بهترین راه برای مقایسه لاستیک‌ها چیست؟ «3 ویژگی اصلی»

در حال حاضر، لاستیک‌ها بخش مهمی از دنیای ما را تشکیل می‌دهند. زیرا همه ما برای مسافرت و جابه‌جایی‌های روزمره خود به آن‌ها وابسته هستیم. لاستیک‌ها باید ایمنی قابل قبولی داشته باشند و رانندگی را برای ما آسان‌تر کنند. قبل از خرید و مقایسه لاستیک، توجه به این نکته ضروری است که لیستی از ویژگی‌های لاستیک تهیه کنیم و بر اساس آن‌ها، لاستیک‌ها را بسنجیم.

خریدن لاستیک نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که علاوه بر جنبه مالی آن، پای امنیت جان خود و سرنشینان خودروی ما نیز وسط است. بنابراین همیشه قبل از خرید لاستیک، باید مهم‌ترین ویژگی‌های لاستیک را در نظر بگیریم و داشتن عملکرد خوب و ایمنی بالا را در اولویت قرار دهیم. در این مطلب از مجله هم‌تایر لیستی از مهم‌ترین ویژگی‌های لاستیک را که قبل از خرید باید در نظر گرفت، تهیه کرده‌ایم و در ادامه این ویژگی‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

نوع آج لاستیک

نوع آج لاستیک - الگوی آج

ابتدا، نوع جاده‌ای که در آن رانندگی می‌کنید را مشخص کنید، زیرا نوع جاده و آب‌وهوای محل زندگی شما تاثیر مستقیمی در انتخاب نوع لاستیک برای خودروی شما دارد. شهرها و استان‌های مختلف از لحاظ شرایط جغرافیایی نیازمند لاستیک‌های مختص به همان شرایط هستند. اگر شما تنها قصد رانندگی در شهر را دارید و زیاد اهل سفرهای برون‌شهری نیستید، لاستیک‌های رادیال معمولی عملکرد خوبی را به شما ارائه می‌دهند و نیاز به هزینه بیشتری در این زمینه نیست. الگوی آج این لاستیک‌ها به گونه‌ای طراحی شده که سرعت و کنترل خودرو را در جاده‌های شهری صاف، در سطح خوب و قابل قبولی حفظ کنند.

آج لاستیک که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک لاستیک محسوب می‌شود، دارای طرح‌ها و الگوهای مختلفی است که برای شرایط آب‌وهوایی مختلف طراحی شده است. انتخاب الگوی آج مناسب اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد، زیرا انتخاب الگوی آج اشتباه منجر به کاهش هندلینگ و کنترل خودرو هنگام رانندگی می‌شود و تا حدود زیادی مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر، اگر قصد رانندگی در جاده‌های خاکی، طبیعت و مناطق کوهستانی را دارید، انواع خاصی از الگوی آج وجود دارد که به طور ویژه برای این نوع جاده‌ها طراحی شده است. این لاستیک‌ها دارای آج‌هایی با شیارهای بزرگ‌تر هستند و چسبندگی و سطح تماس بهتری با سطح جاده‌های خاکی دارند. بنابراین کنترل بسیار بهتری در این نوع جاده‌ها به شما ارائه می‌دهند. عامل دیگری که باید هنگام خرید و مقایسه لاستیک‌ها در نظر بگیرید، توجه به تغیییرات فصلی است. لاستیک‌های مخصوصی برای تابستان و زمستان وجود دارند که دارای الگوی آج کاربردی برای همان فصل هستند.

مطلب پیشنهادی: قبل از خرید با این اجزای لاستیک آشنا شوید

مقایسه لاستیک - لاستیک‌های تابستانی و لاستیک‌های زمستانی

لاستیک‌های تابستانی و لاستیک‌های زمستانی کاربرد کاملا جدایی دارند و نباید به‌جای هم استفاده شوند. برای مثال، رانندگی با لاستیک‌های تابستانی در زمستان، به دلیل داشتن الگوی آج نامناسب برای این فصل باعث لغزش لاستیک‌ها روی سطح جاده می‌شود و کنترل خودرو به کلی از دست شما خارج خواهد شد. بنابراین، هنگام مقایسه لاستیک‌ها قبل از خرید به این نکته دقت کنید که لاستیکی را انتخاب کنید که الگوی آج مناسب و مطابق با شرایط مورد نظر شما را داشته باشد. زیرا انتخاب الگوی آج مناسب باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش کنترل و هندلینگ خودرو و همچنین افزایش سرعت هنگام رانندگی خواهد شد.

اندازه و عرض

عرض و اندازه لاستیک

سایز لاستیک مورد مهم دیگری است که در مقایسه لاستیک‌ها باید در نظر داشته باشید. مشخص کردن اندازه تایر برای انتخاب آن نقش مهم و حیاتی دارد. هر تایر دارای عرض، ارتفاع «فاق لاستیک» و قطر رینگ است که بدون داشتن این اطلاعات نمی‌توان گزینه درستی را برای خودرو انتخاب کرد. لاستیک‌ها در اندازه‌های مختلفی طراحی می‌شوند و هرکدام از این اندازه‌ها، سرعت، عملکرد، هندلینگ و کنترل ماشین را به شکلی تحت تاثیر قرار می‌دهند. نیروی رو به پایینی که به لاستیک‌های بزرگ‌تر وارد می‌شود، باعث ایجاد اصطکاک بیشتری خواهد شد. در نتیجه ماشین هنگام حرکت، کنترل و ثبات بیشتری خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: هر آنچه که باید درباره فاق لاستیک بدانید!

اندازه‌های مختلف لاستیک

البته این موضوع به‌جز وجهه مثبت آن، یک جنبه منفی نیز دارد. جنبه منفی بزرگ‌تر بودن لاستیک این است که سرعت خودرو و عملکرد لاستیک را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، هرچه نیروی وارد شده به لاستیک بیشتر باشد، لاستیک سنگین‌تر خواهد شد و شتاب و سرعت خودرو را در جهت منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین هنگام مقایسه لاستیک‌ها، به این نکته دقت کنید که کدام ویژگی لاستیک برای شما بیشتر اهمیت دارد؟ سرعت و شتاب بیشتر یا کنترل و هندلینگ بهتر؟ پس با توجه به نیازتان اولویت خود را تعیین کنید و تایری را انتخاب کنید که دارای ویژگی‌های مورد نظر شما است.

لاستیک‌های ارزان‌قیمت یا لوکس؟

لاستیک‌های ارزان قیمت و اقتصادی یا لاستیکک‌های لوکس؟

عامل مهم بعدی در مقایسه لاستیک‌ها، قیمت آن‌ها است. بسیاری از ویژگی‌های لاستیک‌ها، به بودجه‌ شما برای خرید لاستیک بستگی دارد. قبل از خرید لاستیک مقدار هزینه‌ای که قصد دارید برای لاستیک‌های خودروی خود خرج کنید را تعیین کنید. مشخص کردن بودجه به شما کمک می‌کند تا بدانید چه ویژگی‌هایی از تایر را در اولویت قرار دهید.

لاستیک‌ها از لحاظ قیمت دارای طیف وسیعی هستند. برخی لاستیک‌ها دارای کیفیت‌های بسیار بالا و بهترین استاندارد‌های روز هستند. طبیعتا قیمت این لاستیک‌ها همانند کیفیتی که ارائه می‌دهند، بالا است. در تولید لاستیک‌های لوکس و گران‌قیمت، از بهترین مواد اولیه استفاده می‌شود و عملکرد بی‌نظیری دارند. لاستیک‌های لوکس از لحاظ کنترل، هندلینگ، سرعت و امنیت در رانندگی در بالاترین سطح ممکن قرار می‌گیرند و طول عمر بالایی نیز دارند.

در حال حاضر برترین کمپانی‌های تولیدکننده لاستیک در جهان میشلین «Michelin»، بریج‌استون «Bridgestone» و کانتیننتال «Continental» هستند. این کمپانی‌ها لاستیک‌های درجه یکی تولید می‌کنند که از هر لحاظ عالی هستند. با این حال، یک نکته منفی در مورد این لاستیک‌ها، قیمت بسیار بالای آن‌ها است که برای هرکسی به صرفه نیست.

مطلب پیشنهادی: 10 نکته طلایی که هنگام خرید تایر خودرو باید بدانید!

از سوی دیگر، لاستیک‌های اقتصادی و مقرون به صرفه‌ای هم وجود دارند که علاوه بر قیمت مناسبی که دارند، دارای کیفیت خوب و قابل قبولی نیز هستند. این لاستیک‌ها از لحاظ هندلینگ، سرعت، عملکرد و طول عمر در سطح تایرهای درجه یک نیستند؛ اما اشتباه برداشت نکنید! این لاستیک‌ها بی‌کیفیت و ناامن نیستند. لاستیک‌های اقتصادی نیز عملکرد خوبی ارائه می‌دهند، زیرا طبق استانداردهای صنعت لاستیک تولید شده و امنیت لازم را برای سرنشینان خودرو تامین می‌کنند. این لاستیک‌ها در آزمایش‌ها، همگی نمره قبولی را گرفته‌اند و مشکلی در عملکرد خود ندارند.

لاستیک اقتصادی یا لاستیک لوکس؟

نکته مهمی که درباره این نوع تایرها وجود دارد این است که مواد اولیه‌ای که برای تولید آن‌ها استفاده شده، نیازمند هزینه کمتری است. اما همچنان سطح خوبی از کنترل و هندلینگ را ارائه می‌دهند. در نتیجه افرادی که قصد خرید لاستیک‌های مقرون به صرفه دارند، می‌توانند به راحتی این لاستیک‌ها را تهیه کنند.

در نتیجه، هنگام مقایسه لاستیک‌ها باید نیازهای خود را بررسی کنید. اگر شما زیاد مسافرت می‌کنید و اغلب در حال رانندگی هستید، بهتر است به لاستیک‌های اقتصادی بسنده کنید، زیرا باید زودبه‌زود تایرهای خودروی خود را تعویض کنید. اما اگر کیفیت و عملکرد لاستیک برای شما در اولویت اول است، می‌توانید سراغ لاستیک‌های درجه‌یک و لوکس بروید که طول عمر بالایی نیز دارند و به این ترتیب، رانندگی لذت‌بخشی را برای خود رقم بزنید.

بررسی تخصصی تایر

اگر قصد خرید لاستیک به شیوه حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر دارید، باید اطلاعات بیشتری از آن‌ها کسب کنید و به صورت تخصصی آن‌ها را با هم مقایسه کنید. معیارهای بسیاری وجود دارند که برای بررسی تخصصی لاستیک کاربرد دارند، از جمله: میزان هندلینگ، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، میزان چسبندگی در جاده‌های خیس، ساختار لاستیک و طول عمر یا مایلژ تایر که بررسی همه این معیارها از حوصله بحث فعلی خارج است. برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به بررسی تخصصی تایر‌ها و نقد و بررسی آن‌ها هستند، در مطلب دیگری از مجله هم‌تایر به طور مفصل به این موضوع پرداخته خواهد شد.

جمع‌بندی

در حالت کلی، انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو اهمیت زیادی دارد. فاکتورهای زیادی برای مقایسه لاستیک‌ها وجود دارند که در این مطلب، مهم‌ترین موارد را بررسی کردیم. لاستیک‌ها باید دارای آج‌های مناسب با شرایط جاده‌ای مورد نظر شما باشند. الگوی آج مناسب به طول عمر مفید لاستیک‌ها کمک خواهد کرد. از طرف دیگر، اندازه و عرض لاستیک‌ها فاکتور مهم دیگری است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. اندازه لاستیک‌ها در امنیت خودرو و مصرف سوخت، تاثیر به سزایی دارد. در نهایت شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید، به هم‌تایر مراجعه کرده و لاستیک‌های لوکس و گران‌قیمت یا لاستیک‌های اقتصادی و به صرفه‌ای برای خودروی خود انتخاب کنید که دارای عملکرد و طول عمر مناسبی باشند.

منابع

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *