چالش‌های صنعت تایر: افزایش قیمت مواد اولیه

یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت تایر، تامین مواد اولیه است. به طوری که شاهد عدم توازن بین قیمت مواد اولیه و محصول نهایی هستیم. در واقع قیمت مواد اولیه به صورت آزاد، ولی محصول نهایی با قیمت‌گذاری ویژه به فروش می‌رسد. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی مواد اولیه به‌کار رفته در تولید لاستیک به چالش‌های موجود در این حوزه هم بپردازیم.

مواد اولیه به‌کار رفته در تولید لاستیک

  •  کائوچو طبیعی
  •  کائوچو مصنوعی
  •  دوده
  • سیلیس
  • روغن
  • مواد شیمیایی
  •  نخ و سیم
  • مواد کمکی

منبع: www.chemistryscl.com

تمامی موارد ذکر شده به دلیل وابستگی به نرخ ارز و همچنین نفت خام افزایش قیمت زیادی داشتند. به اضافه‌ی نرخ دستمزد که آن هم از این قاعده مستثنا نیست، قرارگرفتن این مسائل در کنار شرایط قیمت‌گذاری ، تولید لاستیک در کارخانه‌های ایران را در تنگنا قرار داده است و منجر به منفی شدن تراز مالی تولیدکنندگان صنعت تایر شده است. برای اطلاع دقیق از میزان افزایش قیمت‌های مواد اولیه با ما در مجله‌ی هم‌تایر همراه شوید. مواد اولیه به کار رفته در تایر رییس هیئت‌مدیره انجمن صنعت تایر در رابطه با افزایش نرخ مواد اولیه گفت:

در تایرهای سواری قیمت مواد اولیه حدود ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم محاسبه می‌شود؛ اما قیمت فروش به‌ازای هر کیلوگرم در تایرهای سواری ۵۴ هزار تومان است. کدام سرمایه‌گذاری تمایل دارد مواد اولیه را خریداری کند، متحمل هزینه دستمزد، هزینه مستقیم، سربار، استهلاک و… بپردازد و به قیمت بالغ بر ۶۴ هزار تومان برسد اما ۵۴ هزار تومان عرضه کند؟! این مدت چندماهه که فعالان دوام آورده و متوقف نشده‌اند، به سبب ذخایر استراتژیک مواد اولیه در انبارها بوده است که تمام شد. با سیاست‌های وزارت صمت نرخ فروش، تماما با زیان همراه است.

به نقل از ایسنا:

درحالی‌که در یک سال گذشته متوسط قیمت برخی مواد اولیه این صنعت از جمله کائوچوی طبیعی ۲۶۱ درصد، کائوچوی مصنوعی ۱۳۰ درصد، دوده ۱۴۱ درصد، مواد شیمیایی ۱۰۰ درصد، نخ ۵۸ درصد، سیم ۹۰ درصد و مواد کمکی تولید ۷۰ درصد رشد داشته و همچنین نرخ دستمزد ۳۹ درصد افزایش‌یافته است، اما اعلام می‌شود صنعت تایر به‌ویژه در بخش تایر خودروهای سواری حق افزایش قیمت ندارد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر عنوان کرد:

دوده‌های سافت و هارد برای تایر سواری در سال گذشته کیلویی ۱۹ هزار تومان و فروردین امسال به ۴۰ هزار تومان رسید و ۱۰۵ درصد رشد داشت. نخ تایر از ۱۰۴ هزار تومان امسال به ۱۵۳ هزار تومان رسید و با افزایش ۴۷ درصدی همراه بوده است. همچنین پلی‌استر در سال گذشته ۷۹ هزار تومان و امسال به ۱۲۰ هزار تومان رسید و ۵۲ درصد افزایش قیمت داشته است. در کنار این موارد نرخ دستمزد از سال ۹۹ به ۱۴۰۰ با رشد ۴۰ درصدی و در سال جاری با رشد ۵۷ درصدی همراه بود. همچنین هزینه‌های حمل دریایی از تنی ۶۰ دلار به تنی ۱۱۰ دلار افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود:

با موارد فوق و روند افزایشی قیمت نهاده های تولید چاره‌ای جز افزایش نرخ نداریم. واگذاری بازار به خارجی‌ها باعث ضرر بیشتر مردم می‌شود. باید صنایع داخلی کشور را با چنگ و دندان به هر شکلی نگه داشت. اگر با افزایش قیمت موافقت نشود قطعا کارخانجات تعطیل می شوند!

مشکل افزایش قیمت مواد اولیه در صنعت تایر از دیگر چالش‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد وجود سامانه‌های متعدد موازی است که توسط دولت راه‌اندازی شده است. از جمله سامانه جامع تجارت، سامانه بهین‌یاب، سامانه کالا، سامانه انبار و غیره هستند. وجود چنین سامانه‌هایی در روند توزیع هم داخل شرکت و همچنین در نمایندگی‌ها اختلال ایجاد می‌کنند و راهکار این موضوع یک‌پارچه‌سازی این سامانه‌های متنوع است.

کلام آخر

دغدغه‌ی اصلی مدیران صنعت تایر تامین مواد اولیه با قیمت معقول و منطقی است که با توجه به شرایط تورمی موجود در کشور و همچنین اعمال قیمت‌گذاری ویژه در صنعت تایر، امر تولید را با موانع جدی مواجه کرده و منجر به زیان‌ده‌ شدن صنعت تایر شده است. حذف قیمت‌گذاری ویژه و یکپارچه‌سازی سیستم چند پارچه‌ی سامانه‌های موازی می‌تواند کمک شایانی برای حل این چالش باشد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *