آیین نامه جدید مصوب واردات خودرو 1401

موضوع داغ این روزهای صنعت خودرو مسئله واردات خودرو است که از سال ۹۷ زمزمه آن در مجلس، دولت و بازار خودرو مطرح بود. تا جایی که در سال ۱۴۰۱ تصمیماتی در این باره اتخاذ شد و با روی کار آمدن دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه خبر آزادسازی واردات خودرو به انضمام شرط و شروطی اعلام شد.

در تاریخ 18 مهرماه 1401 رییس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای سه ایراد وارده بر مصوبه واردات خودرو را به رییس جمهوری اعلام کرد. وزارت صمت با تأکید بر قطعی بودن واردات خودرو پس از گذشت دو هفته عنوان کرد اصلاحات آیین‌نامه واردات خودرو اعمال شده و مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفته است و ثبت سفارش خودرو آغاز می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد واردات خودرو با مجله هم تایر همراه شوید.

مطلب داغ: «طرح فروش فوری 207 ویژه مادران «21 آبان 1401»

واردات خودرو ۱۴۰۱

واردات خودرو توسط کدام شرکت‌ها و برندها انجام می‌شود؟

واردات خودرو از برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی با سقف قیمت ده هزار یورو به انجام خواهد رسید و شرکت‌های واردکننده از جمله: سایپا، ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، ایرتویا، کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا، بهمن خودرو، معین خودرو و دیار خودرو.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت، درباره ‌واردات خودرو و شرکت‌های واردکننده خودرو اظهار داشت:

بعد از اینکه آئین‌نامه واردات خودرو ابلاغ و متعاقب آن، نام ۷ شرکت برای واردات خودرو اعلام شد، این شائبه به وجود آمد که شاید وزارت صمت، واردات خودرو را در انحصار همین ۷ شرکت قرار داده است.

وی افزود:

این در حالی است که هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت‌های متقاضی شرایط موجود در آئین‌نامه را احراز کنند به فهرست شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌شوند./ورزارت صمت

آیین‌نامه واردات خودرو

متن این مصوبه به شرح زیر است:

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱- واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو «فوب» مجاز است؛ اولویت واردات با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است.

تبصره ۱: تخلیه‌ی خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

تبصره ۲: ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی «سیف» محاسبه خواهد شد.

۲. خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی برحسب ارزش «فوب» را به‌گونه‌ای تامین نماید که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا، معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.

۳. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی «حداکثر ۱۰ هزار یورو» ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات موردنیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

۴. واردات خودروهای سواری به صورت سرمایه‌گذاری خارجی «با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی» ‌برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ می‌شود.

۵. واردات خودرو برای شماره‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودروهای دونیرویی «هیبریدی» یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ برعهده واردکنندگان است.

۶. سقف منابع ارزیموردنیاز برای واردات خودروهای موضوع این تصویب‌نامه، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورواست.

۷. منابع ارزی موردنیاز این تصویب‌نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمز دارایی، سرمایه‌گذاری خارجی «با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی» و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.

۸. وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران «در خصوص مباحث مرتبط با آن بانک» دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه از جمله چگونگی تامین و تخصیص ارز، ‌ مشخصات فنی، ‌خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.

۹. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه‌ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند./ میهن بلاک‌چین

مطلب پیشنهادی: هر آنچه که باید درباره مسابقات فرمول E بدانید!

لیست واردات خودرو

لیست خوروهای مجاز وارداتی تا تاریخ ۱۸ آبان

طبق اظهارات سخنگوی وزارت صمت، در حال حاضر خودروهای زیر مجوز واردات را دریافت کرده‌اند؛

  • چانگان CS35
  • میتسوبیشی میراژ
  • MG
  • MG 6
  • هیوندای i10
  • هیوندای اکسنت
  • سیتروئن C3
  • سئات «کمپانی فولکس ‌واگن»
  • کیا سونت
  • هیوندای ونیو
  • هیوندای آئورا
  • هاچبک پولو فولکس واگن
  • رنو ترایبر
  • رنو سیمبل
  • رنو کایگر
  • نیسان مگنایت
  • سوئیت DX3
  • ویچای U70

با آزادسازی واردات خودرو مصرف‌کنندگان گستره انتخابی بیشتر و بهتری خواهند داشت و از طرفی با ایجاد فضای رقابتی امید است شاهد تعدیل قیمت در این صنعت باشیم. وجود فضای رقابتی علاوه بر پویایی بازار، باعث افزایش کیفیت محصولات تولید داخل و شکوفایی روزافزون صنعت خودرو خواهد شد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *