایر

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *