راهنمای جامع انتخاب بهترین سایز لاستیک خودرو

انتخاب بهترین سایز لاستیک خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. ملاک‌های متعددی برای انتخاب سایز لاستیک خودروی سواری وجود دارد. لاستیک‌ها ممکن است قطر رینگ و پهنای متفاوتی داشته باشند. اما آیا بزرگ یا کوچک بودن سایز یک لاستیک تأثیری در عملکرد آن دارد؟ بله! جواب این سوال مثبت است. با ما در این مطلب از مجله هم‌تایر همراه باشید تا تاثیر عوامل مختلف بر انتخاب بهترین لاستیک خودروی سواری را بررسی کنیم.

شما عزیزان می‌توانید قبل از اقدام به خرید لاستیک از هم‌تایر، بخش راهنمای مجله هم‌تایر را مطالعه کنید تا با صرف هزینه مناسب، بهترین لاستیک را خریداری کنید.

مطلب پیشنهادی: راهکارهای ساده افزایش طول عمر لاستیک + ۶ نکته

اهمیت سایز لاستیک خودروی سواری

لاستیک‌ها سایزهای مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها برای شرایط و وظیفه خاصی تولید شده‌اند. برای مثال، لاستیک‌هایی که پهن‌تر باشند، ایمنی خودرو و سرنشینان آن را تا حدود زیادی افزایش می‌دهند. توجه به معیارهای انتخاب لاستیک باعث می‌شود تا لاستیکی که برای خودروی سواری خود تهیه می‌کنید، عملکرد بهتری داشته باشد و طول عمر آن افزایش یابد. در ادامه این مطلب از مجله هم‌تایر، عواملی که بر انتخاب سایز لاستیک تاثیر دارند را با دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

انتخاب بهترین سایز لاستیک خودرو

برای تعیین سایز مناسب لاستیک خودروی خود، باید با عواملی که بر عملکرد لاستیک شما تاثیرگذار هستند، آشنا باشید. اگر دفترچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید، اطلاعات کاربردی و مفیدی را مشاهده می‌کنید که برای انتخاب لاستیک مناسب ضروری است. علاوه بر دفترچه راهنمای خودرو، اعداد و حروف خاصی روی لاستیک‌های خودرو درج می‌شوند که این اطلاعات هم می‌توانند کمک‌کننده باشند.

هرکدام از اعداد و نشانه‌های روی لاستیک معنای خاصی دارند و به عملکرد خاصی اشاره دارند. اگر بخواهیم بهترین لاستیک را برای خودروی سواری خود انتخاب کنیم باید با مفهوم این اعداد و حروف آشنا باشیم. بنابراین در این بخش به معرفی و معنی اعداد و حروف روی لاستیک می‌پردازیم و تاثیر آن‌ها بر عملکرد ماشین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اعداد و نشانه‌های روی لاستیک

1. پهنای لاستیک

پهنای لاستیک یک عدد سه‌رقمی بر حسب میلی‌متر است و معمولاً در بخش سمت چپ دیواره لاستیک درج می‌شود. در برخی از لاستیک‌ها حرف P قبل از پهنای لاستیک درج می‌شود که به معنای «لاستیک خودروی سواری» است. در لاستیک‌های زاپاس به‌جای P حرف T درج می‌شود که به معنای لاستیک «موقت» یا همان «لاستیک زاپاس» است.

برای مثال، اگر عدد 225 در سمت چپ دیواره لاستیک حک شده باشد، به این معنا است که پهنای لاستیک، از دیواره داخلی تا دیواره خارجی آن به‌اندازه‌ی 225 میلی‌متر است. لازم به ذکر است که میزان فشار باد لاستیک می‌تواند بر پهنای لاستیک اثر بگذارد.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره اهمیت تنظیم باد تایر

2. نسبت منظر لاستیک

عدد بعدی پس از پهنای لاستیک، مربوط به شاخص نسبت ارتفاع فاق لاستیک به پهنای آن است و بر حسب درصد بیان می‌شود. این عدد با عنوان «نسبت منظر» شناخته می‌شود. هرچه این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، یعنی لاستیک شما پهنای کمتری دارد و برعکس هرچه به 0 نزدیک‌تر باشد، یعنی پهنای لاستیک‌ها شما بیشتر است.

نسبت منظر لاستیک

3. ساختار لاستیک

ساختار لاستیک با یک حرف لاتین مشخص می‌شود. در اغلب لاستیک‌های سواری حرف R درج می‌شود که به معنی لاستیک رادیال است. امروزه دیگر لاستیک‌های بایاس مانند گذشته زیاد استفاده نمی‌شوند و بسیاری از ماشین‌ها از لاستیک‌های رادیال استفاده می‌کنند.

جنس لاستیک بایاس از یک سری نخ‌های نایلونی است که به صورت لایه‌ای و بسیار فشرده رو هم قرار می‌گیرند. این ساختار باعث می‌شود لاستیک بایاس جنس سخت و محکمی داشته باشد؛ در نتیجه این لاستیک‌ها گزینه مناسبی برای تحمل بار و وزن بالا محسوب می‌شوند.

از طرف دیگر، در لاستیک رادیال از دو لایه‌ی بالایی و پایینی از جنس نخ ابریشم و پلی‌استر استفاده می‌شود که باعث می‌شود این لاستیک‌ها جنس نرم‌تری داشته باشند و هنگام رانندگی تجربه سفری آرام و نرم‌تر را به سرنشینان ارائه می‌دهد. در طراحی این لاستیک‌ها نخ‌های محکمی به کار برده شده که به صورت ۹۰ درجه عمود بر مرکز تایر قرار دارند. لازم به ذکر است که امروزه بیشتر شرکت‌های تولیدکننده لاستیک، از تکنولوژی جدیدتر، یعنی رادیال، در ساختار لاستیک‌های خود استفاده می‌کنند.

4. سایز قطر رینگ

عددی که بعد از نماد ساختار لاستیک درج می‌شود، مربوط به‌اندازه قطر رینگ است. سایز قطر رینگ بر حسب اینچ محاسبه می‌شود. دو مدل مختلف لاستیک ممکن است پهنای یکسانی داشته باشند؛ اما در سایز قطر رینگ متفاوت باشند. معمولاً ماشین‌هایی مانند پراید و تیبا که بدنه کوچک‌تری دارند، قطر رینگ کوچک‌تری دارند که برابر با 13 اینچ است. از طرف دیگر، ماشین‌هایی مانند سمند LX، دنا، سورن و … قطر رینگ بزرگ‌تری دارند و اندازه آن تقریبا 15 اینچ است.

قطر رینگ

5. شاخص بار

عدد بعدی روی لاستیک که مورد بررسی قرار می‌دهیم عدد شاخص بار است. این عدد در واقع حداکثر توانایی تحمل بار برای هر لاستیک را مشخص می‌کند و اگر وزن وارد شده به لاستیک‌ها از مقدار مشخص شده بیشتر شود، خطر ترکیدن لاستیک وجود دارد. برای مثال، درج عدد 77 روی لاستیک به معنی حداکثر تحمل بار تا وزن 412 کیلوگرم است. اگر به‌جای عدد 77، عدد 98 در قسمت شاخص بار درج شده باشد، به این معنا است که تحمل وزن لاستیک تا وزن 710 کیلوگرم است.

شاخص بار لاستیک

6. شاخص سرعت

شاخص سرعت با یک حرف لاتین مشخص می‌شود و برای نشان‌دادن حداکثر سرعت قابل‌تحمل برای لاستیک به کار می‌رود. برای مثال، درج نماد H برای شاخص سرعت یک لاستیک، بیانگر این است که لاستیک موردنظر نهایتاً تا سرعت 240 کیلومتر بر ثانیه را می‌تواند تحمل کند و رانندگی با سرعت بالاتر از حد مشخص شده باعث آسیب به لاستیک و ترکیدن آن می‌شود. البته لازم به ذکر است که حتی اگر شاخص سرعت لاستیک عدد بالایی باشد، هیچ‌گاه نباید بیشتر از سرعت مجاز در جاده‌ها رانندگی کرد.

برای درک بهتر این شاخص، به جدول زیر توجه کنید.

کیلومتر بر ساعت شاخص سرعت
120 L
130 M
140 N
150 P
160 Q
170 R
180 S
190 T
200 U
210 H
240 V
بیش از 240 Z
270 W
بیش از 270 (W)
300 Y
بیش از 300 (Y)

7. شاخص اصطکاک لاستیک

یکی دیگر از شاخص‌هایی که بر روی لاستیک‌های مشخص می‌شود، شاخص اصطکاک است. این شاخص با حروف انگلیسی از A تا C نشان داده می‌شود که به ترتیب به معنای قوی‌ترین و ضعیف‌ترین ضریب اصطکاک است. منظور از ضریب اصطکاک لاستیک توانایی آن برای توقف بر سطوح خیس و آسفالت است.

شاخص اصطکاک لاستیک

8. شاخص دما

حرارت و دمای زیاد دشمن لاستیک‌های خودرو است. روی لاستیک خودروهای سواری، شاخص دما با یکی از حروف A یا B یا C نشان داده می‌شود. حرف A روی لاستیک بیانگر بیشترین مقاومت لاستیک در برابر گرما و حرف C نشان‌دهنده کمترین مقاومت نسبت به گرما است. بنابراین اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید، توصیه می‌شود لاستیکی تهیه کنید که از شاخص گرمای A برخوردار باشد تا حرارت جاده صدمه زیادی به آن نزند.

شاخص دمای لاستیک

نتیجه‌گیری

در این مطلب با عواملی که بر انتخاب سایز مناسب لاستیک تاثیرگذار هستند آشنا شدید و اکنون می‌توانید با توجه به نیاز و نوع کاربردی که برای لاستیک‌های خودرویتان در نظر گرفته‌اید، بهترین سایز لاستیک را انتخاب کنید. با رعایت نکات نگهداری از لاستیک پس از خرید، می‌توانید طول عمر لاستیک‌ها را افزایش دهید تا تجربه بهتری در استفاده از آن‌ها کسب کنید.

منابع

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاه‌

قبل از خرید با این اجزای لاستیک آشنا شوید! - مجله‌ی هم‌تایر

[…] آشنایی بیشتر با علائم و اعداد روی لاستیک خودرو، مطلب «راهنمای جامع انتخاب بهترین سایز لاستیک خودرو» از مجله هم‌تایر را مطالعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *