فرمول E؛ نقطه زیر صفر آلایندگی

از آغاز سال 2020 مسابقات فرمول ئی «E ABB FIA» به اولین و تنها مسابقات جهانی بدل شده است که از همان ابتدا با هدف عدم انتشار کربن «صفر خالص» پا به عرصه رقابت گذاشت و برای جبران انتشار آلایندگی و گازهای گلخانه‌ای حاصل از هر هشت فصل مسابقات برقی، روی پروژه‌های تاییدشده زیست محیطی در تمامی پیست های مسابقه سرمایه‌گذاری کرده است.

فرمول E به عنوان یکی از امضاکنندگان این طرح و پیرو ابتکار عمل اقلیمی سازمان ملل متحد، ردپای کربنی خود را از طریق سه گام کلیدی مدیریت می کند: اندازه‌گیری موثر خروجی و تولید کربن، اولویت دادن به کاهش رد پای کربنی و جبران انتشار اجتناب ناپذیر آلایندگی‌ها. دستیابی به هدف استفاده 100٪ از انرژی تجدیدپذیر مهر تاییدی بر این اقدامات است.

برای آشنایی با سری E حتما بخوانید: هر آنچه که باید درباره مسابقات فرمول E بدانید!

خط استارت

فصل هشتم مسابقات سری E

چشم انداز زیست محیطی سری E

موضوع ردپای کربنی یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی برای سلامت امروز است. در حال حاضر آلودگی هوای شهرها هر پنج سال یکبار هشت درصد افزایش می یابد و 95 درصد از شهرها در سراسر جهان، دستورالعمل های تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی را رعایت نمی کنند. این موضوع بیشتر از سیگار باعث مرگ افراد می شود و سازمان جهانی بهداشت نیز تخمین می زند که سالانه هفت میلیون نفر در نتیجه آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

ردپای کربنی به انگلیسی: Carbon footprint به میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده توسط یک سازمان، رویداد، محصول یا شخص گفته می‌شود.

یکی دیگر از اهداف مهم سری E، ترویج موتورهای الکتریکی و جایگزینی انرژی مصرفی برای کمک به کاهش آلودگی هوا و مبارزه با تغییرات آب و هوایی، با مشارکت کمپین‌های مردمی طبق برنامه محیط‌زیستی سازمان ملل و در عین حال کمک به اجرای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، در چارچوب استراتژی صحیح زیست محیطی می‌باشد.

فرمول E، آرزوی سرعت بخشیدن تغییرات به سمت آینده الکتریکی مسابقات را دارد. از طریق مسابقات سری E، افزایش آگاهی و الهام بخشیدن به تغییر در شیوه های پایدار، کمک به کاهش انتشار جهانی کربن و پاکسازی آلایندگی هوای شهری مدنظر است. با استفاده از منظره ورزش، پیامی قدرتمند و معنادار برای این منظور به سمت دنیا ارسال می‌شود و همچنین به عنوان یک بستر آزمایشی برای پیشبرد توسعه فناوری های جدید الکتریکی و کاهش انتشار کربن عمل می کند. فرمول ای با همکاری صمیمانه با شهرهای میزبان مسابقات برای به جا گذاشتن میراثی ماندگار، در راستای آینده‌ای پاک‌تر و انقلابی در مسابقات تلاش می‌کند.

M22_2431

تخمین میزان انتشار کربن‌دی اکسید

 فرمول «ای» از زمان شروع، با کارشناسان ردپای کربنی برای انجام ارزیابی چرخه حیات «Life Cycle Thinking» همکاری می‌کند که برای نظارت و محاسبه ردپای کربن این سری مسابقات به‌کار گرفته می‌شوند. ارزیابی چرخه حیات ابزاری است که برای ارزیابی جامع اثرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی کل مسابقات استفاده می شود. کارشناسان سری E به‌طور مداوم این تأثیرات را در هر فصل از مسابقات نظارت می‌کنند تا فرصت های بهبود بیشتر پایش و برنامه ریزی این رویداد را شناسایی کنند.

در حالی که بیماری همه گیر کرونا دو فصل گذشته مسابقات را تحت تاثیر قرار داده است و مجموع آلایندگی منتشر شده را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، فرمول E همچنان توانسته علیرغم افزایش قابل توجه تعداد مسابقات و مکان ها، تاثیر قابل توجهی در کاهش انتشار فصل به فصل کربن‌دی‌اکسید را داشته باشد.

پیست مسابقه

تلاش برای کاهش انتشار آلایندگی

همانطور که گفتیم، برنامه جامع پایداری سری E بر سه اصل استوار است؛ ارائه رویدادهای پایدار، ایجاد تأثیر مثبت قابل‌توجه در شهر میزبان، و استفاده از پلتفرم های جهانی برای ترویج خودروهای الکتریکی و نقش آنها در مقابله با آلودگی هوا؛ از از بهینه‌سازی حمل‌ونقل و تدارکات گرفته، تا گسترش روش های افزایش طول عمر سلول‌های باتری های لیتیوم یونی و حتی حذف پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در محل برگزاری مسابقات باعث شده، مسابقات فرمول ای به اولین و تنها دسته بندی در مسابقات موتوراسپرت تبدیل شود که گواهی نامه ISO ۲۰۲۱ را برای استاندارد بین المللی پایداری در مسابقات را دریافت می‌کند.

جولیا پالِی «Julia Pallé»، مدیر پایداری سری E، در باره تمدید گواهینامه ISO2021 می‌گوید:

«فرمول E با هدف اصلی تسریع در پذیرش خودروهای الکتریکی و ترویج عملکرد پایدار خودروها، افزایش آگاهی درباره مزایای رانندگی الکتریکی وچگونگی مقابله با تغییرات آب و هوایی برپا شده است. ما رویدادهایی را با هدف پایداری در خط مقدم ذهن خود ارائه می دهیم و این گواهینامه، تعهد ما را نسبت به این هدف به وضوح نشان می‌دهد و به عنوان یادآور آنچه به دست آورده‌ایم و همچنین جاه‌طلبی ما برای ادامه نوآوری در این حوزه را گوشزد می‌کند».

برخی از نمونه‌های کاهش ردپای کربنی سری E عبارتند از؛

  1. حمل و نقل: ما برای تشویق مردم به استفاده از حمل ونقل عمومی، به‌صورت دائمی و موثر، برای رویدادهای خود پارکینگ عمومی درنظر نمی‌گیریم و تنها شرکت‌کنندگان و اعضای اصلی مسابقات، با هدف کاهش رفت‌وآمد غیرضروری می‌توانند با خودروی شخصی در محل مسابقات حاضر شوند. ما برای تماشگران و هواداران خدمات ریلی را در اولویت قرار می‌دهیم.
  2. تدارک مسابقات: بهینه‌سازی تقویم مسابقات، افزودن مجموعه‌های متعدد حمل‌ونقل دریایی برای پوشش قاره‌های خاص، استفاده از رویکرد چندوجهی با اولویت‌بندی حمل و نقل دریایی و راه آهن به شرط امکان، و فقط حمل و نقل کالاهای حیاتی مسابقات و حذف اقلام غیر ضروری‌ای که می‌توان آن‌ها را منابع محلی را تامین کرد.
  3. مدیریت زنجیره تامین: همکاری مستقیم با تامین کنندگان و عرضه کنندگان؛ برای اطمینان از کاهش رفت‌وآمدها، تامین غذا و نوشیدنی از منابع محلی، یک‌پارچه سازی پایداری در ساخت و ساز، ایجاد منطقه اختصاصی برای هواداران.
  4. بازیافت زباله‌ها: تعبیه ایستگاه های بازیافت زباله و حذف بطری های پلاستیکی یک‌بار مصرف در محل تماشای مسابقات و حتی استفاده از ظروف چند بار مصرف، با هدف کاهش تولید زباله، تشویق و آموزش تیم ها و تماشاگران، و چگونگی به حداکثر رساندن میزان بازیافت.

 

چارت انتشار کربن

خنثی سازی اثرات ردپای دی‌اکسید‌کربن

در نهایت، ابتکارات کاهش ردپای کربنی مسابقات کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که فرمول E قادر به فعالیت در پایین ترین سطح ممکن از انتشار گازهای گلخانه ای می‌باشد. این مجموعه سپس تلاش‌هایی را برای جبران این انتشارات با پروژه‌های پایدار انجام داده است که نه‌تنها به نفع اقتصادهای محلی و مردم در در محل مسابقات در سراسر جهان شده است، بلکه به کاهش انتشار جهانی دی‌اکسیدکربن CO2 نیز کمک می‌کند و تغییرات چشم‌گیر و واضحی را از خود به‌جا می‌گذارد.

آلایندگی های منتشرشده غیرقابل اجتناب از فصول گذشته مسابقات، همگی از طریق سرمایه گذاری انحصاری در پروژه های تایید شده مطابق با الزامات سختگیرانه استاندارد کربن تأیید شده «VCS»، مکانیسم توسعه پاک «CDM» و استاندارد طلایی «GS» جبران شده است. همه این مقررات از پروتکل کیوتو، که توسط دبیرخانه تغییرات آب‌و‌هوایی سازمان ملل متحد تعیین شده است، پیروی می‌کنند. 

فرمول E تمرکز خود را روی میزبان های پیشین مسابقات قرار می‌دهد تا بتواند از مزایای آن‌ها در جهت مشارکت های اجتماعی و یا محیط زیست زیستی حداکثر استفاده را ببرد. تولید انرژی بیوگاز در چین، تولید محل دفن زباله با انرژی گاز در مکزیک و تولید انرژی بادی در مراکش؛ تأثیر این پروژه‌ها بسیار فراتر از مزایای زیست‌محیطی است.

envisionracing-4

«Gen3»: صفر خالص بر اساس طراحی

Gen3 یا نسل3 اولین خودروی فرمول ای است که مطابق با تفکر چرخه حیات «Life Cycle Thinking» با مسیری روشن به سمت احیای عمر تمام لاستیک‌ها، قطعات شکسته و سلول‌های باتری است. از نظر طراحی، Gen3 از لحاظ انتشار کربن، صفر خالص است و وضعیت مسابقات را به عنوان اولین ورزشی که از زمان آغاز به کار به عنوان کربن خالص صفر عمل می‌کند، حفظ می کند. تمام قطعات شکسته فیبر کربن با فرآیندی نوآورانه از صنعت هوانوردی و هوافضا به الیاف جدید تبدیل شده و با هدف استفاده مجدد برای کاربردهای دیگر بازیافت خواهند شد.

به زبان ساده، هر نسل از خودروهای فرمول E سرعتِ ماشین‌هایش را از طریق پیشرفت‌های فناورانه در پیشرانه‌ها و باتری‌ها افزایش داده است. خودروهای Gen1 پیش از این به حداکثر توان خروجی 200 کیلووات دست یافتند، Gen2 آن را به حداکثر توان خروجی 250 کیلووات رساند. ماشین های نسل سوم «Gen3» هم به‌طور فوق‌العاده ای 600 کیلووات قدرت را بین «محور عقب که 350 کیلووات تولید می کند و موتور استاندارد 250 کیلووات در محور جلو تولید می کند» تقسیم می‌کند.

Gen3 اولین ماشین مسابقه‌ای در جهان است که به طور خاص برای مسابقات خیابانی طراحی و بهینه‌سازی شده است. برای اولین بار در فصل 9 مسابقات قهرمانی جهانی ABB FIA Formula E، جایی که برخی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان در پیست‌های خیابانی نمادین جهانی، چرخ به چرخ مسابقه می‌دهند، عرضه خواهد شد. نسل سوم که توسط مهندسان و کارشناسان در FIA و Formula E توسعه یافته است، اوج عملکرد، کارایی و هندلینگ است.

Gen3 که برای نشان دادن عملکرد بهینه و هندلینگ به دنیا طراحی شده است، می‌تواند به‌طور جذابی قدرت خودش را به جهانِ مسابقات دیکته کند. هفت خودروساز پیشرو جهان برای فصل نهم فرمول E در FIA ثبت‌نام کرده اند تا در فصل نهم مسابقات، با Gen3 جدید برای دور آزمایشی پیش فصل زمستان امسال مسابقه دهند. این کمپانی‌ها عبارت‌اند از: شرکت DS، فرانسه؛ جگوار، انگلستان؛ ماهیندرا ریسینگ، هند؛ مازراتی، ایتالیا؛ NIO 333، انگلستان و چین؛ نیسان، ژاپن؛ و پورشه AG، آلمان.

نسل سوم

نمایی از Gen3

جمع بندی

هر ایده و ابتکار جدیدی در راستای بهبود فاکتورهای زیست‌محیطی از طریق ترکیب عوامل بومی، بهبود کیفیت هوای محلی و توسعه زیرساخت به سلامت دنیا کمک می کند. فرمول E برای به جا گذاشتن یک میراث ماندگار در کشورهای میزبان مسابقه و فراتر از آن تلاش می‌کند و به تعهد خود برای ایجاد آینده بهتر دنیا از طریق مسابقه پایبند است. فرمول ای همچنین روی گواهینامه‌های انرژی تجدیدپذیر «تضمین منشا؛ GO» سرمایه‌گذاری کرده است که بهترین راه برای ایجاد تأثیر مثبت در سطح بومی و افزایش سرعت بازار برای جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا است. این شواهد ثابت می کند که همواره سری E به دنبال رساندن پیامی الهام‌بخش از طریق مسابقات اتومبیل‌رانی است.

منبع

ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی از هم‌تایر

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *